نسخه چاپی

تلاش كاخ سفید برای جلوگیری از تحریم جدید ایران

واشنگتن پست در گزارشی خبر داد كه در حالیكه برخی سناتورهای آمریكایی روی طرح تحریم‌های جدید ایران كار می‌كنند، تلاش دولت آمریكا و كاخ سفید برای ممانعت از اتخاذ چنین اقدامی همچنان ادامه دارد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در این گزارش نوشت: موضوع تحریم‌های ایران مانند بسیاری از مسائل دیگر مربوط به سیاست خارجی آمریکا در پنج سال ریاست‌جمهوری باراک اوباما باعث شده است او با تعداد زیادی از قانونگذاران حزب خودش و همچنین جمهوریخواهان اختلاف پیدا کند. یک گروه دو حزبی از سناتورهای ارشد آمریکا بقیه روزهای باقیمانده از تعطیلات شکرگزاری را صرف طرح تحریم‌های جدیدی کرده‌اند که امیدوارند پیش از آغاز تعطیلی کریسمس بتوانند آن را تصویب کنند.

دولت آمریکا معتقد است که این طرح می‌تواند توافق هسته‌ای موقتی با ایران را که در 23 نوامبر با تهران حاصل شد متزلزل کند و در مذاکرات آینده درباره یک توافق دائمی که تا شش ماه آینده باید صورت گیرد اختلال ایجاد کند.

یک مقام ارشد آمریکایی در این باره گفت: اگر می‌خواهید در زمینه توافق نهایی پاهای ما را روی آتش نگه دارید اشکالی ندارد. اگر مردم نگرانی‌هایی درباره جزئیات یک توافق نهایی دارند، بیایند و به ما بگویند. ولی این یک مساله جداگانه از تصویب طرح تحریم‌ها در وسط مذاکرات است.

دولت آمریکا معتقد است که تحریم‌های جدید نه تنها مفاد توافق موقتی با ایران را نقض می‌کند، بلکه می‌تواند آمریکا را از شرکای مذاکراتی‌اش در گفت‌وگو با ایران جدا کند و در مذاکرات بعدی باعث برتری تندروهای ایرانی شود.

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در زمینه تروریسم و اطلاعات جاسوسی در گفت‌وگو با واشنگتن پست، گفت: هدف تحریم‌ها از ابتدا ایجاد فضایی بود که بتواند به تغییر سیاست ایرانیان منجر شود. ما تحریم‌ها را صرفا به خاطر تحریم‌ها تصویب نمی‌کنیم.

کاخ سفید ترتیب جلساتی را با قانونگذاران آمریکایی داده است تا آنها را متقاعد کند که دست به اقدامی نزنند. علاوه بر برگزاری جلسات با هر کسی که خواستار جلسه است، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا و سایر مقامات عالیرتبه این کشور در حال گرفتن تماس‌های شخصی (با قانونگذاران آمریکایی) هستند.

کری اخیرا یک پیام ویدئویی برای اعضای کنگره فرستاد و با توضیح توافق حاصله با ایران، گفت: برخی افراد اطلاعات نادرست را ارائه می‌کنند.

اوباما از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که توافق هسته‌یی با ایران را یک «اشتباه تاریخی» خوانده است، خواسته است که توجهش را به مفاد توافق نهایی معطوف کند. انتظار می‌رود مشاوران امنیت ملی ارشد نتانیاهو در روزهای آینده به واشنگتن بیایند تا نگرانی این رژیم را مطرح کنند و استدلال‌های دولت آمریکا را بشنوند.

رابرت منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که یکی از حامیان اصلی تحریم‌های جدید است، مدعی شد که اعمال تحریم‌ها موضع دولت آمریکا را محکم‌تر می‌کند و «به ایرانیان نشان می‌دهد که اگر دست به توافق نزنند، این اتفاق برایشان خواهد افتاد».

منندز مدعی است که دولت آمریکا با وجود مخالفت‌هایش هنگام آغاز مذاکرات جدید با ایران ممکن است از تصویب تحریم‌های جدید بسیار خوشحال شود.

دولت آمریکا با چنین موضعی مخالف است. یک مقام ارشد این کشور که خواست نامش فاش نشود، گفت: دیدگاه ما این است که تصویب چنین تحریم‌هایی در زمان مذاکرات باعث پیچیدگی گفت‌وگوها خواهد شد.

مقامات آمریکایی تخمین زده‌اند که لغو تحریم‌های محدود که طبق توافق حاصل شده با ایران صورت می‌گیرد در شش ماه آینده ارزش هفت میلیارد دلار را خواهد داشت که شامل 4/2 میلیارد دلار انسداد دارایی‌های ایران در خارج و همین‌طور درآمدهای بیشتر حاصل از رفع محدودیت‌های تجاری در حوزه پتروشیمی، قطعات خودرو و فلزات گران‌بها است.

۱۳۹۲/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...