نسخه چاپی

خبر مصباحی مقدم از حذف یارانه ۳۰درصد خانوارها

رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حذف ۳۰ درصد از یارانه‌بگیران گفت: مجلس عنوان می‌كند كه ۳۰ درصد یارانه‌بگیران كاهش پیدا كند اما چگونگی شناخت و شناسایی و ابزارهای شناخت آن كار اجرایی بوده و در اختیار دولت است.

به گزارش نما به نقل از فارس، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در حاشیه همایش علمی تخصصی امکان سنجی شناسایی گروه‌های درآمدی مشمول یارانه در جمع خبرنگاران در خصوص تفاوت میان حذف دو دهک یا سه دهک از یارانه‌بگیران اظهار داشت: سه دهک بالای درآمدی مشمول حذف یارانه می‌شوند و آنچه که مهم است این است که خانواده‌های غیرنیازمند یارانه نگیرند و میان دو دهک و سه دهک تفاوت وجود دارد و‌آنچه که در نظر گرفته خواهد شد از نظر واقعی و عملی دو دهک خواهد بود؛ که مجموعاً ۳۰ درصد خانواده‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: آنچه در سیستم‌ها ثبت است و افرادی را نشان می‌دهد که از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند، شامل دهک‌های بالای یارانه‌ای محسوب می‌شوند. وی با اشاره به اینکه شناسایی دهک‌های یارانه‌بگیر بسیار سخت است تصریح کرد: شناسایی گروه‌های درآمدی بالا یک کار اجرایی است و از سنخ کارهای مجلسی نیست و برعهده دولت است و صرفا مجلس عنوان می‌کند که ۳۰ درصد یارانه‌بگیران کاهش پیدا کند اما چگونگی شناخت و شناسایی و ابزارهای شناخت آن کار اجرایی بوده و در اختیار دولت است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه این موضوعات باید تبدیل به قانون شود گفت: پیش‌نویس مشمولان یارانه‌بگیر در حد ۳۰ درصد است و پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها کفاف پرداخت یارانه را بکند و اکنون ماهانه تقریبا هزار میلیارد تومان کسری بودجه برای پرداخت یارانه وجود دارد و از قبل بنابر این نبود همه یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت شود اما در دولت نهم و دهم این اتفاق افتاد و بدون اینکه ارزیابی کاملی از قانون وجود داشته باشد انجام شد.

وی افزود: ۳۰ درصد سهم تولید و ۲۰ درصد سهم دولت بود و باید در اختیار موضوعات مختلف قرار می‌گرفت و هزینه‌های دولت را پوشش می‌داد اما اکنون با این واقعیت روبرو هستیم که سالانه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان کسری منابع وجود دارد.

مصباحی مقدم افزود: قبلا کسری منابع از دو طریق پوشش داده می‌شود که شامل استقراض از بانک مرکزی و نیز فشار به شرکت‌های آب، برق، گاز، نفت و امثال این شرکت‌ها بود که حتی حقوق کارمندان خود را باید متناسب با دریافتی‌های سال ۸۹ در نظر بگیرند و هزینه‌ها را بر آن مبنا تنظیم کنند که از محالات بوده و این فشار امکان سرمایه‌گذاری را از این شرکت‌ها گرفته است و آینده این شرکت‌ها برای توسعه و بستر‌سازی در خطر است. پس باید به عنوان یک مشکل ملی در راستای رفع آن اقدام کنیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به همکاری دولت، مجلس و نخبگان عنوان کرد: فعلا راهکار طراحی شده حذف گروه‌های بالای درآمدی از یارانه‌بگیران است و پرداخت های ماه آینده و ماه‌های بعد آن براساس پیش‌نویسی که در دستور کار برای بررسی است. دولت سه ماه فرصت دارد که دهک‌های بالا را شناسایی کند و در این سه ماه روال قبلی ادامه خواهد یافت.

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: تغییری در موضوع یارانه ایجاد نخواهد شد البته این زمینه را فراهم می‌کند که بتوانیم از درآمد ایجاد شده و حذف یارانه‌بگیران کمک بیشتری به تأمین بیمه نیازمندان و دارو و درمان داشته باشیم و حتی وسیله‌ای باشد برای بیمه افراد نیازمند قرار گیرد. وی در خصوص اینکه گفته می‌شود بودجه دولت در سال آینده ریاضتی خواهد بود گفت: تعبیر بودجه ریاضتی نسبت به آنچه که در ایران تحقق پیدا می‌کند با آنچه که در کشورهای اروپایی اجرا می‌شود متفاوت بوده و درست نیست. این عنوان برای برخی کشورهای اروپایی است که به سمت کاهش کمک مالی و حمایتی از نیازمندان است و کاهش سطح رفاه عمومی جامعه را به همراه دارد اما در ایران به دنبال چنین موضوعات نیستیم و درصدد دنبال‌کردن یک اقتصاد مقاومتی هستیم.

وی افزود: این نوع اقتصاد در مقابل فشارهای خارجی ملاک عمل قرار خواهد گرفت و می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد. مصباحی‌مقدم گفت: اکنون در حال اصلاح فاز اول هدفمندی یارانه‌ها هستیم و اقتضای قانون هدفمندی این است که خانواده‌های نیازمند یارانه بیشتری دریافت کنند و اگر از این طریق منابع بیشتری به دست آوردیم حتما صرف حمایت از خانواده‌های کم درآمد خواهد شد.

۱۳۹۲/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...