نسخه چاپی

بمب‌افكن‌های آمریكا بر فراز جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن

عکس خبري -بمب‌افکن‌هاي آمريکا بر فراز جزاير مورد مناقشه چين و ژاپن

دو بمب افكن B-52 آمریكایی بر فراز منطقه مورد مناقشه دریای چین شرقی و بدون مطلع كردن پكن به پرواز درآمدند تا ادعای پكن مبنی بر بسط حریم دفاع هوایی این كشور بر فراز این منطقه را به چالش بكشند.

به گزارش نما؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، پرواز این بمب افکن‌های دوربرد و غول آسا بر فراز منطقه مورد مناقشه دریای چین شرقی هشدار صریح و واضح دولت واشنگتن به پکن است؛ کشوری که موضع خصمانه در این منطقه گرفته است و مدعی مالکیت جزایر دریای چین شرقی است.

همچنین خطوط هواپیمایی ژاپن امروز (چهارشنبه) پرواز خود را به سمت چین لغو کرده و اعلام کردند که هیچ هواپیمایی اجازه عبور از منطقه دریای چین شرقی را ندارد. این اقدام در پی اعمال فشار دولت ژاپن صورت گرفته است.

این اقدام ژاپن همچنین حمایت دولت آمریکا را در پی داشته است. بمب افکن‌های غیر مسلح آمریکا از جزیره گوآم روز دوشنبه و طی یک پرواز برنامه ریزی شده برخواستند و به سمت منطقه مورد مناقشه دریای چین شرقی پرواز کردند.

سرهنگ استیون وارن، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: ما در حال انجام یک رزمایش آموزشی هستیم که پیشتر برنامه ریزی شده بود. در این رزمایش دو بمب افکن B-52 از گوآم برخواسته و پس از انجام پرواز آزمایشی به این منطقه باز می‌گردند.

وی افزود: این دو بمب افکن کمتر از یک ساعت در ناحیه شناسایی منطقه دفاع هوایی که چین به صورت یک‌جانبه آن را اعلام کرده به پرواز درآمدند و هیچ برخوردی با هواپیماهای چینی نداشتند.

منطقه‌ای که دولت چین مدعی آن است واقع در دریای چین شرقی و از جانب تایوان، کره جنوبی و ژاپن نیز ادعای مالکیت شده است.

همچنین بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل روز سه‌شنبه از دولت‌های توکیو و پکن خواست تا برای پایان دادن به این مناقشات به مذاکره بپردازند.

مقام‌های پنتاگون نیز اعلام کردند که آمریکا این مناطق را حریم هوایی بین‌المللی می‌داند و ارتش آمریکا می‌تواند در این مناطق اقدام به پرواز آزمایشی و انجام عملیات کند.

همچنین کشورهای فرانسه و آلمان نیز نگرانی خود را درباره مناقشات موجود در منطقه ابراز داشته و از تمام طرف‌ها خواستند تا خویشتن‌داری به خرج دهند. به طوری که سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت: ما خواهان یک راه حل صلح آمیز برای این مناقشه هستیم که بر مبنای قوانین بین‌المللی صورت گیرد.

۱۳۹۲/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...