نسخه چاپی

مصدق آسوده بخواب، نفت ملی نیست

زنجانی در گفت‌و‌گو با آسمان از ارتباطش با‌هاشمی‌رفسنجانی سخن می‌گوید، موضوعی كه دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت آنرا تكذیب می‌كند. اما ماجرا محدود به این نیست روزنامه «وطن‌امروز» متعلق به بذرپاش نماینده نزدیك به احمدی نژاد نیز با انتشار خبری تلویحا از دیدار بابك زنجانی و حسن روحانی خبر می‌دهد. این روزنامه گرچه اسمی‌از آن «مقام عالیرتبه اجرایی» نبرد ولی انتشار این خبر از سوی برنامه 20:30 بر این ادعا كه پای روحانی در میان است دامن زد. ادعایی كه هنوز از سوی دفتر رئیس جمهور تائید یا تكذیب نشده است !

به گزارش نما، روزنامه قانون نوشت: «داریم شاد و پخته می‌میریم» مثل قورباغه آب پز . قورباغه ای بر آمده از مطالعات زیست شناختی و مشهور در بین علمای سیاست و جامعه شناسی . مطالعات زیست شناختی نشان داده که اگر قورباغه ای را در ظرفی بیندازیم و آن ظرف را با آب محیط زندگی‌اش پر کنیم و بعد آب را آرام آرام گرم کنیم قورباغه سر جایش می‌ماند و هیچ واکنشی نسبت به افزایش تدریجی حرارت (تغییر محیط) نشان نمی دهد. تا این که آب به جوش می‌آید و قورباغه می‌میرد. شاد و پخته می‌میرد.

فساد و دزدی در ایران هم جامعه ما را با سرنوشتی مشابه مواجه کرده است. غمگین و متضرر از فساد اقتصادی ناظر وقایع پرسش‌برانگیز هستیم. حتی روزنامه نگاران هم چندان به سوی افشاگری روی نمی‌آورند و از عواقب تلخ احتمالی در هراس هستند. اما در این میان هستند روزنامه نگاران افشاگری که همچنان به این‌گونه موضوعات می‌پردازند.

سمفونی گوشخراش دزدی و فساد
دزدی و فساد جامعه را به تباهی می‌کشاند . ائمه در روایات و احادیث متعدد به لزوم پرهیز از فساد در جامعه تاکید دارند . انقلاب اسلامی‌نیز همواره به‌دنبال جامعه‌ای سالم و عاری از تباهی بوده‌است. رهبری انقلاب نیز طی سال‌های اخیر بارها بر لزوم مقابله با این ثروت ها و فساد و دزدی تاکید کرده‌اند. با این حال سمفونی گوشخراش دزدی و فساد همچنان در حال نواختن است . ثروت‌های بادآورده بسیاری را پولدار می‌کند و پول بیت المال در جیب افرادی معدود ریخته می‌شود. افرادی که از قضا بیشترشان هم جوان هستند و هم جویای نام . از شهرام جزایری 29 ساله ( در زمان دستگیری ) تا مه آفرید 43 و فاضل خداداد (اعدام شده در ماجرای اختلاس مرتضی رفیق دوست ) برای کسب ثروت رشوه ها دادند و از اختلاس 123 میلیاردی (سال 1381) تا فساد مالی 3 هزار میلیاردی ( سال 1390) . اما برخی از آن جوانان یک شبه پولدار شده هنوز به محضر عدالت کشانده نشده اند، مانند بابک زنجانی 43 ساله !؟

این جوان هم سن و سال مه آفرید امیر خسروی اما با یک تفاوت کوچک؛ بدهی بابک زنجانی ( بنا به گفته خودش ) 30 هزار میلیارد تومان است یعنی دقیقا 10 برابر پرونده مه آفرید. ثروت بابک زنجانی بنا به گفته خودش 10 میلیارد دلار است . یعنی بیش از 2 برابر تفاهمنامه‌ای ملی . یعنی تفاهمنامه ژنو به میزان 4 میلیارد و دویست میلیون دلار.

تصویری مغشوش از جوانی خوش تیپ
بابک زنجانی تصویری از خود ارائه می‌دهد که نه تنها ستایش‌آمیز است بلکه می‌تواند الگوی جوانان کشور هم باشد. او می‌گوید که بچه راه‌آهن است. پدرش کارمند راه آهن و از موسسان شرکت تی بی تی بوده و وضع مالی خانوادگی ایشان هم بد نیست. با اینکه تک پسر بوده ولی از زمان تحصیل در هنرستان در بازار کار کرده به‌طوری‌که قبل از سربازی حدود 100 میلیون سرمایه داشته است. در اواخر سربازی به بانک مرکزی منتقل می‌شود و راننده مرحوم نوربخش می‌شود. تا ورشکستگی و به زندان افتادن.

