نسخه چاپی

بیانیه تحلیلی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان:

مجلس نظرات خود را اعلام كند

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با صدور بیانیه‌ای تحلیلی درباره مذاكرات ژنو تاكید كرد: مجلس نظرات تخصصی خود درباره بندهای توافقنامه را اعلام كند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بیانیه تحلیلی پیرامون توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو صادر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل است:

همه آنچه که از روی میز ژنو آمد:

پس از فراز و فرودهای طولانی در مذاکرات هسته‌ای طی سال‌های گذشته که با مقاومت مردم و مسئولان همراه بود و با حضور تیم جدید و حمایت‌های رهبری توافق‌نامه‌ای با 5+1 حاصل شد.

خارج از تمام زحمات و تلاش‌هایی که توسط تیم مذاکره‌کننده این روزها متحمل شد و گذشته از آنچه آقای رئیس‌جمهور در نامه خود به مقام معظم رهبری مرقوم فرمودند باید به خود سند و اصل توافق رجوع کرد و دید که چه داده‌ایم و چه به دست آورده‌ایم.

مهمترین خطوط قرمز ما درمذاکرات، پذیرفته شدن حق غنی‌سازی ایران در خاک ایران و خارج نشدن مواد غنی شده از ایران بود، که تیم مذاکره‌کننده توانست بدون عدول از این خطوط قرمز، کار را تا حدی جلو برد و در مقابل توانست مانع از تحریم‌های جدید و نیز موجبات کم شدن مقداری از تحریم‌های ظالمانه را فراهم آورد که در خور تقدیر و تشکر است، اما در کنار همین دستاورد چند نکته وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد.

1. از مهمترین خطوط قرمز ما حق غنی‌سازی در جمهوری اسلامی ایران است که به موجب معاهده NPT این حق برای جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده اما متاسفانه توسط طرف آمریکایی در یک بی‌صداقتی تمام، با عدم پایبندی به توافقنامه، در این حق مسلم ملت ما تشکیک کرده و جواب حسن نیت ملت ایران و نمایندگان آنها را این‌گونه بی‌ادبانه می‌دهند.

شاید بهتر بود تیم مذاکره‌کننده‌ بندی را که در آن به صراحت حق هسته‌ای ملت ایران را به رسمیت بشناسند در توافق‌نامه جای می‌دادند تا راه را برای بی‌صداقتی و بهانه‌جویی آمریکایی‌ها می‌بستند والبته انتظار می‌رود این امر در توافق نامه نهایی به صراحت ذکر شود.

2. خط قرمز ما خارج شدن مواد غنی شده از خاک سرزمین جمهوری اسلامی ایران بود و هست، اما طرف غربی بحث اصلی‌اش در این مرحله مواد غنی شده تا سقف 20% بود.

در توافق جدید ما اورانیوم غنی شده 20% را از بین خواهیم برد و این یعنی بدون آنکه موادی از کشور ما خارج شود آنها را از بین می‌بریم و این یعنی عملا خط قرمز را بی‌آنکه رد کرده باشیم بی‌مفهوم نموده‌ایم‌، چرا که با از بین رفتن مواد 20% ، اساساً طرف غربی درخواست خروج موادی را نخواهد کرد.

لذا لازم است طرفین توافقنامه بعد از شفاف سازی صادقانه جمهوری اسلامی ایران، در توافقات بعدی خود، حق گسترش فعایتهای صلح آمیز هسته‌ای و غنی سازی با درصدهای بالاتر از 5% که برای استفاده صلح آمیز در بخش های پزشکی و .. ضروری است را نیز برای جمهوری اسلامی ایران قائل باشند.

3. هر چند که در توافقنامه حق فروش نفت و مبادلات بانکی که اصلی‌ترین تحریم‌های علیه ایران است حتی به صورت موقت لغو نگردیده است اما شرایطی برای ترمیم ساختارهای اقتصادی کشور ایجاد شده است و از آقای دکتر روحانی انتظار می‌رود تا از این فرصت استفاده کند و به تقویت درونی بخش‌های اقتصادی بپردازد و با تکیه بر استعدادهای درونی، گام‌های موثری را در جهت قطع وابستگی کامل اقتصاد ایران به نفت ایجاد کنند و دست غربی‌ها را برای اعمال تحریم و فشار به مردم و دولت کوتاه کنند.

