نسخه چاپی

مطهری: احمدی نژاد همه را به جان یكدیگر انداخت

مطهری در ابتدای این مصاحبه در پاسخ به این سوال كه از نظر برخی، شما در مسائل سیاسی به عنوان یك فرد آزاداندیش و لیبرال و از نظر فرهنگی فردی بسته محسوب می‌شوید، گفت: بله، تقریبا درست است؛ در مسائل سیاسی من بر مقوله‌هایی مثل آزادی بیان، آزادی تفكر، حفظ حقوق شهروندی و احترام به حقوق ملت تأكید دارم اما در مسائل فرهنگی بر روی اجرای احكام اسلام تأكید می كنم.

علی مطهری با بیان اینکه هیچکس به اندازه من به خاتمی انتقاد نداشت، به انتقاداتش از کارگزاران پرداخت و گفت: یک وقت خانم فائزه هاشمی در مجلس پنجم برای کسی که فوت کرده بود گفت یک دقیقه سکوت کنید، ما انتقاد کردیم که یک دقیقه سکوت روش غربی‌هاست، ما حمد و سوره داریم نه یک دقیقه سکوت.

علی مطهری فعال سیاسی و نماینده مردم تهران درباره مسائل مختلفی اظهار نظر کرد.

مطهری در ابتدای این مصاحبه در پاسخ به این سوال که از نظر برخی، شما در مسائل سیاسی به عنوان یک فرد آزاداندیش و لیبرال و از نظر فرهنگی فردی بسته محسوب می‌شوید، گفت: بله، تقریبا درست است؛ در مسائل سیاسی من بر مقوله‌هایی مثل آزادی بیان، آزادی تفکر، حفظ حقوق شهروندی و احترام به حقوق ملت تأکید دارم اما در مسائل فرهنگی بر روی اجرای احکام اسلام تأکید می کنم.

وی درباره مخالفت اصلاح طلبان و اصولگرایان با برخی از مواضع سیاسی و فرهنگی اش اظهار داشت: مخالفت هردو گروه مبنایی است، یعنی اختلاف در بینش و برداشت است. مثلا برداشت من از اصل ولایت‌فقیه، آزادی بیان و حفظ نظام با برداشت بسیاری از اصول‌گرایان متفاوت است و برداشتم از آزادی‌های اجتماعی با برخی اصلاح‌طلبان متفاوت است.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه می گویید در عرصه سیاسی لیبرال هستید این با حرف امام و اندیشه شهید مطهری چگونه قابل جمع شدن است؟ گفت: به هر حال این لیبرالیسم داخل اسلام است و خارج از اسلام نیست. تأکید بر آزادی تفکر و آزادی بیان و حقوق ملت، اسلامی است.

*هیچگاه به خاطر آزادی، احکام اسلام را کنار نمی‌گذاریم
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره این گزاره که برخی دین را در مقابل آزادی می‌دانند، چیست، تصریح کرد: اگر این حرف به این معنا باشد که برخی از احکام اسلام را به خاطر آزادی کنار بگذاریم، چنین چیزی را نمی‌پذیریم، ولی در مقام تفکر و نظر، بحث آزاد است، یعنی شما می‌توانید نبوت را نقد کنید، اصلا وجود خدا را رد کنید تا دیگران جواب بدهند و اینها اتفاقا به نفع اسلام است.

مطهری درباره اینکه جریاناتی در کشور برخلاف شما که از لفظ لیبرالیسم استفاده می‌کنید، معتقد به مکتب لیبرالیسم هستند اما با وجود استفاده اسلام و عکس امام، تفکر خود را مطرح می‌کنند، خاطرنشان کرد: خیر، من در گروه‌های شناخته شده چنین چیزی نمی‌بینم که به نظام، امام و قانون اساسی بی‌اعتقاد باشند و بخواهند مکتب لیبرالیسم و اباحه‌گری را رواج دهند.

