نسخه چاپی

هم پیمان جدید تركیه

عکس خبري -هم پيمان جديد ترکيه

نخست وزیران كردستان عراق و تركیه در آنكارا 6 توافقنامه مهم در خصوص انتقال نفت و گاز و موضوع اكتشاف نفتی امضا كردند كه اعتراض بغداد را به همراه داشته است.

به گزارش نما؛ به نقل از خبرگزاری «کردپرس»، در حالی که دولت اردوغان در خصوص موضوع امضای قرارداد نفتی با کردستان عراق، اطلاعات روشنی در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است، دیروز مشخص شد که در دیدار بین «نیچروان بارزانی» و «رجب طیب اردوغان» و با حضور «آشتی هورامی» وزیر منابع طبیعی کردستان مجموعاً 5 توافقنامه در خصوص معاملات آنکارا و اربیل در حوزه نفت و گاز به امضا رسیده و 1 متن جداگانه نیز در خصوص اکتشافات نفتی به امضا رسیده است.


براساس اطلاعات منتشر شده در گزارش ویژه انستیتوی انرژی ترکیه، پیشتر طرفین بر سر این موضوع توافق کرده بودند که از یک بانک آمریکایی برای ذخیره و تقسیم درآمد حاصل از فروش نفت بین بغداد و اربیل استفاده شود اما براساس توافق جدید، یک بانک ترکیه‌ای این وظیفه را بر عهده می‌گیرد.


اردوغان در دیدار با بارزانی بر این موضوع تاکید کرده که باید یک مکانیسم ویژه در خصوص روابط نفتی اربیل و آنکارا تعریف شود که به صورت شفاف، اطلاعات لازم را در اختیار عراق، آمریکا و نهادهای بین‌المللی قرار دهد.


در همین حال «حسین شهرستانی» معاون نخست وزیر عراق در امور مربوط به انرژی، در اعتراض به این اقدام اربیل، از این موضوع خبر داد که دولت مرکزی عراق در تماس با وزارت امور خارجه ترکیه، مراتب اعتراض خود را اعلام کرده و تانر یلدز وزیر انرژی ترکیه فردا به منظور ارائه توضیح در خصوص این قراردادها به بغداد می‌رود.

۱۳۹۲/۹/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...