نسخه چاپی

ادامه لفاظی‌های نتانیاهو علیه ایران

به‌نظر می‌رسد سیاست‌های رژیم صهیونیستی نه‌تنها در سطح جهان بلكه حتی در میان افكار عمومی جامعه صهیونیستی نیز دچار انزوا شده اما نتانیاهو همچنان به لفاظی‌های ضدایرانی ادامه می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فارس: ادامه لفاظی‌های نتانیاهو علیه ایران علی‌رغم انزوا در افکار عمومی فلسطین اشغالی
به گزارش فارس، پس از برگزاری مذاکرات ژنو4 بین ایران و شش کشور موسوم به 1+5، سخن‌پراکنی‌های ناشی از غرور بنیامین نتانیاهو همچنان ادامه دارد. وی ضمن تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران باید ادامه پیدا کنند، تلویحا گفته است که اگر ایران از برنامه غنی‌سازی خود عقب‌نشینی کند، اسرائیل نیز با لغو تحریم‌های ضدایرانی موافقت خواهد کرد.

چنین اظهاراتی از کسی که در افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی فلسطین نیز اذعان می‌کنند که در انزوا قرار گرفته، قدری عجیب به‌نظر می‌رسد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص، اندک‌زمانی پس از پایان مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو، به‌صراحت اذعان کرد که دیدگاه‌های تل‌آویو در این مذاکرات جایگاهی نداشته است.

گزارش هاآرتص به قلم خبرنگار اعزامی این روزنامه صهیونیستی به ژنو نگاشته شده بود که کاملا در جریان حاشیه مذاکرات قرار داشت و بعید نیست که با توجه به ارتباطات خاص رسانه‌های صهیونیستی حتی از برخی ابعاد جلسات مذاکره نیز مطلع شده باشد.

«باراک راوید»، خبرنگار اعزامی هاآرتص به ژنو به جو بسیار مثبت مذاکرات اخیر اشاره کرده و به نقل از چند مقام آمریکایی و اروپایی این دور از مذاکرات را بی‌سابقه توصیف کرده و نوشته است همه دیپلمات‌های غربی اذعان داشتند که ایران به دنبال وقت تلف کردن نیست و واقعا دستیابی به یک توافق را دنبال می‌کند.

وی همچنین تاکید کرده است: اسرائیل هیچ جایگاهی در مذاکرات نداشت. در طول جلسات تقریبا هیچ اشاره‌ای به اسرائیل نشد. اسرائیل حتی در گفت‌وگوهای خبرنگاران حاضر در راهروها و سالن‌های مطبوعاتی هم هیچ جایی نداشت. بیانیه‌ای که کابینه امنیتی اسرائیل صبح مذاکرات صادر کرد، تهدیدات‌ ضمنی نتانیاهو برای اقدام به حمله پیش‌گیرانه، مقایسه مذاکرات ژنو با مذاکراتی که در سال 1938 در مونیخ انجام شد از سوی «یوال استینیتز» وزیر امور راهبردی، همه و همه به ندرت جلب توجه کرده در میان رسانه‌ها مورد اشاره قرار گرفتند.

راوید می‌افزاید: احساس غالب این هفته در ژنو این بود که کشورهای غربی و بالاخص آمریکا، در بهترین حالت معتقدند که اسرائیل باید قبل و بعد از هر مذاکرات در جریان روند آن قرار بگیرد تا از کنترل خارج نشود. اسرائیل در بدترین حالت هم اگر نه به عنوان یک جنگ‌افروز، دستکم به چشم یک مزاحم و مشکل‌ساز دیده می‌شد.

این تازه نگاشته‌های یک نشریه صهیونیستی است که بنابر تعصبات خود جو غالب بر مذاکرات را تعدیل کرده است. نتانیاهو و سیاست‌هایش همان‌طور که هاآرتص اذعان کرده، حتی از سوی مقامات غربی نیز تندروانه و مزاحم تلقی می‌شود. قطعا این به‌معنای اختلاف دیدگاه راهبردی بین اسرائیل و کشورهای غربی در خصوص ایران نیست اما نشان می‌دهد که دست‌کم از منظر تاکتیکی بین دولت نتانیاهو و متحدین غربیش تفاوت دیدگاه‌هایی وجود دارد و افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی به این واقعیت اذعان دارند.

با این وجود، ادامه لفاظی‌های بنیامین نتانیاهو تنها می‌تواند بیان‌گر آن باشد که وی در محیط روانی خود، نمی‌تواند بپذیرد که اسرائیل رو به انزواست. از همین رو دست‌کم برای مهم به‌نظر رسیدن به فریاد کشیدن‌های خود ادامه می‌دهد.

وی البته در این مسیر تنها نیست. بسیاری از اعضای کابینه او و سفرایش هم با او هم‌گامند. «رون پروسور»، نماینده دائم رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد نیز شب گذشته همان صحبت‌های نتانیاهو را تکرار کرده و خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که «رئیس‌جمهور جدید ایران تنها چهره جدید یک رژیم قدیمی است.»

وی به تقلید از نتانیاهو گفته است که 17 کشور جهان در حال استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستند بدون آنکه به غنی‌سازی اورانیوم و یا تولید پلوتونیوم مبادرت ورزند.

کسی انتظار ندارد صهیونیست‌ها دست از لفاظی‌های خود برکشند اما به نظر می‌رسد این بار این لفاظی‌ها با گذشته یک تفاوت دارد و آن اینکه حتی افکار عمومی فلسطین اشغالی نیز آنها را قبول ندارد.

۱۳۹۲/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...