نسخه چاپی

طرح نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه در دریا

منابع آگاه از احتمال از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه در داخل دریا خبر دادند.

به گزارش نما به نقل از اسکای نیوز عربی، به دنبال مخالفت کشورهای اروپایی با درخوست آمریکا برای ایجاد منطقه‌ای جهت امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه در خاک این کشور دیپلمات‌های غربی و مسئولان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کردند که این سازمان در حال بررسی طرحی برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه در دریا در داخل یک کشتی یا در یک سکوی دریایی است.

یکی از مسئولان این سازمان با اعلام اینکه مذاکرات درباره این پیشنهاد ادامه دارد، گفت: در حال حاضر تنها چیزی که مشخص است این است که امکان اجرای این طرح از لحاظ فنی ممکن است اما هنوز هیچ تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است. این در حالی است که بحث در خصوص این مساله در سایه چالش‌های موجود برای از بین بردن بیش از هزار تن مواد شیمیایی ادامه دارد.

یکی از مسئولان آمریکایی اعلام کرد که مذاکرات درباره از بین بردن سلاح‌های شیمیایی در داخل یک کشتی در دریا ادامه دارد. همچنین سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد که هفدهم دسامبر آتی طرحی را برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه در خارج از خاک این کشور ارائه خواهد داد.

این سازمان تاکید کرد: تمامی کشورهایی که پیشنهاد کمک به از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه یا حمایت از این عملیات را داده‌اند باید طرح خود برای از بین بردن این سلاح‌ها در خارج از سوریه تا قبل از تاریخ هفدهم دسامبر به شورای اجرایی سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی ارائه دهند. پیشتر کشورهایی از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه اعلام کرده بودند که آماده‌اند تا به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه کمک کنند.

وزارت خارجه فرانسه نیز روز سه شنبه اعلام کرد این کشور آماده است تا تجربیاتش در از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه در خارج از این کشور را در اختیار سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی ارائه دهد اما هنوز هیچ درخواستی از پاریس در این خصوص نشده است. سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ادامه تاکید کرد: طرح‌های ارائه شده باید شامل بندهایی باشد که در آن مسئولیت همه طرف‌ها در تمامی مراحل عملیات امحای سلاح‌های شیمیایی مشخص شده باشد و مقامات سوریه نیز باید قبل از یکم ژانویه ۲۰۱۴ طرحی برای از بین بردن برخی از عناصرتشکیل دهنده سلاح‌های شیمیایی ارائه دهند.

دولت سوریه اواخر اکتبر گذشته طرح خود برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی را به سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی ارائه داد. اخیرا سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد که طرحی را برای از بین بردن این سلاح‌ها تا اواسط سال ۲۰۱۴ تصویب کرده است.

۱۳۹۲/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...