نسخه چاپی

حداقل خواسته اسرائیل در مورد برنامه هسته ای ایران

وزیر راهبردی اسرائیل به مقامات ارشد آمریكا همچنین گفته است كه اسرائیل برای آن كه اطمینان یابد حیاتش در صلح ادامه می‌یابد، نباید حتی ذره‌ای غنی‌سازی در ایران انجام شود.

به گزارش نما، یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، در دیدار با جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا و چهره‌های با نفوذ در کنگره آمریکا اعلام کرد که قطع کامل غنی‌سازی اورانیوم در ایران حداقل خواسته اسرائیل است.



به گزارش رادیو فردا(Radio Farda) به نقل از روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، اشتاینیتز در این دیدارها تاکید کرده است که ابقای غنی‌سازی اورانیوم ایران حتی در سطح سه و نیم درصد می‌تواند ایران را قادر سازد در سال اول نظامی شدن کامل برنامه اتمی‌اش در عرض چند ماه پنج تا هفت بمب اتمی بسازد.



به نوشته جروزالم پست، وزیر راهبردی اسرائیل به مقامات ارشد آمریکا همچنین گفته است که اسرائیل برای آن که اطمینان یابد حیاتش در صلح ادامه می‌یابد، نباید حتی ذره‌ای غنی‌سازی در ایران انجام شود.



این درخواست در حالی مطرح است که در مذاکرات هسته‌ای تازه از سرگرفته شده، احتمال موافقت آمریکا و سایر مذاکره‌کنندگان با غنی‌سازی ایران در سطح سه و نیم و حتی پنج درصد نیز رد نشده است.



یووال اشتاینیتز در دیدار روزهای گذشته در پایتخت آمریکا با جو بایدن و سایر مقامات ایالات متحده تاکید کرده است که تار و پود تحریم‌هایی که دور ایران تنیده شده باید سفت‌تر شود و در مقطع کنونی از هر گونه تسهیل در این تحریم‌ها خودداری شود.



درخواست اسرائیل برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در حالی است که رویترز از حضور روزهای آینده جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در سنا برای خودداری از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در طول مذاکرات هسته‌ای خبر داده است.



به گزارش جروزالم پست، یووال اشتاینیتز در روزهای گذشته ریاست مذاکرات راهبردی با آمریکا را در واشنگتن برعهده داشته و در این راستا در نشست‌های طولانی با مقامات ارشد آمریکایی درباره ایران گفت‌وگو کرده است.



گفت‌وگوهای راهبردی اسرائیل و آمریکا هر شش ماه یک بار انجام می‌شود.



مذاکرات راهبردی جدید دو طرف در روزی برگزار شد که در پی ملاقات هفت ساعته روز چهارشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در رم رسانه‌های غربی و اسرائیلی از تشدید اختلافات میان اسرائیل و آمریکا در مورد میزان سخت‌گیری علیه برنامه اتمی ایران خبر دادند.



یووال اشتاینیتز روز پنج‌شنبه، دوم آبان، در مصاحبه با رادیوی اسرائیل بروز اختلافات یادشده را تایید کرد، اما آنها را جزئی توصیف کرد و گفت که هدف هر دو طرف در جلوگیری از نظامی شدن توان هسته‌ای ایران یکسان است.

۱۳۹۲/۸/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...