نسخه چاپی

حمزه الحسن:

جایگاه منطقه‌ای عربستان رو به سراشیبی است

عکس خبري -جايگاه منطقه‌اي عربستان رو به سراشيبي است

نویسنده و پژوهشگر امور سیاسی عربستانی با اشاره به اینكه جایگاه منطقه‌ای عربستان رو به سراشیبی است، گفت كه این افول از دو دهه قبل در خاندان سعودی آغاز شده است.

به گزارش نما؛ «حمزه الحسن» نویسنده و پژوهشگر امور سیاسی عربستانی گفت: موقعیت منطقه‌ای عربستان به وضوح رو به سراشیبی است.

این نویسنده اشاره کرد: شاهزادگان سعودی تغییری در خط مشی سیاسی خود نداده‌اند، زیرا آنان چیزی جز نفت و القاعده ندارند، تا به جهان عرضه کنند.

حمزه الحسن پیرامون توافق هسته‌‌ای ایران و تاثیر آن بر عربستان سعودی اظهار داشت: این توافقنامه طی چهار دهه اخیر خسارت بزرگی برای عربستان به شمار می‌آید، در مقابل به گفته لیبرمان این توافقنامه در طول این مدت پیروزی بزرگی برای ایران است.

این فعال و پژوهشگر سیاسی عربستان در ادامه افزود: مهم‌ترین خسارت عربستان در قبال توافق هسته‌ای ایران با غرب، از دست دادن موقعیت استراتژیک منطقه‌ای خود در دهه‌های آینده است و در عوض ایران به سبب در اختیار  داشتن خلیج فارس، رهبری منطقه‌ای را به دست می‌گیرد.

این نویسنده در ادامه به این نکته اشاره کرد که  بر اثر این توافقنامه جایگاه نفتی عربستان در منطقه افول کرده و موقعیت این کشور در مبارزه با تروریسم دگرگون خواهد شد، بدین معنا که این کشور به دلیل توافقنامه هسته‌ای ایران، اقدامات تروریستی جدیدی را ساماندهی کرده و فعالیت‌های تروریستی خود را افزایش خواهد داد.

همچنین این فعال و پژوهشگر سیاسی اشاره کرد: دوره شکست‌ها و ناکامی‌ها برای عربستان حداقل از دو دهه پیش شروع شده، اما توافقنامه ژنو سبب شد تا ریاض قدرت خود را از دست بدهد.

حمزه الحسن ناامیدی ریاض از توافقنامه هسته‌ای ایران با کشورهای غربی را به اندازه ناامیدی تل‌آویو از این قطعنامه بیان کرد.

الحسن درباره افزایش انتقاد عربستان از سیاست‌های آمریکا نیز گفت: خشم عربستان از آمریکا به سبب توافق هسته‌ای با ایران به دلیل ترس این کشور از برداشته شدن تحریم‌ها نیست، بلکه این نگرانی از آن روست که عربستان می‌داند که به سبب این توافق موقعیت منطقه‌ای خود را به نفع ایران از دست دهد.

این فعال عربستانی پیش بینی کرد: توافقنامه میان ایران و غرب در ژنو منجر به خلق نبرد و مبارزه جدیدی با سازمان تروریستی القاعده خواهد شد و این بار سازمان القاعده خواستار بسته‌شدن منبع کفر در عربستان خواهد شد و بدین ترتیب این کشور تحت فشار قرار خواهد گرفت.

حمزه الحسن در ادامه افزود: به دلیل تحول جهانی که توافقنامه هسته‌ای ایران جزیی از آن به شمار می‌آید، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عربستان در طی دهه آینده دشوارتر شده و منجر به تغییر بنیادین در ساختار حکومتی این کشور می‌گردد.

انتهای پیام/ز

۱۳۹۲/۹/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...