نسخه چاپی

ایرانیان خارج‌نشین و خارجیان ایران‌نشین از لیست دریافت یارانه حذف می‌شوند

رئیس كمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید: خانوارهای ایرانیان ساكن خارج از كشور ممكن است جزء دهك‌های پایین درآمدی باشند اما جزء ۳۰ درصد هستند و باید حذف شوند و یا خارجیان ساكن ایران نیز همچنین جزء ۳۰ درصد هستند و باید حذف شوند.

به گزارش نما، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم در خصوص تفاوت آمار تحت پوشش بین ۳ دهک و ۳۰ درصد در اصلاحیه بودجه سال ۹۲ گفت: ما عدد و رقم را محاسبه نکردیم اما می‌دانیم که این ۲ مفهوم با یکدیگر تفاوت‌های جدی دارند.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم ۳ دهک یعنی آنهایی که در قالب دهک‌ها قابل طبقه‌بندی هستند را مبنا قرار دهیم اما وقتی می‌گوییم ۳۰ درصداز یارانه‌بگیران از لیست دریافت یارانه حذف شوند، ممکن است این ۳۰درصد در قالب دهک‌ها نگنجند، یعنی ۳۰ درصد از خانوارها از دریافت یارانه کنار گذاشته می‌شوند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: به طور مثال خانوارهای ایرانیان ساکن خارج از کشور ممکن است جزء دهک‌های پایین درآمدی باشند اما جزء ۳۰ درصد هستند و باید حذف شوند و یا خارجیان ساکن ایران نیز همچنین جزء ۳۰ درصد هستند و باید حذف شوند.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در خصوص خرج منابع حاصل از حذف ۳۰ درصد مردم از دریافت یارانه نیز گفت: ما با کسری بودجه مواجه هستیم و حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان سالانه کسری داریم لذا ابتدا باید از این راه، کسری بودجه را جبران کنیم و به صفر برسانیم.

وی با بیان اینکه حتما از این منبع، درآمدهای بیشتری حاصل خواهد شد، اظهار داشت: در این باره دو مورد را مدنظر داریم، یکی پوشش بخش بهداشت و سلامت خانوارهاست که خانواده‌های کم‌درآمد جامعه بیشترین کمک مالی را از این طریق خواهند داشت و دیگری نیز خانواده‌های ثروتمند جامعه که تحت پوشش خدمات درمانی نیستند و بیمه خدمات درمانی ندارند که می‌‌توان آنها را هم با منابع حاصل از حذف ۳۰درصد یارانه‌بگیران، تحت پوشش قرار داد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مصارف دیگر منابع حاصل از حذف ۳۰ درصد گفت: این امکان وجود دارد که اگر منابع بیشتری داشته باشیم به بخش تولید کمک کند و تولید را رونق دهیم.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هزینه منابع حاصل از حذف ۳۰ درصد در اصلاحیه بودجه پیش‌بینی شده یا خیر؟ اظهار داشت: خیر، ما در اصلاحیه بودجه وارد جزئیات نشدیم.

۱۳۹۲/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...