نسخه چاپی

برنامه هسته‌ای ایران؛ محور سفر امروز اولاند به اسرائیل

رئیس‌جمهور فرانسه امروز با هدف رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران و رویكرد كشورش در گفت‌وگوهای آتی به سرزمین اشغالی می‌رود.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فرانسه، «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه در حالی امروز راهی اسرائیل می‌شود که برنامه هسته‌ای ایران یکی از مهمترین محورهای گفت‌وگوهای وی با سران این رژیم است.

پیش از این «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل از اولاند با عنوان دوستی صمیمی» یاد کرده بود و انتظار می‌رود که این رژیم از اولاند به دلیل اتخاذ مواضع سرسختانه در برابر ایران به گرمی استقبال کند.

اسرائیل موضع فرانسه در مذاکرات هسته‌ای را بسیار جدی تلقی می‌کند و «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه که نقش مهمی در بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوهای اخیر هسته‌ای با ایران داشت، نیز در این سفر اولاند را همراهی می‌کند.

قرار است مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 آخر هفته جاری در ژنو پیگیری شود. از این رو سفر امروز اولاند به اسرائیل می‌تواند در تعیین سیاست‌های پاریس در گفت‌وگوهای آتی مهم باشد.

روز 7 نوامبر (16 آبان ماه) ایران و 1+5 مذاکرات فشرده‌ای را در ژنو آغاز کردند که سه روز به طول انجامید اما با کارشکنی‌های فرانسه، آن نشست بدون نتیجه به پایان رسید و قرار است دور بعدی این مذاکرات 20 نوامبر(29 آبانماه) در ژنو ادامه داشته باشد.

یک روز بعد از گفت‌وگو‌ها، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران مقصر شکست مذاکرات ژنو بوده است، ادعایی که ایران آن را رد کرده است اما با این حال واشنگتن تأکید کرده است که توافق با ایران تقریباً محتمل است.

با اینحال، روز 9 نوامبر (18 آبان ماه)، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای تصریح کرد که نگرانی‌های اسرائیل باید در مذاکرات با ایران در نظر گرفته شود و اعلام کرد که قطعیتی در این رابطه وجود ندارد که ایران و 1+5 در مرحله کنونی به توافق برسند.

۱۳۹۲/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...