نسخه چاپی

در مصاحبه با اشپیگل:

ادعای هینونن: توافق ژنو گامی به جلو است اما نباید برای آن جشن گرفت

عکس خبري -ادعاي هينونن: توافق ژنو گامي به جلو است اما نبايد براي آن جشن گرفت

مقام سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی كه همواره رویكرد تندی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد، توافق ژنو را گامی رو به جلو توصیف اما ادعا كرد نباید برای این توافق جشن گرفت.

به گزارش نما؛ «اولي هاينونن» معاون سابق مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که در حال حاضر در دانشگاه هاروارد فعاليت دارد، در گفتگو با خبرنگار نسخه انگليسي مجله آلماني اشپيگل ضمن تشريح ابعاد توافق هسته‌اي ژنو گفت: توافق هسته‌اي حاصل شده با ايران مهم است البته بايد نتايج آن راستي‌آزمايي شود و برنامه اي زماني براي رسيدن به توافق نهايي وجود داشته باشد. بي ترديد، اين توافق گامي به سمت جلو به شمار مي‌رود.  باوجود اين، هيچ دليلي براي جشن گرفتن وجود ندارد.توافق‌نامه موقت، کامل و بي‌عيب و نقص نيست. آنچه سبب ارزشمند اين توافق مي شود اين است که فرايند مربوط به ايران بالاخره حرکت پيداکرده است و به جلو مي‌رود و نکته مهم اينکه نتايجي قابل راستي‌آزمايي براي آن درنظرگرفته شده است ازجمله اينکه بازه اي زماني براي توافق نهايي مشخص شده است. بايد توجه داشت که بزرگترين موانع براي رسيدن به توافق نامه نهايي هنوز پيش روي قرار دارد. هيچ اطمينان خاطري هم وجود ندارد که بتوان اين موانع را کنار گذاشت. بايد توجه داشت که در برنامه هسته اي ايران هيچ چيز به عقب رانده نشده است. در اين دوره شش ماهه هيچيک از نوزده هزار سانتريفيوژ ايران از رده خارج نخواهد شد يا برچيده نخواهد شد و ايران همچنان قادر خواهد بود به غني سازي اورانيوم ادامه بدهد. بايد توجه داشت که در مقدمه توافق نامه ژنو گفته شده است ايران حق دارد به غني سازي اورانيوم ادامه بدهد . حتي اگر گفته شود ايران نبايد بيش از بيست درصد غني سازي کند بازهم به اين کشور اجازه داده شده است برنامه غني سازي اش ادامه پيدا کند. 




وي در ادامه گفت: در دوره حسن روحاني رئيس جمهور جديد ايران لحن ايران و فضا متفاوت شده است. من نمي گويم که با توافق ژنو هيچ پيشرفتي حاصل نشده است. اينطور نيست. 




وي درباره دکتر روحاني گفت: من در فاصله سالهاي دو هزار و سه تا دو هزار و نه حسن روحاني را شناختم. وي در آن زمان مذاکره کننده ارشد هسته اي ايران بود. در حال حاضر آنچه همه خواهان آن هستند اين است که توافق نامه موقت ژنو به درستي اجرا شود و ايران با حسن نيت اين کار را انجام بدهد. لازم است در فاصله زماني توافق ژنو تا توافق جامع، گامهاي بيشتري برداشته شود همانطور که در توافق نامه ژنو نيز به آن اشاره شده است. ظاهرا قرار است گفتگوهاي مستقيمي بين ايران و آمريکا نيز انجام شود و در اين مدت هيچ طرف ديگري در اين مذاکرات دوجانبه حضور نخواهد داشت. درباره روحاني هم بايد بگويم او فردي بسيار باکفايت و منظم است.




وي درپاسخ به سوالي درباره اينکه آيا اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران حمله خواهد کرد گفت: فکر نمي کنم در حال حاضر تمرکز بر اين مسئله کاري درست باشد. 

۱۳۹۲/۹/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...