این فعال سیاسی درباره اتاق فکر میرحسین موسوی که با این روش در سال 88 فعال بود، گفت: بعد از آن حوادث و خشونت‌هایی که رخ داد، آنها تشکیلاتی درست کردند و شاید خود آقای موسوی مطلع و حتی راضی نبود. ما نمی‌دانیم!

وی درباره اینکه بنابر این حرف شما چرا موسوی هیچ گاه اعلام نظر نکرد؟ یادآور شد: او که آزاد نبود که بخواهد حرف بزند.

مطهری درباره اینکه وی تا یک سال و نیم بعد از انتخابات آزاد بود و بیانیه می‌داد و همه رسانه‌های ضد انقلاب در دست آنها بود و روزنامه کلمه هم فعالیت می‌کرد، تصریح کرد: با فیلترشکن بود و این آزادی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس که همچنان مناظره را از عوامل اصلی و جرقه فتنه می داند، ادامه داد: من معتقدم که اگر آقای موسوی و کروبی و احمدی‌نژاد همان ماههای اول به طور همزمان محاکمه علنی می‌شدند، فتنه‌ همان روزها تمام شده بود.

* معترضان 88 باید به راههای قانونی تمکین می‌کردند
وی در خصوص اینکه آیا معترضان نباید به راههای قانونی تمکین می‌کردند؟ گفت: بله، آنها هم خطا کردند اما باید آنها را آزاد می‌گذاشتیم که حرف‌شان را بزنند.

این نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که آنها در 25 خرداد آزادانه حرف خود را زدند و هیچ مشکلی هم به وجود نیامد تا اینکه برخی از افراطی‌ها به پایگاه بسیج حمله کردند، یادآور شد: آن که معلوم نبود چه بود. راهپیمایی تمام شد و راهپیمایی بسیار خوبی بود و خون هم از دماغ کسی نیامد، اما آخرش معلوم نشد که چه اتفاقی افتاد. هردو طرف می‌گویند طرف دیگر شروع کرده است.

*نباید بحث درباره انقلاب نارنجی را به بحران 88 بچسبانیم
وی با اشاره به اینکه من وقایع سال 88 را برنامه ریزی شده و از پیش طراحی شده نمی‌دانم، درباره جلسات جلائی‌پور با گروهی از اصلاح‌طلبان درباره بررسی انقلاب‌های نارنجی تصریح کرد:‌ این یک بحث علمی است و دارند بحث می‌کنند حالا ما بخواهیم آن را به بحران 88 بچسبانیم!

مطهری با اشاره به شهادت و کشته شدن افراد بسیجی و غیر بسیجی در حوادث سال 88 و در عین حال تاکید بر اینکه ابهاماتی در حوادث آن روزها وجود دارد،‌ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واقعا نمی‌دانید چه کسانی به پایگاه بسیج حمله کردند گفت: برای من مشخص نیست؛ باید اجازه حرف زدن به آنها بدهید. یک طرفه می‌گویید فتنه‌گرهستند.

این فعال سیاسی در واکنش به اینکه اما آنها آمدند و حرفشان را هم زدند و فقط یک نمونه آن نیز اظهارات زهرا رهنورد بود که گفت موسوی داماد لرستان و پسر آذربایجان است، متذکر شد: حالا یک اظهارنظر کرده است، این هم یک نظری است!

مطهری در پاسخ به این پرسش که بالاخره هرچه باشد استدلال آنها این بوده است و آنها حرفشان را به راحتی زدند، گفت: خیر؛ آنها امکان این که حرفشان را به راحتی بزنند نداشتند. این طرف صدا و سیما و روزنامه‌ها و سایت‌ها دستش بود و آن طرف چند سایت فیلتر شده قرار داشت.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که منظور شما از «این طرف» چه کسی است، تصریح کرد: حکومت و نظام.

وی درباره اینکه پس قبول دارید آنها را در مقابل نظام قرار داشتند، اذعان کرد: در آن انتخابات منتقد نظام بودند.

