نسخه چاپی

مواضع جدید و تند كانادا علیه ایران

جان برد، وزیر امور خارجه كانادا در بیانیه‌ای رسمی از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته است كه عزم واقعی خود را برای انجام "تغییرات معنادار" در ایران نشان دهند.

به گزارش نما، وزیر امور خارجه کانادا که در چند ماه اخیر موضعی سرسختانه در قبال دولت حسن روحانی، رئیس جمهور ایران داشته در تازه‌ترین بیانیه خود در مورد شرایط ایران خواستار بهبود شرایط حقوق بشر و پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش شده است.



در این بیانیه که یک نسخه آن در اختیار دویچه‌وله قرار گرفته است، از لحن و ادبیات تازه ایران پس از روی کار آمدن حسن روحانی و به‌خصوص سیاست هسته‌ای این کشور استقبال شده است.



وزیر امورخارجه کانادا با اشاره به اینکه ''ما از نعمت ساده‌لوح بودن بی‌بهره‌ایم'' می‌افزاید: «ایستادن در مقابل دوربین و همچنین توییت کردن در مورد تغییرات، بسیار ساده است. بخش مشکل، تصمیم‌گیری‌های دشوار و انجام تغییرات معنی‌دار است.»



به گفته آقای برد، قضاوت بر اساس عملکرد دولت روحانی صورت می‌گیرد.



وی همچنین با اشاره به سپری شدن ۱۰۰ روز از شروع کار دولت تازه در ایران گفت که با هر معیاری نیز که سنجیده شود، این اعمال (مثبت) کاهش یافته است.



جان برد در بخشی از بیانیه خود، از ایران خواسته است که به منظور نشان دادن جدیت خود و پاسخگویی به نگرانی‌های مشروع[!] جامعه بین‌المللی، اقداماتی مشخص را انجام دهد.



در سال‌های اخیر کانادا نسبت به دیگر کشورهای غربی موضعی تندتر نسبت به ایران اتخاذ کرده است. این کشور چندی پس از حمله به سفارت بریتانیا در تهران در سال ۱۳۹۰(۲۰۱۱) روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.



با وجود تغییر دولت در ایران، کانادا همچنان کم و بیش مواضع خود را تغییر نداده است. بر خلاف بسیاری از کشورهای غربی، وزیر امور خارجه کانادا پس از برگزاری انتخابات ایران و اعلام پیروزی حسن روحانی گفته بود نتیجه انتخابات در ایران بی‌معنا است.



جان برد بار دیگر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری در واکنش به اظهارات حسن روحانی در نیویورک گفت: «کلمات محبت‌آمیز، یک لبخند و رفتار فریبنده جایگزینی برای عملکرد واقعی به شمار نمی‌روند.»



وزیر امور خارجه کانادا تأکید کرد که هم اکنون زمان آن است تا جامعه جهانی تحریم‌های "سخت" علیه ایران را به منظور وادار کردن این کشور برای گزینش راهی دیگر در برنامه هسته‌ای خود حفظ کند.



۱۳۹۲/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...