نسخه چاپی

شركت ملی گاز ورشكسته شد

شركت ملی گاز ایران با بیش از 10 هزار میلیارد تومان بدهی به جمع شركت‌های ورشكسته دولتی اضافه شده است و معاون وزیر نفت با تائید ورشكستگی مالی شركت گاز از تعریف ساز و كارهای جدید مالی در قالب لایحه بودجه سال 93 به منظور حل مشكلات مالی این مجموعه خبر می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت از ساز و کار تامین منابع مالی دستگاه‌های انرژی کشور به شدت انتقاد کرده و تاکید می کند: اجرای اشتباه قانون هدفمندی یارانه‌ها دستگاه‌های تولید و توزیع کننده انرژی کشور را با مشکلات متعددی دست به گریبان کرده است.

در این بین اخیرا وضعیت مالی و اعتباری شرکت ملی گاز ایران در کمیسیون انرژی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

شواهد و قرائن حاکی از بدهی حدود 10 هزار میلیارد تومانی شرکت ملی گاز بوده و از طرف دیگر به دلیل واریز مستقیم درآمدهای حاصل از فروش گاز به مشترکان به خزانه، ردیف درآمدهای این مجموعه هم با مشکلاتی روبرو شده است.

کارشناسان اقتصادی از وضعیت فعلی مالی شرکت ملی گاز به عنوان یک شرکت کاملا ورشکسته یاد می‌کنند و این موضوعی بوده که معاون وزیرنفت در امور گاز هم کاملا آن را تائید می‌کند.

حمیدرضا عراقی در گفتگو با مهر با تائید ورشکستگی مالی شرکت ملی گاز ایران، گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی توسعه صنعت گاز کشور کسری منابع مالی و اعتباری است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه برای کاهش مشکلات مالی با مشارکت وزارت نفت ساز و کار و راهکارهای جدیدی برای بودجه سال 93 تعریف شده است، تصریح کرد: هم اکنون معماری منابع مالی شرکت ملی گاز با مشارکت وزارت نفت، معاونت برنامه ریزی دولت و مجلس شورای اسلامی در حال انجام است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه موارد متعددی در قالب لایحه بودجه سال 93 برای حل و فصل مشکلات مالی شرکت ملی گاز دیده شده است، تصریح کرد: در مجموع سیاست کلان وزارت نفت اختصاص ردیف بودجه‌های پایدار، مطمئن و مستقل برای توسعه صنعت گاز کشور خواهد بود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز با بیان اینکه هم اکنون کل درآمدهای شرکت گاز از محل فروش گاز به مشترکان به حساب خزانه واریز می شود، درباره واگذاری درآمدهای حاصل از فروش مایعات گازی به شرکت ملی گاز از سال آینده هم توضیح داد: این طرح هم در قالب معماری منابع مالی شرکت گاز دیده شده است.

این مقام مسئول همچنین در خصوص سیاست‌های جدید گازرسانی به روستاها با توجه به کمبود منابع مالی، توضیح داد: در شرایط فعلی گازرسانی به روستاها انسجام لازم و کافی را ندارد.

عراقی با بیان اینکه برای گازرسانی به روستاها باید علاوه بر منابع مالی، توجیه اقتصادی و فنی اجرای طرح‌های گازرسانی هم دیده شود، اظهار داشت: قطعا باید مسیرهای مختلفی برای گازرسانی به روستاها در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به ضرورت متنوع سازی سبد سوخت رسانی به روستاهای دور افتاده، خاطرنشان کرد: قطعا برای روستاهای دور افتاده باید از روش‌ها و مسیرهای جدید به منظور انتقال و توزیع انرژی استفاده کرد.

۱۳۹۲/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...