نسخه چاپی

نوبخت: گزارش صد روزه آماده شده است

سخنگوی دولت با تاكید بر اینكه بررسی نحوه توزیع یارانه‌ها در مراحل پایانی است گفت: گزارش صد روزه دولت آماده شده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت‌دولت در جمع خبرنگاران، گفت: در جلسه امروز استانداران آذربایجان غربی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و هرمزگان تعیین شدند.

نوبخت افزود: علی اوسط هاشمی به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان، جاسم جادری استاندار به عنوان استاندار هرمزگان، ابراهیم رضایی بابایی به عنوان استاندار کرمانشاه و قربانعلی سعادت به عنوان استاندار آذربایجان غربی انتخاب شدند.

وی درخصوص لایحه بودجه سال 93، گفت: لایحه بودجه 93 یکی از مواردی است که هموراه مورد توجه تهیه‌کنندگان بودجه بوده و قانون بودجه سال قبل است.

سخنگوی دولت ادامه داد: بیش از 146 بند و 59 تبصره در قانون بودجه سال 1392 وجود دارد که معاونت برنامه‌ریزی برای تهیه لایحه بودجه سال 93 تعدادی از آن بندها که نیاز به تکرار نداشته را حذف کرده.

نوبخت با بیان اینکه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور بندهایی که هر ساله در بودجه تکرار می‌شد، را از لایحه بودجه جدا کرد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد یک لایحه مستقل تحت عنوان الحاق 4 ماده به قانون تنظیم بخشی از مقررات اصلاحی دولت مصوب سال 1380 ارائه شد که در لایحه نیاید و ضرورتی به بحث در هیات وزیران و مجلس درباره آن نباشد.

«تعدادی از لوایح که نیاز است در لایحه سال 1393 وجود داشته باشد، آماده شده و امروز لایحه بودجه 93 در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تکمیل و تا پایان هفته پیش‌نویس آن به هیات وزیران ارجاع داده می‌شود».

وی ادامه داد: هفته آینده کار رسیدگی به بودجه سال 93 در هیئت وزیران آغاز می‌شود.

سخنگوی دولت آخرین نکته مورد بررسی در هیات وزیران را وضعیت بازار کار در کشور دانست و افزود: متاسفانه عدم تعادل بازار کار در کشور موجب شده که تعدادی از جمعیت آماده به کار ما در جامعه ایرانی، بیکار باشند.

نوبخت با تاکید بر آثار سو بیکاری در بعد اقتصادی و اجتماعی، تصریح کرد: امروز هیات وزیران متمرکز بر تقسیم‌بندی و تقسیم کاری بین دستگاه‌های مختلف در این باره شدند تا بتوانیم درخصوص تعادل بازار کار، افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در آینده نزدیک گزارشی داشته باشیم.

وی درخصوص هدفمندی یارانه‌ها و احتمال توزیع کالا درباره آن گفت: با توجه به حساسیتی که موضوع اجرای قانون هدفمند کردن رایانه ها و پرداخت‌های یارانه‌ای به جامعه دارد، دولت از همان آغاز کارگروه‌های متعددی را در بخش‌های مختلف قانون مامور کرد تا بررسی کند که چه جمعیتی مناسب مشمول دریافت یارانه‌ها است. علاوه بر این باید بررسی شود که اساسا منابع درآمدی که از افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی تهیه می‌شود چقدر خواهد بود و به چه نحوه‌ای قرار است توزیع شود.

سخنگوی دولت به توزیع نقدی و غیرنقدی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از روشهای غیرنقدی، بن‌کالاست؛ البته تاکید می‌کنم تمام این موارد قطعی نیست و شاید اطلاع‌رسانی این موضوع باعث تشویش اذهان عمومی شود. ما قطعا قبل از اجرایی شدن افکار عمومی را آماده می کنیم.

