نسخه چاپی

مذاكرات طولانی جلالی با برادر رئیس‌جمهور

به گزارش نما به نقل از مهر، جلسه بررسی رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و ورزش و جوانان در حالی ساعت 8:10 آغاز شد که رئیس جمهور در دقایق ابتدایی در صحن علنی مجلس حضور یافت. طیب نیا وزیر اقتصاد، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، پورمحمدی وزیر دادگستری، نوبخت معاون برنامه ریزی، واعظی وزیر ارتباطات، نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت از افرادی بودند که رئیس جمهور را برای حضور در مجلس همراهی می کردند، البته وزرای پیشنهادی نیز از ابتدا در صحن علنی مجلس حضور داشتند.

-روحانی اولین سخنران جلسه علنی بررسی رای اعتماد بود که بخش اول سخنرانی خود را به تشکر از سه وزیر پیشنهادی پیشین وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و ورزش و جوانان که نتوانسته بودند رای اعتماد مجلس را به دست بیاورند و همچنین تشکر از توفیقی سرپرست وزارت علوم که همه انتظار داشتند وی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شود، اختصاص داد. علاوه بر این در نیم ساعت ابتدایی سخنرانی رئیس جمهور، وی گریزی نیز به مذاکرات هسته ای و لزوم ایجاد اجماع و وحدت ملی نیز زد.

- روحانی، مصلحت را علت عدم معرفی توفیقی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم خواند و از وی که نجیبانه کناره گیری کرد، تشکر کرد.

- رئیس جمهور اقدامات توفیقی در مدت سرپرستی اش را نیز تایید کرد و گفت: اجماع و وحدت ملی برای این دولت اصل است، این دولت نمی خواهد دولت 19 میلیون جمعیت باشد. این دولت، دولت 75 میلیون جمعیت است و تعلق به حزب، تشکل، جناح و قبیله ای ندارد و هیچ گاه در پی تقابل با هیچ حزب و تشکلی نخواهد بود.

-روحانی با صراحت بیان کرد که دولت بدون حمایت مجلس در مسیرش موفق نخواهد شد و گفت: برای استفاده از هنر دیپلماسی در شرایط خاص مذاکرات، نیازمند حمایت همه نمایندگان هستیم.

- دقایق پایانی سخنرانی رئیس جمهور به دفاع از وزرای پیشنهادی اختصاص یافت. وی تاکید کرد: دانشگاه باشگاه و دارالتادیب نیست، دانشگاه محل فعالیت احزاب و گروه های سیای نیز نیست، دانشگاه و دانشجویان ابزار قدرت های سیاسی نیستند.

- وی در حمایت از فرجی دانا وزیر پیشنهادی علوم ، خدمت در سپاه پاسداران، حضور در دفاع مقدس، تولد و تحصیل در قم را از نقاط قوت وی برشمرد.

- روحانی پس از فرجی دانا از فانی رئیس پیشنهادی آموزش و پرورش دفاع کرد. در ابتدا از رویکردهای جدید دولت در آموزش و پرورش گفت و فانی را جزو سابقون خواند که در طول 30 سال گذشته در آموزش و پرورش فعال بوده است.

-ر ئیس جمهور پس از فانی از صالحی امیری وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دفاع کرد و وی را جامعه شناسی خواند که دارای دید آسیب شناسانه به مسائل ورزش و جوانان است. روحانی همچنین از 10 سال همکاری اش با صالحی امیری در بخش های مختلف صحبت کرد و وی را صاحب نظر، صاحب قلم، متخصص پژوهش و تحقیق خواند.

- در دقایق اولیه سخنرانی رئیس جمهور جمعیت 60 -70 نفری نمایندگان در جایگاه هیات رئیسه حضور یافتند، این امر و شلوغی هیات رئیسه تعجب آور بود. همزمان با سخنرانی رئیس جمهور مراسم قرعه کشی نمایندگانی که قصد سخنرانی در موافقت یا مخالفت با وزرای پیشنهادی را داشتند برگزار شد که این امر موجب شلوغی جایگاه هیات رئیسه و برهم خوردن نظم مجلس گردید.

- نصیری و نصیرپور دو نماینده مجلس هشتم که یکی نمایندگی مردم زنجان و دیگری نمایندگی مردم سراب را برعهده داشت، امروز در کسوت معاون پارلمانی وزیر علوم و معاون انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در صحن علنی مجلس حضور یافتند و به نظر می رسید برای جمع کردن تک رای های نمایندگان به وزرای پیشنهادی تلاش می کنند.

- رایزنی های احمد توکلی نماینده تهران با نمایندگان و مراجعه برخی نمایندگان به علیرضا زاکانی و الیاس نادران، غلامعلی حداد عادل، نبویان نمایندگان تهران و احمد سالک نماینده اصفهان، نمایانگر رایزنی های زیرپوستی مجلس در خصوص ابهامات پرونده گذشته یکی از وزیران پیشنهادی است.

- قبل از آغاز سخنرانی موافقان و مخالفان وزیران پیشنهادی، کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل با اعلام تذکری به انتشار شب نامه علیه یکی از وزیران پیشنهادی اعتراض کرد. وی که همیشه در صحن علنی مجلس علی لاریجانی را رئیس گلم خطاب می کند این بار گفت دو تا رئیس گل در صحن علنی مجلس حضور دارند، یکی رئیس جمهور و دیگری رئیس مجلس.

- مهدی کوچک زاده نماینده تهران نیز با اعلام تذکری نسبت به اظهارات رئیس جمهور اعتراض کرد، رئیس جمهور در صحن علنی مجلس اعلام کرد که برنامه های دولت در زمینه وزارت و آموزش و پرورش، علوم و جوانان تغییر نکرده است، این امر موجب اعتراض کوچکزاده شد.نمایندگان مجلس در واکنش به اظهارات کوچکزاده با فریادهای 2-2 اعتراض های خود را به وی اعلام کردند، کوچکزاده نیز آنها را وکیل الدوله خواند. مهدی کوچکزاده همچنین عدم پخش زنده و تلویزیونی جلسه رای اعتماد به وزیران پیشنهادی را ناشی از توافق روحانی و لاریجانی خواند و این امر را به محرمانه بودن مذاکرات ژنو ربط داد و گفت شما کلا مردم را محرم نمی دانید. لاریجانی هم در پاسخ به این تذکر گفت: رئیس جمهور در این خصوص با من صحبت نکرده و این ادعا کذب است.

- پس از پایان سخنرانی رئیس جمهور، نمایندگان حتی لحظه ای اطراف صندلی روحانی را خالی نگذاشتند که این امر موجب تذکر رئیس مجلس شد.

- در این میان معاونان پارلمانی وزارتخانه های علوم، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان نیز در صحن علنی برای جلب نظر نمایندگان فعال بودند که این امر نیز موجب تذکر لاریجانی شد.

- مذاکرات طولانی کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با برادر رئیس جمهور شاید حکایت از رایزنی های فراکسیون اکثریت مجلس با دولت برای توافق جهت رای اعتماد به وزیران پیشنهادی داشت.

۱۳۹۲/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...