نسخه چاپی

عربستان به نفع خودش از توافق ژنو استقبال كرد

همواره یكی از مهمترین موضوعات مهم و در عین حال چالش برانگیزتر از خود مسئله هسته ای ایران، موضوع موازنه منطقه ای و نگرانی كشورهای منطقه ای ایران است.

به گزارش نما، دو واژه ایران هراسی و شیعه هراسی کلماتی بود که پس از حوادث ۱۱ سپتامبر به شدت در رسانه ها و افکار عمومی جهانی گسترش یافت. این واژه ها تبدیل به کلیدی برای فشار بر ایران و ترساندن کشورهای پیرامونی و مجوزی برای حضور کشورهای فرامنطقه ای در این منطقه شد. غرب از این ترفند برای فروش صدها میلیارد دلار تسلیحات نظامی به کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده می کند. مثلا در یک فقره امریکایی ها قراردادی نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار به امارت متحده تحمیل کردند.

این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است که امنیت منطقه ای باید با حضور کشورهای منطقه ای تامین شود و حضور قدرت های فرامنطقه ای نه تنها باعث ثبات نمی شود بلکه خود عامل ناامنی شده است.

در جدیدترین تحلیل که «ویلیام مک لین» پس از توافق هسته ای ایران و گروه(۵+۱) در رویترز نوشته است، اعلام کرده که توافق هسته ای و گرم شدن روابط ایران و امریکا توازن منطقه ای را برهم زده است. در همین رابطه به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پیشنهاد می کند با همگرایی بیشتر در حوزه های مختلف نظامی سیاسی از قدرت گیری بیشتر ایران جلوگیری کنند.

در واقع مک لین با تجویز اتحاد کشورهای عربی به نوعی می خواهد راه کاری ارائه کند تا ایران دارای قدرت هسته ای صلح آمیز، که توانسته قدرت های بزرگ را بر سر پذیرش و شناسایی حق خود مجاب کند را دوباره به انزوا بکشاند.

البته صهیونیست ها به عنوان نیروی توازن بخش نظامی در منطقه خاورمیانه نیز از این قافله عقب نمانده اند و هر روز بر جنجال ها و فشار های خود می افزایند. به عنوان مثال امروز برخی از سناتورهای امریکایی تحت تاثیر و فشار لابی صهیونیستی اعلام کرده اند که به شدت پیگیر تشدید و تصویب تحریم های جدید در گنگره می باشند، که این امر می تواند به چالشی جدید میان گنگره و دولت اوباما پس از بحران تعطیلی دولت منجر شود.

بعضی از کارشناسان، علت عدم شکل گیری توافق میان ایران و (۵+۱) در ژنو ۲ را جلسه میان بندر بن سلطان وزیر مشکوک عربستانی با سفرای فرانسه و اسرائیل در تلاویو می دانستند. در این میان بعد از توافق دوشنبه میان ایران و (۵+۱) یکی از مقامات عربستان با احتیاط از این توافق استقبال کرده و گفته که این توافق با نیت خوبی است که می تواند به یک توافق جامع در مورد برنامه اتمی تهران منجر شود.

این مقام عربستانی در ادامه تاکید کرده است هر راه حل باید متضمن یک راه حل جامع که به "حذف همه سلاح های کشتار جمعی، به ویژه هسته ای، از خاور میانه و خلیج فارس منجر شود. این سخن در حالی است که قبلا یکی از مقامات عربستانی اعلام کرده بود که در صورتی که ایران و غرب با هم توافق کنند، عربستان از پاکستان سلاح هسته ای می خرد!

این مقام عربستانی همچنین گفته است که هر توافقی باید حق همه کشورهای منطقه را برای دسترسی به انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز تضمین کند.
منبع: تابناک

۱۳۹۲/۹/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...