مطهری درباره اینکه موسوی 20 هزار ناظر بر سر صندوق‌ها داشت که اگر هرکدام از آنها یک صفحه می‌نوشتند نیاز به این همه حاشیه‌سازی نبود، تصریح کرد: درباره همان ناظران هم حرف دارند؛ ما الان افرادی داریم که می‌گویند حاضر هستیم حرف بزنیم و اسناد کافی هم در اختیار داریم.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که این افرادی که می گویید در سال 88 کجا بودند، گفت: البته از نظر من بهتر بود که مدارک را ارائه می کردند.

وی درباره اینکه آیا فکر نمی‌کنید مشکل ما مبنایی‌تر از اختلاف سلیقه است، متذکر شد: خیر، آنها اصل انقلاب و نظام را قبول دارند، رهبری را هم قبول دارند فقط این وسط آقای احمدی‌نژاد آمد و کشور را به هم ریخت و همه را به جان یکدیگر انداخت.

*ممکن است برخی اصلاح طلبان نظر امام را قبول نداشته باشند
مطهری در پاسخ به این سوال که موارد متعددی از عدم قبول داشتن امام از سوی این جریان وجود دارد، افزود: ممکن است کسی در جایی نظر امام را قبول نداشته باشد!

این فعال سیاسی اصولگرا درباره تاکید وزرای دولت روحانی در روز رای اعتماد بر عدم تقلب در فتنه 88 گفت: مقصودشان این است که در شمارش آراء در حوزه‌های رأی‌گیری امکان تقلب ضعیف است ولی در مراحل بالاتر و در مبادی آراء آقای احمدی‌نژاد بحثهایی هست که امکان بازگویی آن در جلسه رأی اعتماد و به طور کلی در فضای کنونی جامعه نیست.

وی در پاسخ به اینکه آنها تمام حرف‌هایشان را در این 4 سال زده‌اند، حالا شما می‌گویید نمی‌توانند حرف بزنند؟ تصریح کرد: نمی‌گویم حرف آنها درست است اما اینکه در شمارش آرا تقلب نشده یک بحث است و اینکه در مبادی آرای آقای احمدی‌نژاد مشکل وجود داشته بحث دیگری است.

مطهری در ادامه این گفت و گو در خصوص بزرگ‌ترین دغدغه شهید مطهری و عدم حضور ایشان در حسینیه ارشاد، یادآور شد: بزرگترین دغدغه ایشان حفظ نهضت اسلامی در مسیر اسلام بود و در واقع حفظ خلوص ایدئولوژیک نهضت اسلامی بود که جان خود را در همین راه گذاشتند.

*شهید مطهری بر اساس اخبار و اطلاعات علیه سازمان منافقین موضع گرفتند
فرزند شهید مطهری درباره اینکه این گروهک و سازمان چه کاری انجام داده بود که شهید مطهری مخالف آن بود؟ گفت: ایشان بر اساس اخباری که از داخل سازمان به ایشان می‌رسید و به ویژه جزوه‌هایی که آنها بیرون می‌دادند، ‌موضع گرفتند.

وی درباره اینکه پس موضع‌گیری ایشان بر اساس اخبار و اطلاعات کار درستی بود؟ تصریح کرد: بر اساس اخبار و اطلاعات و براساس افکار آنها که به صورت کتاب منتشر می‌کردند، بود.

مطهری در پاسخ به این سوال که بنابراین چطور وقتی دستگاه اطلاعات بر اساس اخبار و اطلاعات در سال 88، با کسانی که قصد بر هم زدن نظم کشور را دارند برخورد کرد آن را زیر سؤال می‌برید اظهار داشت: کسی قصد برهم زدن نظم کشور را نداشت. دستگاه اطلاعات به دنبال انتقام‌گیری از حوادث سال 78 بود.

