نسخه چاپی

افشای اقدامات غیرقانونی ارشاد سابق

ناشرانی كه در دولت قبلی متوقف مانده بودند، قانونا اجازه‌ی نشر داشتند اما مسولان وقت ارشاد این حق قانونی را از آن‌ها سلب كرده بودند

به گزارش نما، اگرچه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته (شنبه ۲۵ آبان‌ماه) در حاشیه‌ی مراسم تکریم از خادمان نشر از فعال شدن نشر چشمه و رفع مشکلاتی که در دولت گذشته باعث توقف فعالیت‌های این نشر شده بود خبر داد، اما واقعیت این است که مشکل نشر چشمه هنوز حل نشده است.

عملکرد وزارت ارشاد در دولت دهم به دلیل اقدامات و برخوردهای تند و گاه افراط‌‌گونه در موارد مختلفی؛ اعتراضات اهالی فرهنگ و هنر را در پی داشت. یکی از این موارد برخوردهای تند و غیراصولی با برخی مراکز نشر بود که منجر به متوقف شدن فعالیت‌های آنها شد.

ناشرانی همچون آگاه، اختران و چشمه رسما از سوی مقامات وقت وزارت ارشاد توقیف شده و لغو امتیاز شده؛ معرفی شدند. بسیاری از ناشران نیز در مقاطعی با تعلیق روبرو شدند که البته کارشان به توقف نرسید و بعضا حتی خبری از مشکلاتی که برایشان پیش آمده بود، به دلیل صلاحدید خود ناشران رسانه‌ای نشد.

اما آنچه جالب توجه است، عدم صدور هرگونه حکم تعلیق یا لغو امتیاز از سوی اداره‌ی کتاب وزارت ارشاد گذشته به ناشران مذکور است. به عبارت دیگر هیچ کدام از ناشران به شکل قانونی از ادامه‌ی فعالیت نشر محروم نشدند بلکه این اقدامات در خارج از دایره‌ی قوانین و صرفا با نظر شخص مسوولان ارشاد و معاونت امور فرهنگی اعمال می‌شد. راه‌کار آقایان نیز عدم پذیرش کتاب تازه برای بررسی و صدور ممیز از این ناشران برای کتاب‌های تازه و کتاب‌های تجدید چاپی بوده است. چراکه وقتی ناشری نتواند مجوز نشر بگیرد، یقینا از کار نشر باز می‌ماند. ولو این توقف، قانونی نباشد.

گواه بر این مدعا، اظهارات و اخباری‌ست که اخیرا با رفع مشکلات ناشران مورد اشاره از زبان آنان و وزیر ارشاد شنیده می‌شود. در این راستا چندی پیش مدیران نشر آگاه و اختران بر این مساله صحه گذاشتند. روز گذشته نیز علی جنتی درمورد نشر چشمه به خبرنگاران گفت این نشر تعلیق نشده بوده که رفع تعلیق شود؛ بلکه تصمیمات گرفته شده در ارشاد سابق صرفا با نظر مدیران در درون اداره‌ی کتاب و معاونت امور فرهنگی؛ اعمال شده که این نظرات و تصمیمات در ارشاد جدید اعتباری ندارد.

حسین حسین‌خانی(صاحب امتیاز نشر آگاه) چندی قبل درمورد وضعیت امتیاز نشر آگاه و آنچه در سال‌های اخیر بر آن گذشته است به خبرنگار ایلنا گفت: من دارای پروانه‌ی دائم نشر هستم و هیچ حکمی مبنی بر تعلیق شدن نشرم برایم صادر نشده که امروز بخواهد لغو شود. مساله این است که از سه سال و نیم پیش به یکباره ارشاد از ما کتاب تازه قبول نکرد و اجازه‌ی تجدید چاپ به ما نداد. درغیر این صورت من اتهامی انجام نداده بودم که بخواهم پروانه‌ای داشته باشم و تعلیق شده باشم. بنابراین خبر لغو پرونده‌ی تعلیقی درست نیست.

همچنین حسن کیائیان(مدیر و صاحب امتیاز نشر چشمه) در مورد وضعیت نشر خود به خبرنگار ایلنا گفت: شفاها به ما گفتند دیگر از شما کتاب نخواهیم گرفت؛ همین! و هیچ حکم مکتوبی دراین‌باره به ما ندادند.

چندی قبل نیز یکی رسانه‌های نزدیک به دولت نهم و دهم؛ طی مطلبی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: انتشارات «آگاه»، «اختران» و «کوچک» در هیات رسیدگی به تخلفات ناشران هیچگونه پرونده‌ای ندارند بر این اساس تعلیقی هم صورت نگرفته بود.

رویکرد تازه‌ی ارشاد درمورد ناشران متوقف مانده، صد البته رویکردی مثبت بوده که جز این نیز انتظار نمی‌رفت. هرچند با پیگیری مساله‌ی نشر چشمه، متوجه شدیم مشکلات این نشر هنور حل نشده. دفتر سرپرست اداره‌ی کتاب در پاسخ به ایلنا از عدم پذیرش کتاب‌های نشر چشمه خبر داد. این نشان می‌دهد که تصمیمات آقای وزیر هنوز به زیرمجموعه‌ها؛ خصوصا اداره‌ی کتاب ابلاغ نشده است. هرچند با اعلام نظر صریع جنتی، دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد. اتفاقی که مسوولان نشر چشمه نیز به آن امیدوارند.

جالب توجه است که بهمن دری، معاون سابق امور فرهنگی در وزارتخانه‌ی سیدمجمد حسینی، درمورد نشر چشمه صریحا اعلام کرده بود: "پروانه نشر چشمه لغو شده است. البته این که می‌گویم لغو به این مفهوم نیست که فروشگاه و محل‌اش را پلمب کنند بلکه می‌تواند به حالت کتابخانه‌ای و کتابفروشی به فعالیت‌اش ادامه دهد ولی کتاب تازه‌ای نمی‌تواند برای انتشار عرضه کند."

۱۳۹۲/۸/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...