نسخه چاپی

فردا، دفاع رئیس‌جمهور از سجادی

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از حضور دكتر روحانی در جلسه فردا(یكشنبه) خانه ملت برای دفاع از برنامه‌ها و عملكرد نصرااله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خبر داد.

به گزارش نما، "حجت‌الاسلام مجیدانصاری" معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور فردا(یکشنبه) در جلسه رای اعتماد مجلس به نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و امور جوانان حضور خواهد یافت.

دکتر روحاني در حالي عصر روز يکشنبه 13 مردادماه و در پايان مراسم تحليف خود اسامي وزراي پيشنهادي کابينه يازدهم را به هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي تقديم کرد که وکلاي ملت طبق آئين‌نامه داخلي مجلس يک هفته فرصت بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي را داشتند.

در اين رابطه ماده 205 قانون آيين‌نامه داخلي مجلس تصريح مي‌کند: «یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالى تشکیل می‌‏شود. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت».

از اين جهت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از صبح روز دوشنبه 21 مردادماه همزمان با يکصد و بيست و دومين جلسه علني مجلس شوراي اسلامي راي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت يازدهم را آغاز کردند.

در خصوص چگونگي انجام راي اعتماد به وزراي پيشنهادي ماده 206 آئين‌نامه داخلي مجلس تصريح مي‌کند «قبل از تشكيل اولين جلسه بررسى برنامه‏‌هاى دولت و أخذ رأى اعتماد هيأت وزيران، نمايندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشى و اصول كلى و تركيب هيأت وزيران و نيز نمايندگان مخالف و موافق هريك از وزيران به تفكيك برنامه و هر وزير در برگه‏‌هاى جداگانه يا دستگاه الكترونيك ثبت نام ‌مي‌کنند.

هريك از نمايندگان حق دارند تمام يا قسمتى از وقت خود را دراختيار نماينده ديگر قرار دهد. در شروع بحث در مورد هيأت وزيران، رئيس جمهور برنامه دولت را تشريح و ضمن معرفى وزيران از تركيب هيأت وزيران دفاع خواهد کرد. پس از آن مجلس بررسى برنامه دولت و تركيب هيأت وزيران را با اظهارات پنج نفر از نمايندگان مخالف و پنج نفر از نمايندگان موافق با حفظ ترتيب يك نفر مخالف و يك نفر موافق و هر كدام براى مدت پانزده دقيقه انجام خواهد داد.

رئيس‌جمهور يا كسانى كه او تعيين خواهد کرد به سؤالات و اظهارات مخالفان پاسخ مي‌‏دهند. مجموع مدت نطق اوليه رئيس جمهور و دفاعيات اخير دو و نيم ساعت خواهد بود. در پى اظهارات و دفاعيات رئيس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه‏‌ها و صلاحيت هريك از وزيران را به صورت جداگانه آغاز خواهد کرد.

در مورد هر وزير دو نفر از نمايندگان مخالف و دو نفر ازنمايندگان موافق با حفظ ترتيب يك نفر مخالف و موافق هركدام براى مدت پانزده دقيقه فرصت خواهند داشت. پس از آن وزير و در صورت صلاحديد رئيس جمهور به مدت 30 دقيقه براى دفاع از برنامه و صلاحيت وزير مطروحه وقت خواهند داشت. بحث و بررسى براى تك تك وزيران به ترتيب حروف الفباى وزارتخانه به همين شيوه انجام مي‌گيرد، رئيس جمهور مي‌‏تواند با استفاده از وقت وزيران در پايان و به‏ طور يكجا از آنان دفاع کند. پس از آن رأى‏گيرى به عمل می‌آيد و شمارش و اعلام نتيجه آراء پس از رأى‏گيرى براى همه وزرا صورت خواهد گرفت. سؤالات كتبى نمايندگان در طول مدتى كه برنامه دولت مطرح است از طريق رئيس مجلس به رئيس جمهور يا وزير مربوط داده خواهد شد.

تبصره 1- در موارد معرفى يك يا چند وزير (كمتر از نصف مجموع وزرا) پس از نطق اوليه رئيس جمهور به مدت يك ساعت بدون بحث در كليات برنامه‏‌ها و تركيب هيأت‏ وزيران تنها در مورد برنامه‏‌ها و صلاحيت وزيران پيشنهادى به ‏ترتيب فوق‌‏الذكر اقدام خواهد شد.

تبصره 2- چنانچه مجلس به يك يا چند وزير رأى اعتماد نداد و يا وزارتخانه‌اي به هردليل وزير نداشته باشد رئيس جمهور موظف است با رعايت اصل يكصد و سى و پنجم (135) قانون اساسى حداكثر قبل از سه ماه فرد يا افراد ديگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان روز یکشنبه 13 مرداد ماه همزمان با مراسم تحلیف خود 18 وزیر پیشنهادی خود را جهت رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که در این لیست محمدعلی نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، جعفر میلی‌منفرد به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری و مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده بودند که موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان نشدند.

در پی این موضوع رئیس‌جمهور، علی‌اصغر فانی را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، رضا فرجی‌دانا را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری و سید رضا امیر‌صالحی را به عنوان وزرای پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد و وکلای ملت در دومین دور رای اعتماد به کابینه یازدهم فقط مجوز حضور دو نفر در دولت تدبیر و امید را صادر کردند که قرعه این دو مجوز به نام فرجی‌دانا و علی‌اصغر‌فانی رقم خورد و گزینه ورزش کابینه یازدهم همچنان موفق به راه‌یابی نشد.

رئیس‌جمهور در سومین نامه خود به علی لاریجانی "نصرالله سجادی" را به عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد.

ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی یکشنبه 12 آبان‌ ماه، نامه اعلام وصول معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را قرائت کرد که بر اساس این نامه، "نصرالله سجادی" از سوی دکتر روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شده است.

متن این نامه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی

با سلام

احتراما در اجرای اصل 133 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرح حال و برنامه جناب آقای دکتر "نصرالله سجادی" برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شود.

حسن روحانی

** سجادی کیست؟

نصرالله سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، با حکم سرپرست قبلی این وزارتخانه یعنی صالحی امیری به عنوان معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان منصوب شده بود.

وی تاکنون سرپرستی کاروان‌های جمهوری اسلامی ایران در ۶ دوره بازی‌های المپیک تابستانی (از المپیک ۱۹۸۸ سئول تا ۲۰۰۸ پکن) ‌و ۹ دوره بازی‌های آسیایی را بر عهده داشته است.

سجادی که دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران است، مسئولیت‌هایی از جمله قائم مقام سازمان تربیت بدنی (وزارت ورزش)، ریاست فدراسیون فوتبال، عضو شورای المپیک آسیا، معاونت تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش، خزانه‌دار و دبیر کل کمیته ملی المپیک و … را بر عهده داشته است.

همچنین در زمینه علمی می‌توان به تالیف و ترجمه چندین کتاب در کنار نگارش چند ده مقاله مختلف علمی در زمینه‌های گوناگون و به ویژه مدیریت ورزشی توسط سجادی اشاره کرد.

طبق برنامه اعلام شده قبلی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان فردا( یکشنبه 19 آبان ماه ) برگزار خواهد شد.

۱۳۹۲/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...