این فعال اصولگرا در خصوص اینکه جرم فتنه گران مطرح کردن دروغ تقلب 88 و به آشوب کشیدن کشور و زمینه‌سازی برای رفتارهای هنجارشکنانه بود، تصریح کرد: نه، قبول ندارم. آنها به نتیجه انتخابات اعتراض داشتند و با آنها بد برخورد شد و طرف مقابل هم دیده نشد. تا زمانی که دو طرف قضیه دیده نشود این بحران قابل حل نیست.

وی درباره اینکه آیا فکر نمی‌کنید مشکل، عدم قبول داشتن نهادهای مرجع و نوعی خود مرجعی است؟ متذکر شد: این اتفاقات قبل از اعلام نظر نهاد مرجع بوده است؛ اصلا تاجزاده و نبوی فرصت پیدا نکردند که بگویند تقلب شده است.

مطهری در خصوص اینکه این افراد از اعضای اصلی ستاد موسوی بودند که تقلب را مطرح کردند؛ درباره موضع رهبری مبنی بر اینکه «ظلم بزرگ» در سال 88 زیر سوال بردن 40 میلیون رای مردم بود، گفت: نه، ایشان ظلم بزرگ را عدم تمکین به قانون می‌دانند. ادعای تقلب که اشکال ندارد.

فرزند شهید مطهری در پاسخ به اینکه اما رهبری گفتند زیر سوال بردن 40 میلیون رأی مردم، ظلم بزرگ بود، خاطرنشان کرد: منظور ایشان عدم تمکین به قانون بوده است. اگر کسی بگوید تقلب شده است، گناه نیست.

*حمایتم از هاشمی ارتجاع نبود
وی درباره علت حمایت خود از محسن رضایی به عنوان یکی از سرداران سپاه و حمایت از هاشمی در سال 92 در حالی که به نقل از شهید مطهری گفته بود روحانی‌ها نباید وارد عرصه انتخابات شوند، اظهار داشت: شهید مطهری گفته‌اند روحانیون بهتر است پست‌های اجرایی دولتی نگیرند مگر در صورت اضطرار اما دیدیم هاشمی مظلوم واقع شده است! 8 سال ایشان تحت تبلیغات تخریبی و فشار بود. همیشه وظیفه داریم از مظلوم دفاع کنیم. به علاوه احساس کردم تفکر ایشان در مسائل اجتماعی و سیاسی، تفکری درست و راه نجات کشور است؛ لذا از ایشات حمایت کردیم.

مطهری در پاسخ به این پرسش فارس مبنی بر اینکه آیا بازگشت شما به هاشمی ارتجاع نبود؟ گفت: بازگشت نبود، مگر ما جدا شده بودیم؟ انتقاد داشتیم.

نماینده مردم تهران در واکنش به اینکه برخورد آقای هاشمی کشور را در سال 88 تا لبه پرتگاه برد، خاطرنشان کرد: مقصر خودمان بودیم. در هر کشوری یک جا اعتراض پیدا می‌شود که مثلاً تقلب شده است! باید بنشینیم آن را حل کنیم و با مردم صحبت کنیم و اجازه تجمع بدهیم.

وی درباره اینکه اما شورای نگهبان که گفت بیایید مدارک‌تان را بدهید چرا آن زمان نرفتند؟ تصریح کرد: بهتر است از خودشان بپرسید. در عین حال بهتر بود مدارک را می دادند.

* من از مواضع معترضان 88 دفاع نمی‌کنم
مطهری در پاسخ به اینکه چرا آنجایی که به مواضع آنها انتقاد است، می‌گویید از خودشان بپرسید؟ گفت: من از مواضع آنها دفاع نمی‌کنم.

فرزند شهید مطهری درباره اینکه انتقادی که از علی مطهری وجود دارد این است که شما در میدانی بازی می‌کنید و در تریبونی حرف می‌زنید که کلیتش مشکل‌دار است گفت: شما فضای آزاد ایجاد کنید ما هم از تریبون شما استفاده می‌کنیم، مثل همین مصاحبه. کیهان بیاید با من مصاحبه کند من حرفی ندارم.