4. این توافق کوتاه مدت نوشته شده است و یقیناً طرف غربی در دور بعدی مذاکرات تقاضاهای جدیدی خواهد کرد ، با توجه به تعهدات و شفاف سازی حداکثری که طرف ایرانی پذیرفته است، در مذاکرات آتی از 5+1 انتظار می‌رود تا حسن نیت خود را نشان دهد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کلیه تحریم‌های اساسی از جمله فروش نفت و حق مبادلات بانکی را لغو نماید و به صلح آمیز بودن فعالیت‌های ایران اقرار و از غرض ورزی های سیاسی خودداری کند.

ایشان باید بدانند که این اقدامات داوطلبانه، مقطعی و کوتاه مدت جهت اعتماد سازی و اتمام حجت جمهوری اسلامی ایران با ملت‌های جهان برای نشان دادن عدم هرگونه ابهامی در فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران می‌باشد و 5+1 نمی‌تواند به هیچ وجه ایران را از حقوق هسته‌ای خود من جمله حق گسترش فعایت‌های صلح آمیز هسته‌ای و غنی سازی با درصدهای بالاتر از 5% برای استفاده صلح آمیز محروم نمایند.

5. حال چند سوال با توجه به متن توافقنامه:

الف. در ذیل عناصر گام اول جمله‌ای قید شده، مبنی بر آنکه حرکت باید به سمت حفظ فضای سازنده باشد ( که لازمه به ثمر رسیدن هر توافق هوشمندانه می باشد ) اما در عمل شاهد نقض این جمله توسط وزیر خارجه و رئیس جمهور امریکا بودیم. یعنی آنکه به اندازه چند ساعت هم حسن نیت نداشتند. حال واکنش تیم مذاکره کننده ما چه می‌تواند باشد؟

ب. در یکی از بندها از ایران خواسته شده است که توصیف ساختمانهای مراکز هسته‌ای به آنها تحویل داده شود سوال اینجاست که توصیف ساختمانها را برای چه می‌خواهند‌؟ انتظار می‌رود که مسئولین محترم در انتقال اطلاعات، مسائل امنیتی لازم را نیز مد نظر قرار داده و به بهترین شکل رعایت کنند.

6. از مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم تا بندهای توافقنامه را به دقت مورد بررسی قرار دهد و نظرات تخصصی خود را اعلام کند و تیم مذاکره کننده را موظف به اعمال آن در مذاکرات بعدی نماید.

در انتها اعلام می‌داریم دول غربی از غرض ورزی و دشمنی با جمهوری اسلامی دست بردارند و فرصت پیش آمده را از دست ندهند و خیال خیانت و عدول از توافقنامه به سرشان نزند، هر چند که به ایشان زیاد خوش بین نیستیم، امیدواریم دگر بار از این آزمون مردود نشده و بیش از این در چشم مردم ایران و جهان منفور نگردند.

بارها برایشان اثبات شده است که از دشمنی با جمهوری اسلامی ایران و با ادبیات زور و تهدید ره بی جایی نبرده‌اند و زورگویی‌هایشان ما را در پیمودن مسیر حق‌مان محکمتر و مصمم‌تر کرده است.

بار دیگر به ایشان یادآوری می‌کنیم اگر بخواهند به زیاده خواهی‌های خود ادامه دهند و به خیال باطلشان بخواهند به فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران خدشه‌ای وارد کنند و این تعهدات داوطلبانه و موقت را دائمی فرض کنند یقین بدانند فرزندان رمضان و شاگردان مکتب عاشورا تحمل نخواهند کرد و با عزمی استوار و محکمتر از گذشته با تکیه بر نیروی الهی به راه خود ادامه خواهند داد.

ما تیم مذاکره کننده را فرزندان ملت و یاوران خود در احقاق حق مان در بحث هسته‌ای می‌دانیم و در تمامی مراحل یار و یاور آنها خواهیم بود و برای ایشان توفیق روز افزون و موفقیتشان در احقاق حقوق ملت ایران را از خداوند منان مسئلت داریم.

۱۳۹۲/۹/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...