نسخه چاپی

سردرگمی و به ریختگی معارضان سوریه/همكاری بخشی از معارضه با حكومت سوریه

كارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینكه با جدایی سیاست‌های عربستان از آمریكا درباره سوریه معارضه سوریه دچار سردرگمی شده بود، گفت: تمایل برای حضور در نشست ژنو2 نشانگر گرایش معارضه به آمریكاست.

به گزارش نما، حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص شرط حضور معارضه برای حضور در اجلاس ژنو 2 که محدود به کمک‌های انساندوستانه شده است، گفت: معارضه از لحاظ میدانی عقب‌نشینی‌های زیاد داشته و مشکلات جدی دارد.

وی با بیان اینکه معارضه دچار یک وضعیت کاملاً چالشی است یادآور شد: عربستان که به عنوان مهمترین سرمایه‌گذار و حامی مالی معارضه به شمار می‌رود، از آمریکا جدا شده و معارضه نمی‌داند که باید به عربستان وابسته باشد یا آمریکا، چرا که از نظر مالی به عربستان و از نظر سیاسی به آمریکا وابسته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با ذکر این نکته که این دوگانگی مشکلات زیادی برای معارضه به وجود آورده بود یادآور شد: انتظار می‌رفت که معارضه تصمیمی بگیرد تا خود را از این چالش نجات دهد.

رویوران ادامه داد: معارضه امروز تصمیم گرفته تا وارد فرآیند ژنو 2 شود.

وی در خصوص تلاش معارضه برای کسب نتیجه در عرصه سیاسی با شکست در عرصه میدانی گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های جبهه معارضه عدم تمرکز است و امروز بیش از 400 گروه در سوریه حضور دارند که همه خود را معارضه می‌نامند و بخشی از آنها همکاری با دولت سوریه را آغاز کرده‌اند.

رویوران با اشاره به اظهارات «علی حیدر»‌ وزیر آشتی ملی سوریه که برخی گروه‌ها نه تنها وارد مذاکره با دولت شده بلکه خواهان کمک دولت برای سرکوب داعش و القاعده‌ است، خاطرنشان کرد: شرایط مخالفان کاملاً به هم ریخته و بحرانی است که در فرآیند اجماع‌سازی و تصمیم‌گیری است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با ذکر این نکته که تصمیم معارضه برای شرکت در نشست ژنو 2 برای جلوگیری از ریزش‌های احتمالی است که ممکن است در این جبهه به صورت گسترده اتفاق افتد، اظهار داشت: اما تصمیم یک گروه از مخالفین برای حضور در نشست بحران سوریه را حل نمی‌کند.

رویوران افزود: الان گروه‌های زیادی وجود دارند و نمی‌توان گفت که نماینده معارضه از سوی همه آنها آمده بلکه نماینده بخشی از آنهاست که سایر بخش‌های دیگر نیز باید تکلیف خود را روشن کنند تا در سرانجام معارضه بتواند با یک هیئت کامل حاضر شود.

وی با بیان اینکه معارضه سیاسی غیرمسلح و معارضه مسلح نیز که به چندین بخش تقسیم می‌شود، وجود دارند، گفت: همه این‌ها باید به گونه‌ای وضعیت خود را اعلام کنند به ویژه که 70 گروه در جنوب و 13 گروه در شمال اعلام کرده‌اند که ائتلاف خارجی نماینده آنها نیست، لذا اعلام نماینده ائتلاف معارض خارج نشین در کنفرانس کافی به نظر نمی‌رسد.

۱۳۹۲/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...