*کاری ندارم که اصلاح طلبان مرا تحویل می گیرند
وی درباره اینکه شما می‌توانید یک اصولگرایی با شاقول امام و رهبری و اندیشه‌های شهید مطهری باشید، در حالی که جریان اصلاحات شما را تحویل می‌گیرد. دلیل این امر چیست؟ تصریح کرد: من حرف خودم را می‌گویم و کاری به این ندارم که چه کسی مرا تحویل می‌گیرد.

مطهری با اشاره به اینکه برخی اصلاح طلبان کبریت بی‌خطر هستند، درباره استمرار تفکر‌ مجلس ششمی ها خاطرنشان کرد: خیلی از آنها هستند اما تغییر موضع دادند و بعضی‌ به خارج رفتند، بعضی هم در زندان هستند؛ البته خیلی‌ از آنها رو به اعتدال آوردند و فهمیدند آن راه به نتیجه نمی‌رسد.

این فعال اصولگرا در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان کدام راه را فهمیدند که به نتیجه نمی‌رسد؟ گفت: اینکه تغییر در ساختار نظام ایجاد کنند.

* اصلاح طلبان دنبال تغییر ساختار نظام بودند
وی درباره اینکه پس قبول دارید آنها دنبال تغییر در ساختار نظام بودند؟ اظهار داشت: بله. این هم یک عقیده‌ای است.

مطهری در ادامه این گفت و گو در باره اینکه چرا شما در سال 88 می‌خواستید احمدی‌نژاد نامزد نشود و ولایتی بیاید، آیا این تعیین تکلیف برای مردم نبود؟ اظهار داشت: خیر، ما گفتیم احمدی‌نژاد کاندیدا شود ولی از این طرف هم یک کاندیدا معرفی کنیم و در یک انتخابات سالم یک رقابت ایجاد شود و یکی پیروز شود.

* هیچکس به اندازه من به خاتمی انتقاد نداشت
این فعال سیاسی درباره اینکه خیلی‌ها معتقدند انتقادهایی که شما به احمدی‌نژاد داشتید یک بازی سیاسی بود به ویژه با توجه به این بازگشتی که به آقای هاشمی داشتید؟ گفت: ما از اول نرفته بودیم که بازگشت کنیم. آن زمان هم ما انتقاد فرهنگی داشتیم. یک وقت خانم فائزه هاشمی در مجلس پنجم برای کسی که فوت کرده بود گفت یک دقیقه سکوت کنید، ما انتقاد کردیم که یک دقیقه سکوت روش غربی‌هاست، ما حمد و سوره داریم نه یک دقیقه سکوت. بنابراین به وضعیت فرهنگی آن دوره انتقاد داشتم. همین طور در دوره اصلاحات. شما کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که در دوره اصلاحات به اندازه من به آقای خاتمی انتقاد کرده باشد.

وی ادامه داد: در دوره آقای احمدی‌نژاد هم فکر می‌کردیم ایشان مورد خوبی است ولی بعد از یک سال متوجه شدم ایشان نگاه فرهنگی خاصی دارد. اولین انتقاد من در سال 85 به ایشان بود.

*بحث رابطه با آمریکا مطرح نیست
در ادامه این گفت و گو مطهری در پاسخ به اینکه در آستانه 13 آبان هستیم، نظرتان درباره بحث هایی درخصوص رابطه با آمریکا چیست؟ یادآور شد: الان بحث رابطه با آمریکا مطرح نیست، الان بحث مذاکره بر سر حل مساله هسته‌ای مطرح است. با توجه به اینکه در مسئله انرژی هسته‌ای تا حد خوبی پیش رفته‌ایم و در منطقه خاورمیانه هم الان موثر هستیم و آمریکایی‌ها به ما نیاز دارند و از طرفی اوباما هم قدری با رؤسای جمهور سابق آمریکا متفاوت است، فرصت خوبی است که مذاکرات هسته‌ای انجام شود و به این وسیله بعضی از تحریم‌های ظالمانه‌ای که بر ما شده از بین برود. در مجموع کار مفیدی است. چه به نتیجه برسد و چه نرسد به سود ماست.

