نسخه چاپی

جان كری:

برنامه هسته‌ای ایران نه تنها متوقف شد بلكه عقب رفت

عکس خبري - برنامه هسته‌اي ايران نه تنها متوقف شد بلکه عقب رفت

وزیر خارجه آمریكا در یك پیام ویدئویی ضمن تشریح دستاوردهای توافقنامه ژنو اعلام كرد كه دیپلمات‌ها و كارشناسان هر چه سریع‌تر به میز مذاكره برمی‌گردند تا به یك توافقنامه جامع و نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یابند.

به گزارش نما؛ جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در یک پیام ویدئوی به تشریح مذاکرات ژنو و توافقنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

وی گفت: "نخست‌ اینکه این یک آغاز و گام اول بود. طی ماه‌های آتی ما مذاکرات را ادامه خواهیم تا به یک توافق جامع و نهایی دست یابیم که تضمین می‌کند ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد و برنامه هسته‌ای آنها تماما صلح آمیز خواهد بود."

وی در ادامه به تشریح برخی نکات کلیدی توافقنامه از دیدگاه خود پرداخته و گفت: "ما این برنامه هسته‌ای را تنها کند نکردیم بلکه آن را متوقف کرده و در برخی حوزه‌ها به عقب راندیم و این بسیار مهم است. زیر در حالی که مذاکرات ادامه می‌یابد که تنها برنامه هسته‌ای ایران به جلو نمی‌رود و در برخی وحوزه‌ها دچار عقبگرد می‌شود."

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با توجه به برنامه غنی‌سازی ایران گفت: "در این توافقنامه ما ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران را از بین می‌بریم، برنامه‌های سانتریفیوژی ایران را در جایی که اکنون قرار دارد نگه می‌داریم و آنها را از استفاده از سانتریفیوژها پیشرفته باز می‌داریم... در حوزه پلوتونیوم ما مهمترین بخش‌های رآکتور در حال ساخت آنها را در اراک متوقف کرده‌ایم...."

جان کری اعلام کرد مهمتر از همه این است که نظارت‌های بین‌المللی بیشتری اعمال خواهد شد تا درباره فعالیت‌های ایران در تأسیسات هسته‌ای اطلاعات دقیقی اخذ گردد. "ما برای اولین بار بازرسان را هر روز به تأسیسات هسته‌ای آنها خواهیم فرستاد."

وی در ادامه گفت که توافقنامه کنونی ساختار کنونی تحریم‌ها را برنمی‌دارد. "تحریم‌های ما اساس تحریم‌های بانکی و نفتی هستند که به قوت خود باقی خواهند ماند. تمام تحریم‌های اصلی شامل تمهیدات مالی در جای خود باقی می‌مانند... در ازای پایبندی ایران به تعهداتش آنها به میزان بسیار کمی پول دست خواهند یافت...."

جان کری اعلام کرد: "ما فورا به کار بر روی توافقنامه نهایی و جامع خواهیم پرداخت. دیپلمات‌ها و کارشناسان ما بزودی در میز مذاکره حاضر خواهند شد تا درباره این توافقنامه جامع که تمام نگرانی‌های ما را پاسخ می‌دهد، فعالیت کنند. و نفع دوستان ما، اسرائیل، عربستان، امارات متحده عربی و تمام جهان در این است که اطمینان حاصل کنند این یک  برنامه هسته‌ای صلح آمیز است. و مطلقا نفع ما و آنها در این است که به عهد از طریق ابزار صلح‌آمیز دیپلماتیک دست یابیم."

وی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: "امیدوارم که این کار را به پایان برسانیم، البته درباره آن دچار اطمینان کاذب نیستم. این امر کار زیادی نیاز خواهد داشت و در نهایت این ایران خواهد بود که باید انتخاب خود را انجام داده و ثابت کنند که برنامه‌اش واقعا صلح آمیز است. آنها می‌توانند این را بگویند اما گفتن به معنای روی دادن نیست. باید ثابت شود و در نهایت این آنها هستند که باید انجام این کار را انتخاب کنند. بنابراین، بیایید همه ما با یکدیگر کار کنیم تا آینده‌ای متفاوت بسازیم که به نفع ماست."

۱۳۹۲/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...