نسخه چاپی

پایان سفر هیئت نظامی آلمانی به دوشنبه

آلمان حضور نظامی روسیه در خاك تاجیكستان را شفاف ارزیابی كرد

هیئتی متشكل از افسران آلمانی در پایان بازرسی از پایگاه ۲۰۱، حضور نظامی روسیه در خاك تاجیكستان را شفاف و مطابق با مقررات بین‌المللی ارزیابی كرد.

به گزارش نما؛ سرهنگ «آکسل اشنایدر» رئیس هیئت نظامی آلمان به رسانه‌ها گفت که در فعالیت نظامیان روسیه در تاجیکستان کمبود و نقض مقررات مشاهده نشده است.
وی افزود که هیئت بازرسان آلمان از شفاف بودن فعالیت و باز بودن پایگاه روسیه در تاجیکستان رضایت حاصل کرده و چنین مناسباتی را برای همکاری‌های مؤثر مشترک در جهت تبادل تجارب رزمی افسران، مهم می‌دانند.
در همین حال، حوزه نظامی مرکز روسیه که پایگاه 201 نیز زیر مجموع آن است در بیانیه‌ای با اشاره به پایان یک دوره بازرسی بین‌المللی که توسط آلمانی‌ها در واحدهای مستقر در قلمرو تاجیکستان انجام شد، تأکید کرد که در هنگام بازرسی و آشنایی با فعالیت پرسنل این مرکز، نواقص و ایراداتی از سوی افسران آلمانی مطرح نشده‌ است.
در این بیانیه تصریح شده است که هیئت بازرسان آلمانی فعالیت این پایگاه خارج از روسیه را مطابق با مقررات بین‌المللی و در چارچوب مفاد قراردادهای موجود عنوان کرده‌ است.
گروه اعزامی افسران آلمانی مدت پنج روز در تاجیکستان واحدهای پایگاه نظامی روسیه در شهرهای «دوشنبه»، «کولاب» و «قرغان‌تپه» را مورد بازدید نظامی و فنی قرار داده و با پرسنل این نهاد نظامی دیدار و گفت‌وگوهایی انجام دادند.
بازدید از فعالیت پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان براساس موافقت‌نامه بین‌المللی وین انجام شده‌ است.
این موافقت‌نامه در سال 2011 از سوی 56 کشور عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا به امضا رسیده و مأموریت هیئت بازرسان آلمانی نیز مطابق با آن انجام شده است.
بنا به گفته منابع رسمی، پایگاه نظامی 201 روسیه در تاجیکستان بزرگترین واحد نظامی در خارج از این کشور عنوان می‌شود.
به گفته این منابع، پایگاه نامبرده با حدود هفت هزار سرباز و افسر در 3 منطقه تاجیکستان مستقر بوده و واحدهای آن در «کولاب» و «قرغان‌تپه» (در یک‌صد و دویست کیلومتری جنوب دوشنبه) عمدتا به منظور تأمین و تقویت امنیت و ثبات در نواحی نزدیک به مرز مشترک با افغانستان فعالیت می‌‌کنند.
بازدید و بازرسی هیئت آلمانی از پایگاه 201 روسیه در تاجیکستان در حالی است که مقامات ارشد نظامی مسکو اخیرا اعلام کردند، در چارچوب برنامه تدارک برای خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان در سال 2014 و با هدف آمادگی بیشتر برای مقابله با تهدیدات احتمالی، تجهیزات فنی این پایگاه را تکمیل می‌کنند.
براساس موافقت‌نامه‌ای که بین مسکو و دوشنبه در سال گذشته میلادی امضا شد و اخیرا توسط پارلمان تاجیکستان نیز به تصویب رسید، زمان حضور این پایگاه به مدت 29 سال دیگر تمدید شده‌ است.
کارشناسان حضور این پایگاه در تاجیکستان را وسیله‌ای برای حفظ منافع روسیه در آسیای مرکزی و همچنین اقدامی پیشگیرانه از گسترش نفوذ نظامی غرب در این منطقه می‌دانند.

۱۳۹۲/۹/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...