نسخه چاپی

این روزها مرا به اصل خود نزدیك می‌كن

رضا صادقی: با افتخار برای عزاداران سیدالشهدا چای می‌ریزم

به گزارش نما به نقل از شبکه ایران: رضا صادقی خواننده خوب موسیقی کشور در گفت وگویی از اجرای قطعاتی در زمینه عاشورا و مداحی اهل بیت سخن گفته است.این مصاحبه خواندنی را به نقل از «باشگاه خبرنگاران» در ادامه می خوانید:

آقای صادقی چرا هر سال با شروع ایام سوگواری در بندرعباس به نوحه خوانی می‌پردازید؟
اولین افتخارم این است که مدیحه سرای اهل بیت هستم، نه مرثیه خوان. هر ساله با شروع دهه اول محرم، به زادگاه عزیزم بندرعباس و محله “شیراول” می‌روم و در مسجد منطقه که پدرم متولی آ‌ن هستند نوحه می‌خوانم، برای عزاداران سیدالشهدا چای می‌ریزم و به طور کلی فارغ از “رضا صادقی” خواننده با لذت، افتخار و اقتدار برای اعتقادات راسخم عزاداری می‌کنم زیرا این روزها مرا به اصل خودم نزدیک می‌کند و با خود حقیقی‌ام روبرو می‌شوم. احترام و ارادت من، خانواده‌ام و آبا و اجدادم به اهل بیت بسیار است و همواره سعی می‌کنم که در گرفتاری‌های زندگی امروزی از خاندان پاک پیامبر اکرم (ص) فاصله نگیرم.

به نظر شما در ساخت آثار هنری با موضوع عاشورا چه عواملی دخیل است؟

اصلی‌ترین و اولین عامل برای شناخت آثار مذهبی اعتقاد است.من یک انسان معتقد هستم. شاید واژه مذهبی حق مطلب را ادا نکند بلکه معتقد به معنای اعتقاد راسخ و استوار و ایمان قلبی است. بسیاری از افراد بر این باورند که ماه محرم، ماه غم است درحالیکه حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا می‌فرماید: «چیزی به جز زیبایی ندیدم».مفتخرم که برای اسوه پایمردی، مقاومت و خوبی‌ها قطعه‌ای را اجرا کردم که بدون توجه به تعداد سپاه دشمن و دشواری موقعیت تا آخرین نفس برای باور عمیقش جنگید. خدا را شاکرم که در خانواده‌ای متولد شدم که ارادت و احترام به اهل بیت را به من آموختند. متاسفانه برخی از حضرت عباس (ع) فقط دستهای بریده، مشک آب و … را نمایش می‌دهند اما من عشق و وفاداری به برادر و فارغ بودن از زمین و زمان را در حضرت عباس می‌بینم. به طور کلی قمر بنی هاشم نمونه بارز سخن پدر بزرگوارشان است که می‌فرماید من به خاطر بهشت و جهنم نماز نمی‌خوانم من به عشق خود خدا نماز می‌خوانم. حضرت عباس (ع) اسوه تمامی خوبی‌هاست که به سبب باوری راسخ و درونی نسبت به درستی کاری که انجام می‌دهد ماندگار و جاودان است در واقع بحث الماس است نه عباس.

احساس شما در اجرای قطعه امیر کائنات چگونه بوده است؟
من قطعه امیر کائنات را برای الگوی قدرتم اجرا کردم. بارها در یک اتفاق سخت، یا ابوالفضل گفته‌ام اما نگریسته‌ام و یا علی گفتم و به پا خواستم. رضا صادقی به حضرت عباس (ع) اعتقاد راسخ دارد و احترام بسیاری برایش قائل است و به طور کلی کربلا چیزی جز زیبایی نیست.