به گفته نوبخت، اصحاب رسانه این ماموریت را دارند که اقدامی را که قرار است انجام شود را اطلاع رسانی کنند و قبل از اجرا، بازخوردهای آن گرفته شود تا کاری سنجیده انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه بررسی نحوه توزیع یارانه‌ها در مراحل پایانی است و گزارشش آماده است، اما باید هیات وزیران راهکارهای مختلفی که امکان توزیع یارانه ها وجود دارد را برگزیند. تلاش دولت این است که کاری که می‌خواهیم انجام دهیم حتما بهتر از روش قبلی باشد که رضایت عمومی مردم را به همراه داشته باشد. بنابراین از هرگونه اقدام شتابزده که باعث تضییع حقوق مردم شود، اجتناب می کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: بخشی از موضوع هدفمندی می تواند در لایحه بودجه 93 منعکس شود و بخش دیگری هم در اجرا خواهیم داشت، ولی قبل از اجرایی شدن نوع توزیع یارانه‌ها، گزارش دادن به خبرنگاران را خواهیم داشت.

نوبخت در پاسخ به سوالی درخصوص گزارش صد روزه دولت اظهار داشت: همانطور که اشاره کردید، این گزارش صد روزه است. بنابراین بگذارید این صد روز به پایان برسد و بعد از آن این گزارش تقدیم شود. اراده دولت و شخص رئیس‌جمهور بر این است که کلیه فعالیت‌های فرزندان ملت (دولت) به اطلاع مردم برسد؛ قطعا این کار انجام خواهد شد و تمامی ابعاد این گزارش تهیه و تنظیم شده و در مراحل پایانی است. انتظار داریم هفته آینده رئیس‌جمهور این گزارش را تقدیم ملت ایران بکند.

وی با تاکید بر اینکه لایحه بودجه باید منعکس کننده همه اعداد و ارقام باشد، تصریح کرد: باید علاوه بر این موضوع، آثار این تصمیمات روی اقتصاد کلان کشور، رشد اقتصادی، نرخ تورم و بیکاری و تمامی شاخص‌ها هم بررسی شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور راهکارها و سناریوهایی که می تواند در بودجه سال 1393 اجرایی شود را همراه با بررسی آثار آن روی زندگی مردم، آماده و در اختیار هیات وزیران قرار می‌دهد و پس از آن یکی از این برنامه‌ها انتخاب می‌شود، اظهار داشت: به محض نهایی شدن بودجه و اینکه هیات دولت کدام را تعیین می‌کند، به عنوان سخنگوی دولت آن جمع بندی را منعکس می‌کنم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درخصوص جنایت تروریستی در لبنان نیز گفت: ضمن محکومیت شدید این اقدام تروریستی از سوی دولت، گزارش آن به هیات وزیران داده شده است؛ متناسب با این اقدام، سیاست‌هایی اتخاذ خواهد شد که آن را سخنگوی محترم وزارت امور خارجه با توجه به تقسیم کاری که صورت گرفته، پاسخ می‌دهد.

وی افزود: همه این گزارشاتی که وجود داشت و کل ماوقع به هیات وزیران توسط دستگاه‌های سیاسی و امنیتی گزارش شد. آنچه که قرار است صورت بگیرد متناسب با همه اطلاعاتی است که وجود دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره بالا رفتن قیمت شیر و محصولات لبنی، گفت: تصمیماتی را هم در ارتباط با شیر و چگونگی توزیع آن به ویژه بین دانش‌آموزان خواهیم گرفت که بعد از نهایی شدن و قطعی شدن به اطلاع رسانده می‌شود، اما دولت با هرگونه افزایش قیمت غیرمنطقی، مخالف خواهد بود و برای تثبیت قیمت اقدام خواهد کرد.

نوبخت ضمن اظهار نگرانی از بالا بودن نرخ تورم، به بیان یک خبر خوب پرداخت و گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه از شهریورماه تا مهرماه کاهش پیدا کرده که البته انتظار داریم روند نزولی نرخ تورم را بیشتر از این داشته باشیم.

نوبخت با تاکید بر اینکه نرخ فعلی تورم بسیار بالا و به هیچ‌وجه‌مورد رضایت نیست، تصریح کرد: به همین جهت لایحه بودجه 1393 به گونه‌ای تهیه خواهد شد که شاهد نرخ‌های کمتر تورم نسبت به وضعیت فعلی باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که نرخ تروم چقدر کاهش پیدا کرده است، گفت: گزارشی که از جامعه شهری داریم، نرخ تورم از 41 به 37 رسیده است.

سخنگوی دولت درخصوص آلودگی هوا نیز اظهار داشت: روش‌هایی که می‌تواند آلودگی محیط‌زیست را تقلیل دهد، در دستور کار داریم و دستوراتی هم در این زمینه داده شده است.

۱۳۹۲/۸/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...