نسخه چاپی

توسعه راه آهن بیش از ۵۰ درصد از افق چشم انداز كمتر است

نایب رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت : در پایان افق چشم انداز، ۲۵ هزار كیلومتر راه آهن پیش بینی شده كه به معنی ساخت سالانه ۱۰۰۰ كیلومتر راه آهن است در حالی كه ۳۵۰ تا ۴۰۰ كیلومتر در بهترین حالت ساخته می شود.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر، علی اکبر آقایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دوم سیما ، حمل و نقل را اولویت اول در برنامه های مجلس چه در بودجه های سالانه، چه در برنامه 5 ساله و نیز افق چشم انداز 1404 بیان کرد.

وی گفت: تصور می کنم بعد از اعتبارات منابع آبی، بیشتری اعتبارات متعلق به حمل و نقل و بیش از 5000 میلیارد تومان از بودجه عمومی را شامل و بخشی هم از محل اوراق مشارکت، اصل 44، واگذاری ها و مانند آن تامین می شود.

آقایی با اشاره به صرفه جویی های ناشی از توسعه حمل و نقل ریلی و نیز کاهش تلفات جاده ای افزود: در پایان افق چشم انداز، 25 هزار کیلومتر راه آهن پیش بینی شده که به معنی ساخت سالانه 1000 کیلومتر راه آهن است در حالی که 350 تا 400 کیلومتر در بهترین حالت ساخته می شود.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، عامل اول را اعتبارات، عامل دوم را مدیریتی و عامل سوم را پیمانکاری دانست و گفت:‌این سه عامل شاید بالای 85 درصد اجرای طرح ها را با تاخیر مواجه می کنند.

وی افزود:‌ توان خزانه 70 تا 75 درصد اعتبار مورد نیاز است بنابر این اوراق مشارکت راه حل دیگر است و ما هم فکر می کنم بالای 5000 میلیارد تومان در بخش حمل و نقل، اوراق مشارکت در نظر گرفتیم و نیز فروش سهام، فاینانس، بی او تی و استفاده از تسهیلات خارجی هم هست.

مدیرعامل راه آهن: مصرف سوخت ریلی یک هفتم حمل و نقل جاده ای است

مدیرعامل شرکت راه آهن ، حمل و نقل ریلی را فرصتی برای صرفه جویی در بودجه کشور و مصرف سوخت آن را یک هفتم حمل و نقل جاده ای بیان کرد.

محسن پورسید آقایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دوم سیما، مشکل حمل نقل ریلی را شامل دو بخش زیربناها و جا به جایی بار و مسافر دانست.

وی گفت: براساس قانون، تاسیس، نگهداری، توسعه و اداره آنها با دولت و بهره برداری ریلی و مسافر به عهده بخش خصوصی است.

پورسید آقایی افزود:‌ کمبود بودجه مشکل اساسی در بخش زیربناها و مشکل بزرگ در بخش بهره برداری سودآور نبودن و بی رغبتی بخش خصوصی به سرمایه گذاری است.

مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: حق دسترسی برای شرکت های باری 57 درصد است یعنی شرکت باید 57 درصد هزینه ای که برای جا به جایی بار می گیرد را به راه آهن بپردازد.

وی افزود : در قسمت مسافر هم، پایین بودن قیمت ها و گران بودن سرمایه گذاری ناوگان های مسافربری و همچنین حمایت نشدن جدی در پرداخت وام های مناسب و ارزان برای تشویق از عوامل رغبت نکردن بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی به شمار می رود.

پورسیدآقایی فرسودگی ناوگان های مسافربری را از نتایج این مشکلات برشمرد و گفت: تنها راه دادن ابزار و امکانات به بخش خصوصی است.

وی اضافه کرد : در بخش باری هم کمبود نیروی کشش و گلوگاههایی که در تاسیسات و خطوط داریم بهره وری آن را کاهش داده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: با توجه به محاسبات انجام شده، راه آهن ظرفیت صرفه جویی سالانه 25 میلیارد دلار را دارد اما چقدر از این صرفه جویی هم اکنون به راه آهن اختصاص داده می شود؟

وی تصریح کرد: مصرف سوخت راه آهن یک هفتم انتقال جاده ای است و بر مبنای بررسی انجام شده، راه آهن در سال گذشته 3140 میلیارد تومان صرفه جویی ایجاد کرده است اما کل پولی که دولت از همه روشها به این بخش داده، 1000 میلیارد تومان بیشتر نبوده است.

پورسید آقایی گفت: اگر همین صرفه جویی انجام شده به راه آهن برگردد موجب می شود تا ما بتوانیم سرمایه گذاری های درستی انجام دهیم و بهره وری بیشتری هم ایجاد کنیم.

وی اوراق مشارکت و فاینانس را راه حل تامین منابع راه آهن ندانست و افزود: امروز راه آهن 6000 میلیارد تومان از محل همین فاینانس ها و اوراق مشارکت فروخته شده به بانک بدهی دارد که این امر موجب شده است تا بانک ها تسهیلات در اختیار راه آهن قرار ندهند.

مدیرعامل شرکت راه آهن ارزانی شدید قیمت گازوئیل را مشکل دیگر حمل و نقل ریلی دانست و گفت: با توجه به مصرف یک هفتمی سوخت در راه آهن، اگر قیمت سوخت واقعی باشد،‌ مزیت اقتصادی انتقال ریلی معلوم و با رقابت با حمل و نقل جاده ای به سودآوری می رسید.

وی افزود:‌اگر لیتری 73 تومان به قیمت هر لیتر گازوئیل اضافه و این مبلغ به راه آهن داده شود ما به بودجه نیازی نداریم و در این حالت است که اوراق مشارکت یا فینانس موضوعیت پیدا می کند.

پورسید آقایی در ادامه گفت: در بخش ریلی ما انتظار داریم هزینه نگهداری خطوط و حقوق کارکنان را همه از بخش خصوصی و به عنوان حق دسترسی دریافت کنیم در صورتی که در جاده حق دسترسی دریافت نمی شود و این تبعیضی است که در این سالها شکل گرفته است.

وی افزود:‌یا دولت بپذیرد که حقوق کارکنان و هزینه های نگهداری را بپردازد یا این که از حمل و نقل جاده ای هم عوارض گرفته شود و از محل آن به بخش ریلی کمک کند تا ما بتوانیم حق دسترسی را کاهش دهیم.

۱۳۹۲/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...