نسخه چاپی

مبلغ یارانه واقعی مردم

در حال حاضر نه مجلس و نه دولت به دلیل مسائل سیاسی و در نظر گرفتن انتخابات آینده نمی توانند طرح هدفمندی یارانه را متوقف كنند و همواره دولت و مجلس می گویند چرا ما هدفمندی یارانه را متوقف كنیم كه مردم از ما ناراحت شوند.

به گزارش نما به نقل از شفاف، بحث بر ادامه یا توقف هدفمندی یارانه ها به سبک فعلی از مهمترین موضوعاتی است که بخصوص بعد از روی کارآمدن حسن روحانی در میان اقتصاددانان مطرح است و از آن سخن گفته می شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شفاف گفت: مجلس و دولت به خاطر انتخابات آینده جرات کنسل و متوقف کردن طرح هدفمندی یارانه را ندارند.

عزت‌الله یوسفیان ملا تصریح کرد: در حال حاضر نه مجلس و نه دولت به دلیل مسائل سیاسی و در نظر گرفتن انتخابات آینده نمی توانند طرح هدفمندی یارانه را متوقف کنند و همواره دولت و مجلس می گویند چرا ما هدفمندی یارانه را متوقف کنیم که مردم از ما ناراحت شوند.

نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفت: با چنین شرایطی که هدفمندی یارانه ها اجرا می شود و ادامه پیدا می کند، پیشنهاد بنده به دولت و مجلس این است که روند و رویکرد قانون هدفمندی یارانه را یکبار دیگر بازنگری کنند، چرا که مراحل و بندهای مختلف این قانون با مشکلاتی روبرو است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بهترین شیوه اجرای هدفمندی یارانه این است که مرحله اول آن که دارای نقص و مشکلات فراوان است با تحقق و آنالیز دوباره رفع شود و باید دید که آیا اجرای هدفمندی یارانه در مرحله اول در مسیر اهداف دولت بوده است یا خیر؟ آیا قیمت گذاری و پرداختی ها بر اساس قانون بوده است یا خیر؟ سپس وارد مرحله دوم شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اگر این کار به خوبی صورت نگیرد و نواقص مرحله اول وارد مرحله دوم خواهد شد و نتیجه آن چیزی جز ضرر و زیان نخواهد بود بنابراین باید در درجه نخست مشکلات و نواقص پیش رو را حل کنیم.

در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه نباید عجله کرد

یوسفیان با تاکید بر اینکه در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه نباید عجله و شتاب کرد، اضافه کرد: در مجلس نیز مصوبه ای تصویب شد که نباید اجرای قانون هدفمندی یارانه با عجله، شتاب و بدون بررسی اجرا شود لذا تنظیم کارنامه مرحله اول و رفع مشکلات آن امری بدیهی و لازم است.

مسائل سیاسی نباید در مسائل اقتصادی دخالت کند

وی با اشاره به اینکه اجرای هدفمندی یارانه سابقه طولانی در کشورهای صنعتی دارد، گفت: یکی از علت های موفقیت این کشورها به دلیل این است که دارای احزاب و سیاست های حساب شده و آراسته ای هستند و از سوی دیگر سیاست این کشورها در مسائل اقتصادی، اجتماعی و دیگر بخش ها دخالت نمی کند اما در ایران شرایط اینگونه نیست.

تصمیم گیری در حوزه اقتصادی و اجتماعی دولت و مجلس بر رای جمع کردن

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: متاسفانه تصمیمات اقتصادی و اجتماعی در دولت و مجلس بر پایه سیاست شده است، یعنی اینکه دولت هر تصمیمی در حوزه اقتصاد و اجتماع اتخاذ می کند با این دید که آیا در انتخابات آینده تاثیر مثبت بر دیدگاه مردم دارد و بیشتر شدن آرا دارد یا خیر؟ بنابراین هر اقدامی که از دولت و مجلس صورت می گیرد با دید جمع آوری رای در انتخابات آینده صورت می گیرد، در صورتی که در کشورهای صنعتی و پیشرفت این امر بسیار کمرنگ است.

نماینده آمل در مجلس افزود: دولتمردان و مجلس بعد از انتخابات تا انتخابات بعدی تصمیمات خود را بر اساس رای جمع کردن در انتخابات سال های بعد اتخاذ می کنند بنابراین هر تصمیمی و مصوبه ای با شیوه به تصویب برسد از مسیر صحیح خود خارج خواهد شد و در این میان فرقی ندارد دولت باشد یا مجلس، اصل این است که تصمیم گیری ها از مسیر صحیح خود خارج شده است.

