نسخه چاپی

خداحافظی با پروژه های میلیاردی

گروه سینمای ایران- بنیاد سینمای فارابی با تغییر مدیر عامل وارد دوره تازه ای می‌شود.این بنیاد سال 1362 و با این هدف كه بازوی فكری و اجرایی معاونت سینمایی باشد تأسیس شد.

به گزارش نما، سيد محمد بهشتي اولين مدير عامل بنياد فارابي كه نزديك به 12 سال در ساختمان موزه آبگينه حضور داشت تاكنون مهم ترين و تاثيرگذارترين مدير فارابي بوده است. در اين دوره طولاني، فارابي سهمي مؤثر در شكل گيري سينماي نوين ايران ايفا كرد. پس از بهشتي، فارابي مدير عاملان زيادي را به خود ديد كه برخي از آنها مانند عليرضا رضاداد عملكرد خوبي در اين بنياد داشتند و عده‌اي چون مجيد شاه حسيني ترجيح دادند تا جايي كه امكان دارد در فارابي فعاليتي صورت نگيرد! عملكرد احمد ميرعلايي مدير عامل سابق بيناد فارابي انتقادهاي گسترده اي را از سوي اهالي سينما به همراه داشت. فقدان عدالت در تخصيص بودجه و حمايت از سينماگران و هزينه كردن ميلياردها تومان بودجه براي چند پروژه انگشت شمار، موجب شد تا مديريت فارابي در 4 سال اخير نتواند كارنامه قابل دفاعي داشته باشد.

از سوي ديگر چند سالي است كه بحث ايجاد تغييرات در چارت تشكيلاتي و اهداف و مأموريت هاي فارابي، مطرح شده و بايد ديد محمدرضا جعفري مديرعامل تازه فارابي چه تصميماتي در اين خصوص اتخاذ خواهد كرد.

محمد احمدي:

فارابي بايد به همه افراد به يک چشم نگاه کند

محمد احمدي جعفري جلوه را انتخاب شايسته اي براي مديرعاملي بنياد سينمايي فارابي دانست.

احمدي درباره اين موضوع به «باني فيلم» گفت: آقاي جعفري جلوه يک انتخاب معقول به نظر مي رسد. با توجه به سابقه اي که آقاي جعفري جلوه در امور فرهنگي دارد، من نگاه مثبتي به کل ماجرا دارم. اميدوارم در عمل هم ببينيم که اتفاقات خوبي رخ مي دهد. برخي از متصديان امور هستند که با ورودشان به عرصه کار، حس هاي خوبي نسبت به عملکردشان در انسان متبلور مي شود و آقاي جعفري جلوه هم يکي از همان افراد است.

احمدي در توضيح اين موضوع که از مدير جديد فارابي چه انتظاراتي دارد، گفت: مهم ترين مسئله اين است که همه افراد را به يک چشم نگاه کنند. اينکه يک مدير سينمايي اهل تبعيض گذاشتن نباشد، مسئله مهمي است. باندبازي ها و سليقه گرايي ها اتفاق ناشايستي است که اي کاش از سينماي ايران رخت بر ببندد. سليقه ، معياري است که نبايد به سياست گذاري ها و جريان هاي هنري و فرهنگي وارد شود. جاي خالي قانون مداري در سينماي ايران احساس مي شود. امروز فيلمساز هنوز نمي داند اثرش را طبق مواد روشن قانوني رد يا تصويب مي کنند يا خير؟ نشان به آن نشان که فيلمي را يک مدير توقيف مي کند و مدير بعدي، رفع توقيف! اين اتفاق چه معنايي به جز سليقه اي بودن امور دارد؟

عليرضا رييسيان:

فارابي نياز به خانه تکاني دارد

عليرضا رييسيان تغيير در ساختارهاي مديريتي فارابي را مهم ترين نياز آن به حساب آورد که جعفري جلوه بايد مد نظر قرار دهد.

