نسخه چاپی

همه چیز در مورد پرتقال

آب‌پرتقال هر اندازه كه سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود، ویتامین‌ث آن بیشتر حفظ می‌شود...

به گزارش نما، کارشناس صنایع غذایی گفت: آب‌پرتقال هر اندازه که سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود، ویتامین‌ث آن بیشتر حفظ می‌شود؛ ضمن اینکه مصرف پرتقال، کلسترول خون را کاهش می‌دهد.علی اکبرکمالی اردکانی کارشناس ارشد صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که پرتقال از نظر شیمیایی منبع غنی ویتامین ث است اظهار کرد: پوست پرتقال در بسیاری موارد حتی مغذی تر از میوه آن است.

وی ادامه داد: ویتامین ث یکی از عوامل مهم مهارکننده سرطان است به طوری که این ویتامین را دشمن نیرومندی علیه یکی از عوامل شناخته شده سرطانزا یعنی نیتروزامین‌ها می‌شناسند.

کمالی گفت: مصرف زیاد پرتقال علاوه بر پیشگیری از سرطان معده، در پیشگیری از انواع دیگر سرطان‌ها نیز مؤثر است.وی اذعان داشت: سرطان مری در اشخاصی که زیاد پرتقال می‌خورند، ۵۰درصد کمتر از اشخاصی است که آن را کمتر مصرف می‌کنند یا اصلا نمی‌خورند. همچنین میزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف‌کنندگان پرتقال در پایین‌ترین حد قرار دارد.

این کارشناس صنایع غذایی خاطرنشان کرد: پرتقال و سایر مرکبات در پایین آوردن کلسترول خون نیز مؤثرند و این خاصیت مدیون وجود پکتین و ورقه‌های نازک مابین پره‌های پرتقال است.وی توصیه کرد: در مواردی که هدف کاهش کلسترول و تأمین سلامت شریان‌ها باشد، برای استفاده از حداکثر نیروی درمانی پرتقال، توصیه می‌شود که پرتقال را با لایه سفید رنگ زیر پوست و لایه‌های نازک داخل پرتقال که حاوی پکتین هستند مصرف کنید.

کمالی عنوان کرد: پیشگیری از عفونت‌های ویروسی از خواص دیگر پرتقال است که در عصاره آن وجود دارد.وی افزود: یک لیوان آب‌پرتقال دارای ۱۲۰ میلی گرم ویتامین ث یعنی دوبرابر مقدار توصیه شده در روز است و علاوه بر آن دارای مقادیری کلسیم، پتاسیم، نیاسین و اسید فولیک است.کمالی ادامه داد: آب‌پرتقال سرشار از فیبر است، به‌ویژه اگر با گوشت میوه مصرف شود.

آب‌پرتقال هر اندازه که سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود ویتامین ث آن بیشتر حفظ خواهد شد.کارشناس ارشد صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد توصیه کرد: افرادی که فشار خونشان بالاست و برای کنترل آن دارو مصرف می‌کنند، باید همیشه در تغذیه روزانه خود از موادغذایی حاوی پتاسیم بالا استفاده کنند. آب‌پرتقال سرشار از پتاسیم است و در یک لیوان بزرگ آب‌پرتقال حدود ۳۵۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد.

منبع: روزنامه آرمان

۱۳۹۲/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...