وی درباره تاکید اوباما مبنی بر روی میز بودن گزینه نظامی یادآور شد: او بالاخره برای اینکه اسرائیل را هم راضی کند یک چیزهایی می‌گوید، این خیلی مهم نیست؛ آمریکا بین اسرائیل و ایران گیر کرده است. یک طوری می‌گوید که دو طرف راضی شوند. خیلی نباید آن را جدی گرفت!

* به آمریکا خوش‌بین نیستم
مطهری درباره اینکه آیا فکر نمی‌کنید این حرف خوشبینی بیش از حد به آمریکاست؟ تاکید کرد: ما خوش‌بین نیستیم ولی می‌رویم جلو، با بدبینی هم می‌رویم جلو. ما حسن‌نیت خود را نشان می‌دهیم، هم برای مردم ما خوب است که می‌گویند اینها رفتند و انعطاف نشان دادند، در نتیجه آن مقاومت بعدی بهتر انجام می‌شود.

* مساله فلسطین نبود مطمئن باشید مساله هسته‌ای هم نبود
نماینده مردم تهران در خصوص نگاه خود پیرامون رژیم صهیونیستی متذکر شد: دیدگاه ما مشخص است. اصلا اختلاف اساسی ما با آمریکا و غرب همین مساله فلسطین است. یعنی اگر مساله فلسطین نبود مطمئن باشید مساله هسته‌ای هم نبود.

*روحانی مراقب باشد که قشر متدین آزرده نشوند
وی در ادامه در خصوص عملکرد وزارت ارشاد دولت روحانی تصریح کرد: انتخاب معاونینش تا کنون خوب بوده، ولی هنوز حساسیت ایشان نسبت به مسائل فرهنگی باید آزمایش شود و ببینیم در چه حدی است. باید مراقب باشند که قشر متدین آزرده نشوند.

*دولت روشنفکری نکند
مطهری در توصیه خود به دولت اظهار داشت: همین که از افراط و تفریط بپرهیزد، همان راهی که آقای روحانی همیشه توصیه می‌کند که اعتدال باشد، این راه را برود خوب است. ولی معتقدم نسبت به مسائل فرهنگی بی‌تفاوت نباشد چون نقص اصلاح‌طلبان این است که در مسائل فرهنگی، باز فکر می‌کنند و ممکن است اینها به جامعه آسیب برسانند و قشر متدین آزرده شوند. بنابراین این دولت در این زمینه خیلی روشنفکری نکند، خیلی باز فکر نکند که جامعه آسیب ببیند.

*احساس انحراف کنیم سوال از رئیس جمهور کلید می خورد
نماینده مردم تهران درباره اینکه ‌اگر این روشنفکری‌ها صورت بگیرد، مجلس چه خواهد کرد گفت: اگر قرار باشد احساس انحراف بکنیم، 100 درصد حرف خودمان را می‌زنیم و با کسی رودربایستی نداریم و ابزارمان هم تذکر، سوال از وزیر، استیضاح و اگر لازم باشد سوال از رئیس‌جمهور است.

وی از احتمال تشکیل فراکسیون صدای ملت در مجلس خبر داد و تصریح کرد: تصمیم داریم فراکسیونی به نام صدای ملت راه‌اندازی کنیم.

مطهری در پایان در خصوص بهترین دوستان خود در مجلس اظهار داشت: همه با ما دوست هستند؛ مثلا همین دوستان جبهه پایداری از دوستان نزدیک ما هستند. مقداری که با آقای حسینیان و رسایی و کوچک‌زاده و آقاتهرانی مزاح و شوخی می‌کنیم با باقی اینطور نیست. ممکن است دیگران از دور تصور دیگری داشته باشند. با هم در مجلس روابط خوبی داریم.

۱۳۹۲/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...