نسخه چاپی

اعتماد اعراب به هاشمی

آیت ا... هاشمی از سویی دارای ارتباطات گسترده بین‌المللی و از سوی دیگر دارای حكمت و تجربه بسیار در ابعاد مختلف سیاست بین‌المللی می‌باشد كه این موضوع در دوران ریاست جمهوری وی، ثبات سیاسی لازم را در عرصه بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد.

به گزارش نما، آقاي هاشمي رفسنجاني در داخل ايران نيز به عنوان شاخص حمايت كننده از طبقه متوسط جامعه در ميان عموم مردم و همچنين حامي جريان‌هاي اصلاح طلب و بخشي از اصول گرايان معتدل در بدنه سياسي كشور مطرح است.

آيت ا... هاشمي به عنوان چهره‌اي مذهبي و پرنفوذ هرگز مخالف جريان مذهبي در ايران نبوده و نيست، ولي به اعتدال اسلامي بسيار مقيّد است و از همين رو، در طي سال گذشته در تقابل با جريان‌هاي افراطي مذهبي قرار داشته و دارد و بر روش اعتدال براي وحدت امت اسلامي پافشاري مي‌كند.

هاشمي رفسنجاني در بين سياسيون ايران نيز يك چهره فراجناحي ‌ست، بدين شكل كه در مقابل دو جريان عمده اصلاح طلب و اصول‌گرا، هيچ گاه نه در مقام مخالفت كامل و نه در مقام موافقت كامل يا بر عكس آن قرار نمي‌گيرد و اين اصلاح طلب‌ها و اصول گرايان هستند كه در مقاطع مختلف به وي دور يا نزديك مي‌شوند و شايد به همين دليل است كه آقاي هاشمي هرگز ترسي از مواجه با تاييد صلاحيت‌ها در 30 سال گذشته نداشته و امروز نيز ندارد.

جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور داراي قدرت پايدار منطقه‌اي، بعد از پيروزي انقلاب اسلامي همواره شاهد حضور دو جريان سياسي اصلي در صحنه سياسي خود بوده است كه هر دوي آن‌ها داراي اهداف مشترك براي خدمت به كشورشان هستند، ولي بايد توجه داشت كه ايران مهم‌ترين نقش آفرين‌هاي خود در منطقه و جهان را در زماني ايفاء كرده كه شاهد پرواز با هر دو بال سياسي خود بوده است.

آقاي هاشمي رفسنجاني در گذشته نه چندان دور در دهه 90 ميلادي نه تنها موفق به ايجاد روابط بسيار گرم با كشورهاي همسايه و عربي ايران شد، بلكه با كشورهاي غربي نيز در شيب مناسبي تنش‌زدايي كرد. مهم‌ترين سوالي كه امروز در داخل و خارج ايران مطرح است، اين است كه آيا روابط گرم اعراب و ايران دوباره با سفر احتمالي آيت ا... هاشمي به عربستان احياء مي‌شود؟
* دكتر احمد البرصان تحليلگر سياسي و عضو هيئت علمي دانشگاه ملك عبدالعزيز

منبع: اخبار السعوديه

۱۳۹۲/۸/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...