وی ادامه داد: زمانی که حزب وجود داشته باشد هر فردی تابع حزب و تشکیلات خود خواهد بود و چنین مسائلی کمتر بروز می کند اما اکنون در ایران حزب معنای واقعی ندارد و کمرنگ است و این روزها تصمیمی در حوزه اقتصادی، مسائل اجتماعی یا در مورد زنان و جامعه، کشاورزی و هر بخشی گرفته می شود با دید سیاسی است.

یارانه واقعی مردم 22 هزار و 500 تومان است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه در هدفمندی یارانه ها 2 برابر حد مجاز به شهروندان پول پرداخت شد، اضافه کرد: در صورتی که در اجرای هدفمندی یارانه باید موازنه رعایت می شد و توزیع درآمد هدفمندی یارانه به صورت صحیح می گرفت، به عنوان مثال زمانی که بنزین از لیتری 80 تومان به 400 تومان افزایش قیمت پیدا کرد باید باز توزیع آن بین خانوارها، صنعت، کشاورزی، صنعت و سلامت صورت می گرفت اما این اتفاق رخ نداد و پولی از این بابت پرداخت نشد و از سوی دیگر میزان یارانه واقعی مردم 22 هزار و 500 تومان از محل هدفمندی یارانه بوده است که دولت از جاهای دیگر برداشت کرد و به مبلغ 22 و 500 تومان اضافه کرد تا شد 45 هزار تومان تومان، یعنی یارانه دو برابر مجاز پراخت شد لذا موازنه اتفاق نیافتد.

همه بندهای هدفمندی یارانه نقص است

یوسفیان با اشاره به اینکه همه بندهای هدفمندی یارانه نقص است، گفت: تازه دولت و مجلس به فکر افتاده تا دهک ها را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهد اما با توجه به اینکه اطلاعات و آمارهای جمع آوری شده صحیح و قابل اتکا نیست نمی توان تصمیم گیری دقیق در مورد دهک ها انجام داد.

یک میلیون ایرانی درآمد بالای یک میلیون تومان!

وی افزود: هنگام جمع آوری اطلاعات و آمارها تنها یک میلیون ایرانی اعلام کرده اند که درآمد بالای یک میلیون تومان دارند در صورتی که نیمی از جمعیت 70 میلیون نفری ایران درآمدی بالای یک میلیون تومان در ماه دارند لذا این امر نشان دهنده این است که اطلاعات و داده ها دقیق نیستند.

هیچ یک از بندهای هدفمندی یارانه به درستی اجرا نشده است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: با چنین شرایطی هر بند قانون هدفمندی یارانه را مشاهده می کنیم متوجه می شویم که هیچ یک از بندها به درستی اجرا نشده است، بند پرداخت، جمع آوری اطلاعات و قیمت گذاری مشکل دارد و از سوی دیگر 45 هزار تومان برای برخی از خانواده ها ناچیز است و دردی از دردهایشان دوا نمی کند، حتی پول یک دفعه بنزین خودرو آنها هم نمی شود.

2 و نیم برابر بودجه عمرانی کشور به میلیون ها 45 هزار تومان تبدیل شده است

نماینده آمل در مجلس گفت: با توجه به اینکه پرداخت یارانه به میلیون ها نفر بوده است در درآمد کشور تاثیر منفی گذاشته است و 2 و نیم برابر بودجه عمرانی کشور به میلیون ها 45 هزار تومان تبدیل شده است و بازدهی هم نداشته است.

نظام دولت با هدفمندی یارانه با شکست مواجه شده است

یوسفیان انتقاد کرد: برخی از افراد به ناحق یارانه دریافت کرده است، این افراد اصلاً در ایران حضور ندارند و در خارج از کشور زندگی می کنند و از سوی دیگر سهم صنعت، سهام عدالت، کشاورزی و ... به خوبی پرداخت نشد و با چنین شرایطی هر بندی از هدفمندی یارانه را مشاهده می کنیم می بینیم که به صورت دقیق و صحیح اجرا نشده است بنابراین دولت و مجلس هر جا را وصله پینه کنند باز هم قانون هدفمندی یارانه با مشکل مواجه است لذا نظام دولتی با اجرای هفدمندی یارانه ها با شکست مواجه شده است.

۱۳۹۲/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...