نسخه چاپی

گزارش روحانی از نتیجه مذاكرات ژنو

به گزارش نما به نقل از تسنیم، مشروح مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در نشست خبری به شرح ذیل است:



از تلاش‌های پیگیر تیم دیپلماتیک در مذاکرات هسته‌ای تشکر می‌کنم. قبل از هر چیز دستاورد این تلاش‌ها جلوه کرامت و بزرگی ملت ایران بود. این ملت همواره در طول تاریخ دارای عظمت و سربلندی‌هایی بوده که توجه جهانیان را به خودش جلب کرده است. و در این مذاکرات هم دنیا به این احساس رسید که تکریم ملت ایران پاسخ مثبت خواهد داد و تهدید نمی‌تواند کارساز باشد.



نقطه دوم اینکه دولت تدبیر و امید دنبال ایجاد فضای اعتماد بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی هست که آنها علاقه به ارتباط دوستانه با این ملت بزرگ دارند. برای ایجاد اعتماد در سایه تبلیغات ناصحیح دشمن، چهره‌ای را ترسیم کرده بودند که در واقع می‌خواستند ایران‌هراسی را در افکار عمومی جا بیندازند. منطق و استدلال و مذاکرات منطقی تیم دیپلماتیک ایران در کنار صدها مذاکره سیاسی دیگر، این فضا را به وجود آورد که مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران در مسیر درست خود قرار گیرد.



البته همانطور که بارها گفته شده اعتماد یک جاده دو طرفه است و ما هم باید نسبت به دیگران و بویژه کشورهای غربی بتوانیم به اعتماد برسیم. البته برای دست یابی به اعتماد کامل راه طولانی در پیش است اما قدمهای اولیه در این زمینه برداشته شده است و نکته سوم مسئله تعامل با جهان است. شعار این دولت تعامل سازنده با جهان است و این تعامل سازنده در سایه اعتماد به وجو د خواهد آمد که قدم های اولیه در این راستا برداشته شده.



دولت از روز اول در کنار فعالیت های اقتصادی و سیاسی به معنای سیاست داخلی و فرهنگی و اجتماعی، فعالیت سیاست خارجی خود را نیز آغاز کرد. بویژه از اوایل مهر ماه امسال سفر مقامات سیاسی این کشور به بیشکک در شهریور و نیویورک در مهرماه و شروع مذاکرات با 5+1 در سطح وزیران در قدم اول در نیویورک و سپس در ژنو.



حاصل مذاکرات این است که 5+1 یا به تعبیر دیگر، قدرت های جهان، حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت شناختند. جمهوری اسلامی ایران این حق را به طور ذاتی برخوردار است. معاهده ان‌پی‌تی این حق را به همه کشورهای امضاکننده داده و به همین دلیل هم بیش از 40 کشور در دنیا مشغول غنی‌سازی هستند. بر همین مبنا هم آژانس بر بسیاری از کشورها که سوخت هسته‌ای تولید می‌کنند نظارت دارد اما در عین حال اذعان قدرتهای بزرگ به این حق مسلم ایران از دیدگاه سیاسی و برداشتن مشکلات از پیش پای ملت ایران بسیار ارزشمند است.



دستاورد دوم حق غنی‌سازی ملت ایران در خاک ایران است. در متن این توافق به صراحت آمده که ایران غنی‌سازی خود را انجام خواهد داد و به همین دلیل من به ملت ایران اعلام می کنم که فعالیت غنی‌سازی ایران به همان صورت سابق ادامه می‌یابد. در همین 6 ماهه توافق هم، هم نطنز و هم فردو و هم اراک و هم اصفهان و هم بندرعباس به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

۱۳۹۲/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...