نسخه چاپی

عقب نشینی نتانیاهو

عکس خبري -عقب نشيني نتانياهو

این پیام‌های سران جهان به دولت اسرائیل، نتانیاهو را به این صرافت انداخته كه تلاش‌های آشكار و بی پرده در برابر قدرت‌ها در مورد ایران را به دیپلماسی محرمانه مبدل كند.

به گزارش نما، رسانه‌های اسرائیل سه شنبه پنجم آذر نوشته‌اند با بلند شدن صدای اعتراض کشورهای غربی علیه انتقادهای بسیار تند و علنی بنیامین نتانیاهو از توافق هسته‌ای به دست آمده میان ایران و قدرت‌های جهانی، دولت اسرائیل تغییر رویه داده و تلاش‌هایش در این زمینه را به پشت پرده برده است.



روزنامه هاآرتص نوشت کشورهای غربی غیر از کانادا، یکی پس از دیگری به نتانیاهو و دولتمردان او معترض شده و آشکارا از آنها خواسته‌اند که انتقاد از این توافق را خاتمه داده و هشدار داده‌اند که اسرائیل به کاری دست نزند که توافق را خدشه دار کند.



به نوشته هاآرتص، در این راستا، در کنار پیام‌های علنی رهبران جهانی، پیام‌های محرمانه‌ای نیز برای دولت اسرائیل ارسال شده است.



به گزارش رادیو فردا(Radio Farda)، وبسایت وای. نت نیز نوشت سخنان دوشنبه شب باراک اوباما طعنه‌ای آشکار به نتانیاهو است و نشان می‌دهد که صبر رئیس جمهوری آمریکا در برابر نخست وزیر اسرائیل نیز رو به پایان است.



اوباما در سخنرانی خود در سانفرانسیسکو با حمایت قاطع از رویه دیپلماتیک برای حل مسالمت‌جویانه بحران هسته‌ای ایران، در اشاره‌ای روشن به نخست وزیر اسرائیل گفت: «سخنان درشت گفتن و روی میز کوبیدن خیلی آسان است اما موضع‌گیری‌های تند و شاخ و شانه کشیدن، امنیت ما را تامین نمی‌کند.»



افزون بر طعنه‌هایی که در سخنان چهارم آذر اوباما نسبت به نتانیاهو دیده می‌شد، روزنامه‌ هاآرتص نیز پنجم آذر نوشت، اظهارات ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا نشانه‌ای دیگر از مظنون شدن قدرت‌های جهانی به تحرکات احتمالی دولت نتانیاهو برای لطمه زدن به توافق با ایران است.



آقای هیگ دوشنبه چهارم آذر در سخنانی در مجلس عوام انگلیس ضمن تاکید بر درک نگرانی‌های اسرائیل گفت اسرائیل نباید به اقداماتی دست بزند که به عنوان تلاش وی برای تضعیف این پیمان تعبیر شود.



لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز که هفته گذشته همراه با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری این کشور به مدت سه روز مهمان رسمی دولتمردان اسرائیل بود، یکشنبه گفت با امضای این پیمان، گزینه نظامی اسرائیل از بین رفته است.



جروزالم پست نوشت افزایش این پیام‌های سران جهان به دولت اسرائیل، نتانیاهو را به این صرافت انداخته که تلاش‌های آشکار و بی پرده در برابر قدرت‌ها در مورد ایران را به دیپلماسی محرمانه مبدل کند.



همچنین به گزارش روزنامه جروزالم پست در شماره پنجم آذرماه خود، تزیپی لیونی، مذاکره کننده ارشد اسرائیل با فلسطینی‌ها، از نتانیاهو خواست با پیشبرد واقعی روند صلح در ماه‌های آینده، بر پیمان نهایی هسته‌ای که باید با ایران امضا شود، اثر بگذارد.



لیونی بر این باور است که اگر روند صلح با پیشرفت روبرو شود، وجهه لطمه دیده اسرائیل، پس از شکست در تلاش‌های این کشور در برابر ایران، بهبود خواهد یافت و از این راه اسرائیل می‌تواند بر قدرت‌های جهانی برای سخت‌گیری بیشتر بر پیمان نهایی اتمی با ایران اثر بگذارند.



۱۳۹۲/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...