نسخه چاپی

روانچی: با جدیت وارد مذاكرات خواهیم شد

عضو تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای با بیان اینكه با حسن نیت و جدیت وارد مذاكرات خواهیم شد، ابراز امیدواری كرد طرف مقابل نیز با چنین روحیه‌ای وارد شود و مطالب مطرح‌شده در نشست ژنو ۲ تكرار نشود.

به گزارش نما، «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در آستانه نشست ژنو ۳ در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده ایرانی با حسن نیت و جدیت کامل وارد مذاکرات خواهد شد و افزود: امیدواریم طرف مقابل نیز با چنین روحیه‌ای وارد شود.

وی افزود: امیدواریم مطالبی که در نشست ژنو ۲ مطرح شد، تکرار نشود تا بتوانیم کار را به پیش ببریم.

روانچی گفت: مطالبی که حاکی از زیاده‌خواهی است کار را با مشکل مواجه می‌کند و امیدواریم چنین رخ ندهد.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان نشست ژنو ۳ را آزمایشی برای طرف مقابل برشمرد.

وی در تشریح مذاکرات سه روز ایران و گروه ۱+۵ در ژنو ۲ که در روزهای ۱۶ ،۱۷ و ۱۸ آبان برگزار شد، خاطرنشان کرد: در ابتدای نشست ژنو ۲ به خوبی پیش رفتیم و توانستیم به متن برسیم و نظرات به هم نزدیک شده بود اما متأسفانه یکی از کشورها با ارائه یک سری اصلاحیه‌ها موضوع را به جایی کشاند که نتوانستیم به تفاهم برسیم.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ذکر این نکته که هیچ‌کس انتظار نداشت و ندارد که موضوعی به این پیچیدگی در یک یا دو جلسه حل شود، یادآور شد: بحث هسته‌ای دارای ابعاد مختلف است و ابعاد فنی آن بسیار ریز و پیچیده است و انتظار نمی‌رود که بتوان به سرعت در یک یا دو جلسه کار را پیش برد و به اتمام رساند.

وی با بیان اینکه در ژنو ۲ خیلی جلو رفتیم اظهار داشت: البته نمی‌خواهم درصد عنوان کنم که چند درصد پیشرفت داشتیم ولی پیشرفت قابل ملاحظه بود. باید ببینیم در نشست بعدی که اواخر هفته در ژنو برگزار می‌شود به کجا خواهیم رسید.

روانچی مواضع حداکثری که توسط یکی از کشورها در نشست ژنو ۲ بیان شد را با شرایط مذاکره هم‌خوان ندانست و گفت: چندین بار جلساتی که قرار بود بین ما و ۱+۵ برگزار شود به تعویق افتاد و دلیل آن مباحث داخلی آنها بود.

معاون وزیر خارجه ایجاد سد و مانع را مشکل‌زا دانست و افزود: طبیعی است که هر کشوری می‌تواند نظرات خود را بیان کند و ما انتظار نداریم کشورهایی که در نشست حضور دارند مصالح خود را کنار بگذارند ما همواره گفته‌ایم که هر مذاکره یک فرایند بده‌بستان است و باید بین بده‌بستان یک توازن برقرار باشد که متأسفانه این توازن در ژنو ۲ وجود نداشت و در اصلاحیه‌هایی که مطرح شد نیز این توازن نبود و در نهایت به این مرحله رسیدیم که باید بیشتر در این زمینه فکر کنیم و قرار گذاشتیم ۲۰ نوامبر دور هم جمع شویم و امیدواریم این دفعه، آن مطالب مطرح نشود و بتوانیم به پیش برویم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به اینکه آیا نشست ژنو ۳ ادامه گفت‌وگو‌های ژنو ۲ خواهد بود، اظهار داشت: ما پیش‌نویس را مبنا قرار می‌دهیم و به جلو حرکت می‌کنیم از دید آنها آخرین متن مبنای مذاکرات است البته آقای ظریف در جلسه با ۱+۵ عنوان کرد که به هیچ وجه نمی‌توانید خود را به این متن مقید کنیم.

روانچی اضافه کرد: ما خطوط قرمزی داریم که باید رعایت شود و باید ببینیم که آیا ۱+۵ یک دست هستند یا خیر.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد نشست ژنو ۳ در سطح وزیران خارجه برگزار شود، گفت: قرار ما این است که فعلاً این مذاکرات در سطح معاونان برگزار شود، البته اگر به تفاهم برسیم دور از ذهن نیست که وزرا حضور یابند.

روانچی مطالب منتشر شده در رسانه در خصوص پیشنهادات ۱+۵ به ایران را مطالبی خواند که دقت آنچنانی ندارد و افزود: جسته و گریخته مطالبی از این طرف و آن طرف می‌شنوند، به هم وصل کرده و منتشر می‌کنند، مقداری از این مطالب درست است اما کامل نیست.

وی همچنین عنوان کرد:‌ تیم مذاکره‌ کننده ایران با دستورالعمل وارد این مذاکرات می‌شود و مسئولان ارشد نظام در جریان ریز مذاکرات قرار دارند.

روانچی در خصوص اینکه آیا قرار است در ترکیب تیم ایران تغییری صورت گیرد و تعداد اعضا افزایش یابد، گفت: فعلاً قرار نیست که تغییری صورت گیرد.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت که محل مذاکرات فعلاً ژنو خواهد بود.

عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به این پرسش که کاردار غیرمقیم ایران چه زمانی راهی لندن می‌شود، گفت: قرار است هیئتی از انگلستان به سرپرستی آقای شارما کاردار غیرمقیم انگلستان به تهران سفر کند و هیئتی نیز به سرپرستی آقای محمدحسن حبیب‌الله‌زاده به لندن سفر خواهد کرد که بعد از آن ارزیابی خواهیم داشت که گام بعدی چه خواهد بود.

وی درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها نیز گفت: زمانی که این سفر انجام شود در این باره تصمیم می‌گیریم تأکید ما این است که سفارت ما در لندن فعالیت کنسولی را برای ایرانیان مقیم از سر گیرد و تا حد ممکن خدمات را ارائه دهد.

روانچی درباره روابط تهران و اتاوا نیز گفت: در حال حاضر حافظ منافع تعیین شده و فعلاً تحول دیگری در این زمینه مطرح نیست.

۱۳۹۲/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...