رفتن به ترکیه و تجارت در آنجا و بازگشت به ایران و عهده داری مبادله نفت ، طلا و ارز در سطحی بسیار عجیب و غریب. اما واقعیت این است که گفته‌های بابک زنجانی چهره‌ای مغشوش و مه آلود از جوانی خوشتیپ و خوش‌خنده به نمایش می‌گذارد . او به طرز عجیبی از ذکر دقیق تاریخ وقایع و رویدادهای زندگی اش طفره می‌رود تا جایی که رضا زندی خبرنگار مجله آسمان که یکی از تفصیلی‌ترین گفت و گوها را با بابک زنجانی داشته در بخشی از مصاحبه خود میلیاردر جوان را مورد خطاب قرار داده و می‌گوید: « تا اینجای مصاحبه، یک نکته برایم جالب است. آقای زنجانی که کاسبی می‌کند و کارهای بانکی بزرگ انجام می‌دهد، آن وقت تاریخ‌های مهم زندگی اش به دقت یادش نیست! »

افشاگری علیه آقای میلیاردر
در 43 سالگی چگونه می‌شود به ثروتی اینچنین رسید؟ آقای خوش‌تیپ و بور با خنده می‌گوید : خدا خواست . اما فقط پای «خدا» درمیان بوده؟ آیا خداوندتبارک و تعالی تنها برای بابک زنجانی خواسته است؟ وقتی این را به فواد صادقی می‌گویم می‌خندد و سر می‌چرخاند.

فواد صادقی، روزنامه نگار جنجالی و سردبیر سایت افشاگر بازتاب و بازتاب امروز بود که هر دوی آنها فیلتر شدند. بعد از یکی از بازداشت‌های صادقی رسانه ها مدعی شدند پای بابک زنجانی در میان است. خودش البته این را تایید یا رد نمی‌کند ولی به ماجرای تماس آقای «ش» اشاره کرده و می‌گوید«این آقا ابتدا خواست ما را تطمیع کند ولی وقتی ناکام ماند تهدید کرد.»

فواد صادقی که هم اکنون در اداره سایت فیلتر شده « آینده آنلاین» مشارکت دارد در ماجرای استیضاح وزیر کار دولت دهم در مجلس شورای اسلامی‌نیز اسنادی را منتشر کرد. در آن زمان احمدی ن‍‍ژاد وقتی به مدعی باج‌خواهی برادر علی لاریجانی از مرتضوی در یک پرونده شد از فردی به‌نام «ب . ز» نام برد . تا آن زمان بابک زنجانی تقریبا در حاشیه بود. ولی آن روز و در حالی‌که هنوز احمدی نژاد در حال سخنرانی بود، آینده آنلاین نام فرد مورد اشاره او را افشا کرد و به معنای واقعی بابک زنجانی را به دردسر انداخت.

او در سایت فیلتر شده بازتاب امروز نه تنها اسناد و مدارکی از برخی مسائل مالی منتشر کرد بلکه با رسانه ای کردن تصاویر بابک زنجانی در جمع اسلحه به‌دستان تصویری گانگسترگونه از وی به نمایش گذاشت. شاید یکی از دلایل سرمایه گذاری بابک زنجانی در امور فرهنگی، ورزشی و ورود به عرصه هایی مانند سینما و باشگاه‌داری زدودن چنین تصویرهایی است.

به هر حال برای تهیه این گزارش به دفتر 50 متری صادقی رفتم، او پشت میزی که در دفاتر مشابه جای منشی است نشسته و آب و تاب اسناد و مدارکی را که در پوشه داشت برایم نشان می‌داد و من با خود فکر می‌کردم بابک زنجانی تنها با فروش ساعت 100 میلیون تومانی‌اش می‌تواند دفتر کار صادقی را معامله کند. پس او با چه امیدی به این جدال وارد شده است.

فواد صادقی کمتر لبخند می‌زند . بیشتر از حرف زدن سکوت می‌کند و شمرده شمرده و به قول دکتر روحانی بلند و رسا سخن می‌گوید. بر عکس بابک زنجانی که به نوشته خبرنگار آسمان ، صدایی نازک دارد و البته پر خنده و قهقهه. البته صادقی، تا به‌حال چند بار دستگیر و آزاد شده است و می‌گوید که به این شیوه عادت دارد و سعی می‌کند با داشتن سندهای قوی پاسخگوی مقامات امنیتی و قضایی باشد.

مصدق! راحت بخواب نفت دیگر «ملی» نیست
یکی از مسائل مرتبط با بابک زنجانی تغییر قانون نفت در سال 1390 است. محمد مصدق که بعد از آن در تاریخ ایران به نامی‌ماندگار تبدیل شد که بعد از کش و قوس‌های بسیار توانست نفت، ثروت ملی ایرانیان را ملی کند . او اما خیلی زود هزینه این خدمت خود را پرداخت و با کودتایی آمریکایی از تخت نخست وزیری پایین کشیده شد. پیرمرد به روستای احمد آباد تبعید شد و همانجا به استقبال مرگ رفت و بدین ترتیب دورانی نوستالژیک در تاریخ معاصر ایران رقم خورد. موقعیتی آمیخته از افتخار ملی شدن نفت و آه و حسرتی از سرنوشتی تلخ برای رهبر جنبش . شاید به‌خاطر همین نگاه است که ایرانی ها هنوز هم که هنوز است نمی‌توانند ماجرای کودتای 28 مرداد سال 1332 را فراموش کرده و آمریکایی ها را ببخشند .