خاطره‌ای از محرم را برایمان تعریف کنید؟
بهترین خاطره من از محرم اولین نوحه خوانی‌ام در مجلس عزاداری امام حسین (ع) است. برای نخستین بار در کودکی‌ام در میان حلقه اتحاد که در عزاداری خطه جنوب مرسوم است به همراه پدرم که نوحه خوانی‌ می‌کردند، من نیز نوحه می‌خواندم.
دایی مرحومم من را روی میز مداح گذاشت و من هم میکروفن را به دست گرفته و به نوحه خوانی پرداختم و این حادثه را مدیون اتفاقی به نام اعتقاد هستم و از آن روز تا به حال هر سال که در مسجد و ایام سوگواری ، مدیحه سرایی می‌کنم‌،همان احساس روز اول برایم تداعی می‌شود.

حال و هوای محرم در بندرعباس چگونه است؟
محرم در بندرعباس و به طور کلی جنوب کشور عزیزمان بنا به دلایل اقلیمی و مردمی بسیار ویژه است. جوانان، کودکان، زنان، مردان همه در تکاپو هستند و تلاش می‌کنند تا برترین عزاداری را انجام دهند، زیرا بر این باورند که شاید سال بعد برای عزاداری در قید حیات نباشند. در مراسم عزاداری استانهای جنوبی، استفاده از دمام از بوشهر به سایر نقاط گسترش یافت همچنین علم گردانی، سینه زنی و حمایت مردم از هیئت‌های عزاداری مرسوم است. ضمنا هر شب یک تکیه و هیئت به عنوان میهمان به هیئت دیگر رفته و مردم با سبک‌های عزاداری نقاط مختلف آشنا می‌شوند. ضمن احترام به تکیه و هیئت‌ها، برخی از جوانان از حالت عزاداری خارج می‌شوند و بدین ترتیب حاصل نهایی هر چیزی است به جز تفکرو بجز سخن دکتر شریعتی که می‌گوید: “امام حسین (ع)” تشنه حقیقت بود و ما لب تشنه اش را نشان دادیم. به عنوان مثال جوانی که مسئول تکیه بود به رقابت با سایر تکایا و برتری از آنان بود این درحالی است که در مسجد پیران باتدبیر و با تفکری نظارت دارند که نگاه درست به اعتقادات را یادآور می‌شوند. همچنین در مساجد اجازه نزول شان این بزرگواران و سوء استفاده از مقام رفیع آنان داده نمی‌شود. در نهایت امیدوارم از فهم و درک واقعه عظیم عاشورا کاسته نشود و نگاه مان به عمق این حماسه جاودان افزایش یابد. به عقیده من محرم یک هارمونی بزرگ موسیقایی است و تنها ماهی است که در آن به واقعیت خودمان نزدیک می‌شویم. امیدوارم هر سال فهم و درک اصالت این حماسه بزرگ در میان مردم فهیم ایران افزایش یابد.

در خصوص نوحه‌ای که در آلبوم “سلام آقا” با صدای شما اجرا شده است برای‌مان توضیح دهید؟

این نوحه به حوالی بوشهر تعلق دارد اما همه مردم جنوب آنرا اجرا می‌کنند. زیرا تمامی اهالی خطه جنوب با یکدیگر برادر هستند. این نوحه در زمره نوحه‌های “بحراًطویل” است و روایتگر خواسته بانوی بزرگ کربلا از پدر گرامی‌شان است. ای کاش زمانه‌ای بود تا ما می‌توانستیم روایت کربلا را از زبان خود حضرت زینب (س) بشنویم.

در نهایت خواسته شما از امام حسین (ع) چیست؟
خواسته بزرگ من از امام حسین (ع) نگهداشتن عزت همه مردم ایران است. آقای بزرگوارمان آنقدر دوست داشتنی و با محبت است که دستگیر همه گرفتاران است. امیدوارم سیدالشهدا پیش خداوند برای همه خوبی‌ها و وصل‌ها و پر شدن سفره‌های خالی واسطه شود. برای خودم و خانواده‌ام سلامتی فکر و جسم می‌طلبم و از سرور و سالار شهیدان دو عالم می‌خواهم که مضمون بنیادین و عمق حماسه عظیم کربلا را به تمامی اهل تفکر و خرد نشان دهد و من اعتقاد راسخ بر این فرمایش حضرت زینب دارم که فرمودند “ما رایت الا جمیلا چیزی جز زیبایی در کربلا ندیدم”.

۱۳۹۲/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...