رييسيان به «باني فيلم» گفت: جعفري جلوه يکي از معدود مديران آشنا به حوزه هاي فرهنگ قديم ايران و به شدت پر مطالعه در حوزه مسائل فرهنگي است. من به ندرت چنين مدير فرهنگي را در طول زندگي ام ديده ام. از نظر خصوصيات اخلاقي هم بسيار سليم النفس و پاکدست و پرهيزگار است، اما اينکه در اين شرايط مديريت فارابي را پذيرفته است، کمي براي من تامل برانگيز است. وي افزود: ايشان قبلا معاونت سينمايي يا رياست سازمان سينمايي را بر عهده داشت و حتما حالا اينطور متصور شده که مي تواند کمک خاصي ارائه دهد و به همين دليل به بخش مديريت سينما بازگشته است. من از ايشان خاطره فرهنگي مثبتي دارم.

رييسيان بيان داشت: فارابي از دو دهه قبل نياز به يک خانه تکاني جدي در ساختار دارد. ساختار فعلي آن پاسخگوي نياز جامعه سينمايي نيست. مديريتي که در يک دهه گذشته به خصوص از زمان شاه حسيني به بعد در فارابي وجود داشته، مويد اين امر است که عملکرد بنياد سينمايي فارابي فلش مثبتي را براي سينما ترسيم نکرده است. دولت فعلي که دارد کارهاي غيرعادي انجام مي دهد، اين نکته را هم خوب است مد نظر قرار دهد. يعني آقايان جعفري جلوه و رضا داد ترتيبي را اتخاذ کنند که در ساختار فارابي تغييرات جدي لحاظ شود که هم با اهداف فعلي زمانه فعلي هماهنگ شود و هم به طرح کوچک شدن دولت و واگذاري تصدي گري سينما به سينماگران کمک کند نه اينکه با اقداماتي در جهت گسترش برنامه هاي فعلي موجود گام برداشته شود. توسعه هميشه با باز کردن سازمان هاي جديد يا بزرگ کردن سازمان قديمي حاصل نمي شود. خيلي اوقات با کوچک کردن و حذف موارد غيرضروري ماموريت هاست که مي توان در مسير توسعه گام برداشت.



عليرضا داوود نژاد :

مدير جديد فارابي با سياست‌زدگي ميانه ندارد

عليرضا داوود نژاد گفت: جعفري جلوه انتخاب شايسته براي مديريت فارابي محسوب مي شود چرا که سوابق‌ شان در معاوت سينماي ارشاد نشان مي‌دهد که براي مخاطب احترام قائل هستند.

عليرضا داوود نژاد در گفت‌وگو با برنا، پيرامون انتخاب جعفري جلوه به عنوان مدير بنياد فارابي گفت: ايشان انتخاب شايسته براي مديريت فارابي محسوب مي شود چرا که سوابق‌ شان در معاوت سينماي ارشاد نشان مي‌دهد که براي مخاطب احترام قائل هستند بي آنکه سينما را صرفا ابزاري براي تجارت بدانند و در عين حال که شخصي آرمان گرا هستند ولي با سياست زدگي در سينما هم ميانه اي ندارند.

داوود نژاد در مورد نقش بنياد فارابي در وضعيت کلي سينما ما تصريح کرد: در طول اين سال‌ها نقش اين بنياد ارتباط مستقيمي به مديريت آن داشت و هر گاه که مديري فرهنگي و دغدغه مند در فارابي بر سر کار آمد ما شاهد اتفاقات خوب در عرصه سينما بوديم.

کارگردان فيلم سينماي «مرهم»، «کلاس هنرپيشگي» در پايان گفت:مدتي قبل خبر خوشي را به نقل از حجت الله ايوبي شنيدم که ايشان قصد دارند برگزاري جشنواره‌ها را از بنياد فارابي جدا کنند. اين موضوع براي جعفري جلوه فرصتي مناسب است تا به بازسازي وضعيت آسيب ديده سينماي ملي بپردازد

منبع:بانی فیلم

۱۳۹۲/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...