اما گویا هنوز خیلی ها خبر ندارند که حدود 2 سال پیش برای نخستین بار نفت از انحصار ملی در آمد. آن هم کاملا قانونی و با همکاری قوای نظام. بدنبال افزایش تحریم‌های حوزه انر‌ژی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گزارشی رسمی اعلام کرده است که صادرات نفت خام در سه ماهه چهارم سال 1389 نسبت به سه ماهه قبل از آن، هفت درصد کاهش یافته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی که در هفته جاری منتشر شد، صادرات نفت خام ایران در سه ماهه چهارم سال 1389، با هفت درصد کاهش به زیر دو میلیون بشکه در روز رسیده و رقم یک میلیون و 995 هزار بشکه را به ثبت رسانده است. این آمار در حالی منتشر می شود که مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران میزان صادرات روزانه نفت خام کشور را بیش از دو میلیون و 300 هزار بشکه در روز اعلام کرده بود.

رستم قاسمی‌ وزیر نفت وقت هم در همان زمان تحریم‌های بین المللی علیه ایران را «فرصت بسیار مناسبی برای توسعه کشور» عنوان کرده و گفته بود «دشمنان در برنامه‌ریزی خود برای تحریم ایران در گام اول جلوگیری از فروش نفت ایران را هدف قرار دادند اما مرغوبیت نفت ایران همواره مانع از تحقق این هدف دشمنان می‌شود.» گویا وی از برنامه مجلس برای تغییر قانون خبر داشته است.

زنجانی تحت حمایت کیست؟
زنجانی در گفت‌و‌گو با آسمان از ارتباطش با‌هاشمی‌رفسنجانی سخن می‌گوید، موضوعی که دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت آنرا تکذیب می‌کند. اما ماجرا محدود به این نیست روزنامه «وطن‌امروز» متعلق به بذرپاش نماینده نزدیک به احمدی نژاد نیز با انتشار خبری تلویحا از دیدار بابک زنجانی و حسن روحانی خبر می‌دهد. این روزنامه گرچه اسمی‌از آن «مقام عالیرتبه اجرایی» نبرد ولی انتشار این خبر از سوی برنامه 20:30 بر این ادعا که پای روحانی در میان است دامن زد. ادعایی که هنوز از سوی دفتر رئیس جمهور تائید یا تکذیب نشده است !

زنجانی البته سعی اش بر این است که بگوید چهره ای غیر‌سیاسی و کاملا اقتصادی است. اما آنچه او نتوانسته کتمان کند به اوج رسیدنش در دوره احمدی‌نژاد است او تنها بر این ادعا پای فشرده است، که از سال‌ها قبل از احمدی‌نژاد وارد کار اقتصادی شده. همه مصاحبه‌های بابک زنجانی را وقتی زیر و رو می‌کنید می‌بینید که وی در دوره احمدی ن‍ژاد صفرهای ثروت میلیاردی اش را بیشتر کرده است. اینکه رقم واقعی بدهی بابک زنجانی چقدر است و چه میزانی از این بدهکاری را خود او می‌پذیرد و چه مبلغ دیگری همچنان بلاتکلیف است، هنوز مشخص نیست.

فواد صادقی این پرسش را چنین پاسخ می‌گوید: بابک زنجانی حامیانی دارد. این جریان متولد ماجرای تحریم‌هاست. به این معنا که بعد از افزایش دامنه تحریم‌ها و عملی شدن تحریم‌های بانکی و مالی تمهیداتی برای دور زدن تحریم‌ها اندیشیده شد که نوع اجرای آن فساد انگیز شد. بابک زنجانی مولود همان ایام است. او به بهانه اینکه توانایی دور زدن تحریم‌ها را دارد از امکانات بسیاری بهره برده و تحت حمایت افراد مختلف قرار گرفت. صادقی از این جریانات و نهادها و همچنین اسامی‌مرتبط نام می‌برد و به بابک زنجانی و عقبه آن توصیه می‌کند: بهتر است قبل از اینکه دستگاه قضایی وارد عمل شود وی پول بیت‌المال را برگرداند.

او می‌گوید: «اگر چنین نکند احتمالا فرار خواهد کرد. لذا بهتر است نهادهای امنیتی او را تحت مراقبت ویژه قرار دهند.» اما ظاهرا فواد صادقی خوشبین است. چرا که هنوز پای بابک زنجانی به دادگاه کشیده نشده فردا (سه شنبه) صادقی باید در دادگاه حاضر شود و درباره چرایی انتشار برخی مطالب علیه آقای میلیاردر پاسخگو باشد.

مجلس شورای اسلامی با تصویب بخشی از لایحه بودجه در سال 1391 به بخش خصوصی اجازه داد تا نسبت به واردات و فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی اقدام کند و اینچنین بود که اقدام افرادی مانند بابک زنجانی رخت قانون بر تن گرفت.

۱۳۹۲/۹/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...