نسخه چاپی

یو اس ای تودی :

آیا توافق هسته ای با ایران به سوریه كمك می كند؟

عکس خبري -آيا توافق هسته اي با ايران به سوريه كمك مي كند؟

"یو اس ای تودی" در مقاله ای به دیدگاه های متفاوت در مورد تاثیر توافق هسته ای ایران با غرب بر بحران سوریه پرداخت.

به گزارش نما؛‌ پس از گذشت سالها امضاي توافقي با ايران بر سر برنامه هسته اي اش اين  اميدواري را افزايش داده كه توافقنامه مذكور ، در مذاكرات به بن بست رسيده براي پايان دادن به جنگ داخلي سوريه نيز تحركي ايجاد كند.

ايران هم پيمان و حامي مهم بشار اسد محسوب مي شود كه امريكا سعي دارد او را متقاعد كند از قدرت كنار برود و جنگي را كه بيش از دو سال است ادامه دارد و بيش از 100هزار كشته بر جاي گذاشته ،‌پايان دهد.

عمار الحسن سخنگوي شورشيان موسوم به "ارتش اسلام"  در پاسخ به اين سئوال كه "آيا توافقنامه ايران در وضعيت سوريه را تغيير خواهد داد؟" گفت: من اينطور فكر نمي كنم.

طي هفته جاري، ايران موافقت كرد براي كاهش سطح غني سازي اورانيوم خود در ازاي لغو برخي تحريم هاي اقتصادي، با غرب توافقنامه اي امضا كند.

اين توافقنامه به عنوان دوران جديدي از گشايش بين ايران و غرب مورد تمجيد هر دو طرف قرار گرفته است. هرچند كه منتقدان در كنگره گفته اند اين توافقنامه نتوانست برنامه هسته اي ايران را به عقب براند و بيشتر بر قول و قرار متكي است.

خيلي زود پس از امضاي اين توافقنامه بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد اعلام كرد قصد دارد تاريخي را در ماه ژانويه براي از سرگيري مذاكرات با طرف هاي دخيل در سوريه تعيين كند و ابراز اميدواري كرد كه ايران هم در اين مذاكرات حضور پيدا كند. اما روز سه شنبه  مهمترين گروه معرضان سوريه  موسوم به" ائتلاف ملي مخالفان سوريه" گفتند هنوز براي شركت در مذاكرات ژنو تصميم نهايي را نگرفته اند.و شورشيان ارتش آزاد سوريه هم كه تحت حمايت امريكا هستند گفتند در اين مذاكرات حاضر نخواهند شد. 

نيروهاي مخالف اسد و بسياري در غرب مدعي اند اقدامات دولت سوریه مانع هرگونه توافق واقعي است.حمله شيميايي به غوطه كه 1400 نفر را كشت اتفاقي است كه گروههاي غربي و شورشيان آن را به اسد نسبت مي دهند و خواستار محاكمه او و خلع از قدرت هستند اما اسد شورشيان را عامل اين حمله معرفي كرده و گفته است از قدرت كناره گيري نمي كند.

الحسن مي گويد : توافقنامه جديد هسته اي ايران احساس نفرت شورشيان از ايران و هم پيمانش حزب الله را تشدید کرده است . احمد الجبري يكي ازشورشيان عضو كميته هماهنگ سازي محلي (LCC) تاكيد دارد كه بيشتر شورشيان احساس مي كنند اوباما به وضوح نشان داده سوريه اولويت اصلي دولتش نيست.

وي گفت"ايران و دوستانش در حزب الله ،به فعالييت خود ادامه خواهند داد اما ممكن است شورشيان از افزايش كمك هاي كشورهاي عربي كه با بدبيني به ايران نگاه مي كنند برخوردار شوند."

"كاظم كثير" تحليلگر لبناني از قرارداد جديد به عنوان "يك پيروزي براي ايران و دوستانش "ياد كرد كه ممكن است فرصت هايي را براي صلح در سوريه فراهم آورد-اما نه به شيوه اي كه شورشيان اميدوارند.

او گفت:" اين توافقنامه بر روي جايگاه حزب الله تاثيرات مثبتي خواهد گذاشت و ممكن است منجر به راه حل سياسي در سوريه شود چرا كه
اكنون به نظر مي رسد راه حل نظامي از معادلات حذف شده است"

اين توافقنامه از سوي حلقه داخلي حزب الله مثبت ارزيابي شده است و حزب الله آن را به عنوان آنچه كه رويكرد واقعگرايانه امريكا در مواجهه با نفوذ منطقه اي ايران خواند، مورد تاييد قرار داد.

 كثير مي گويد " من پيام شيخ محمد فضل الله به جيمي كارتر را به ياد مي آورم كه تاكيد داشت هر گونه پيشرفتي در روابط با حزب الله بايد ازمسير ايران صورت بگيرد".

اوايل ماه جاري ،حسن نصرالله پيش بيني كرد موفقيت در مذاكرات هسته اي ايران تهران و هم پيمانانش را در منطقه تقويت مي كند.نبيه بري رئيس پارلمان لبنان و از دوستان حزب الله و عضو حزب سياسي امل توافقنامه هسته اي ايران را "توافق نسل" ناميد.

وی ابراز اميدواري كرد اين توافق راه را براي آشتي در سوريه هموار كند. ايران بايد در مذاكرات درباره سوريه حاضر باشد.آن گاه ايران مي تواند به هدف خود -ابقاي اسد- از طريق مذاكره دست يابد .

۱۳۹۲/۹/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...