نسخه چاپی

در بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی كشور عنوان شد

تذكر به وزیر راه و شهرسازی درباره توقف طرح مسكن مهر

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی ضمن تذكر به وزیر راه و شهرسازی در تصحیح سخنان نگران كننده خود درباره توقف طرح مسكن مهر،اعلام كرد: با اعتقاد به كارآمدی این طرح در عین برخی از ضعف‌های آن، پیگیر مطالبات مردم در خصوص تكمیل این پروژه و ادامه آن با اصلاحات لازم تا حصول نتیجه لازم است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور طی بیانیه‌ای تأکید کرد: ضمن تذکر به وزیر راه و شهرسازی در تصحیح سخنان نگران کننده خود در خصوص توقف طرح مسکن مهر، با اعتقاد به کارآمدی این طرح در عین برخی از ضعف‌های آن، پیگیری مطالبات مردم در خصوص تکمیل این پروژه و ادامه آن با اصلاحات لازم تا حصول نتیجه لازم، خواهد بود.

داشتن مسکن متناسب با نیاز از ابعاد مختلف، لازمه یک زندگی با عزت و کرامت انسانی و اسلامی برای مردم ماست؛ اصول متعدد قانونی اساسی نیز بر داشتن مسکن برای آحاد جامعه و ملت بزرگ ایران تاکید فراوان داشته و حضرت امام(ره) نیز در اولین پیام اقتصادی خود در خصوص افتتاح حساب صد و تشکیل بنیاد مسکن به خوبی اهمیت رفع مشکلات بی خانمانی و حاشیه نشینی را تبیین کرده است.

متاسفانه دولت‌های پیشین در سال‌های گذشته اهمیت چندانی بر این مساله مهم قائل نشده و مسأله مسکن همچون سال‌های قبل از انقلاب به عنوان یک مساله حاد و مشکل ساز برای خانوارهای ایرانی ادامه یافت تا حدی که در کلانشهرها بخش اعظم هزینه‌های یک خانوار را تشکیل می‌دهد.

خوشبختانه در اواسط دولت نهم، رئیس جمهور وقت با بازگشت به ادبیات انقلاب اسلامی و الهام از پیام حضرت امام، «طرح مسکن مهر» را با سه اصل «ارائه زمین‌های دولتی به صورت اجاره بلندمدت»، «پرداخت تسهیلات بانکی جهت ساخت هر واحد» و «حذف واسطه‌های مالکیتی و سوداگر از چرخه صاحبخانه شدن مردم» توانست تا حدود زیادی امید به صاحب مسکن شدن را برای مردمی که هیچگاه - با توجه به قیمت‌های سرسام آور مسکن – فکر صاحبخانه شدن را نیز نمی‌کردند، به وجود آورد.

از طرفی دیگر به دلیل آنکه بخش مسکن با توجه به مطالعات جهانی و اقتصادی به عنوان یکی از لوکوموتیوهای اقتصادی توانایی به حرکت در آوردن بخش اعظمی از صنایع پیشین (همچون صنایع سیمان و فولاد و کارخانجات مصالح ساختمانی) و صنایع پسین (همچون صنایع فرش،لوازم خانگی و ...) خود را داراست، یکی از لوازم تحقق حماسه اقتصادی مدنظر رهبری معظم انقلاب است.

مسکن مهر اکنون با ساخت (و یا در حال ساخت بودن) حدود 4 میلیون مسکن شهری و روستایی، گردش مالی 80 هزار میلیارد تومان (مشارکت دولت و مردم)، گستردگی کشوری پروژه‌ها و ... تحول عظیمی را در پروژه‌های اقتصادی و عمرانی کشور ایجاد کرده و از همه مهم‌تر خانوارهای بدون مسکن را برای اولین بار بعد از انقلاب امیدوار به مسکن‌دار شدن کرده است.

با توجه به ارتباط مستقیم و غیرمستقیم حداقل 15 میلیون نفر از مردم با مسکن مهر، اظهارنظرهای رئیس جمهور محترم در قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری و همچنین وزیر راه و شهرسازی در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی همگی نشان از حل مشکلات، تکمیل و ادامه مسکن مهر با اعمال اصلاحات لازم داشت که آراء متقاضیان مسکن مهر به رئیس جمهور محترم و رأی اعتماد نمایندگان مردم به وزیر راه و شهرسازی تا حد زیادی متأثر از این واقعیت بود.

اما متاسفانه تنها چند روز بعد از استقرار وزیر راه و شهرسازی، علیرغم وعده‌های داده شده به یکباره صحبت از ناکارآمدی کامل این پروژه و توقف آن در سراسر کشور شد که با وعده‌های دولت در گذشته در تناقض بود.

همچنین گزارشات مربوط به پروژه‌های مسکن مهر، میزان جذب منابع بانکی و توقف فروش اقساطی واحدهای تکمیل شده همه نشان از تعطیلی پروژه‌های مسکن مهر در حال ساخت دارد که این موضوع نیز وعده تسریع در تکمیل پروژه‌های در حال ساخت و تامین خدمات روبنایی و تاسیسات زیربنایی این واحدها را محقق نکرد.

این مهم با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی در گذشته به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی در دولت سازندگی در تامین مسکن مناسب برای مردم سابقه چندان درخشانی از خود به جای نگذاشته است نگرانی را در این باب دوچندان کرده است.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور، با توجه به اینکه پیگیری دغدغه‌های مردم را جزئی از وظایف ذاتی و ماهیتی بسیج مستضعفین می‌داند و همچنین با عنایت به نظر مثبت اکثر مردم و کارشناسان در نظرسنجی‌های گوناگونی که توسط مراجع معتبر صورت پذیرفته است، ضمن تذکر به وزیر راه و شهرسازی در تصحیح سخنان نگران کننده خود در خصوص توقف طرح مسکن مهر، با اعتقاد به کارآمدی این طرح در عین برخی از ضعف‌های آن، پیگیری مطالبات مردم در خصوص تکمیل این پروژه و ادامه آن با اصلاحات لازم را تا حصول نتیجه لازم، ادامه خواهد داد.

۱۳۹۲/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...