نسخه چاپی

۳ سناریوی حمله احتمالی اسرائیل به غزه

مركز مطالعات راهبردی فلسطین در سایه افزایش تهدیدات صهیونیست‌ها علیه غزه سه سناریو برای حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به نوار غزه مطرح كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس: آکادمی مرکز مطالعات راهبردی فلسطین بعد از ارعاب و وعده‌های تبلیغاتی در رسانه‌های اسرائیلی در مورد احتمال حمله به نوار غزه در گزارشی با عنوان "نوار غزه در سایه سناریوهای احتمالی جنگ" به بررسی این موضوع پرداخته است.

این گزارش تصریح کرده که سطح تهدیدات حتی تا اشغال نوار غزه نیز رسیده است؛ این موضوع را آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل اخیرا مطرح کرده است.

بنا بر این گزارش تهدیدات اسرائیلی در مورد حمله به غزه از طریق استفاده از رسانه های مکتوب و تصویری دنبال می‌شود و یک جنگ روانی است که اسرائیل هر از چند گاهی آن را در پیش می گیرد و در این راستا غزه را با تهدیدات مکرر مورد هجمه قرار می‌دهد.

این گزارش در نهایت سه سناریو برای تهدیدات اسرائیلی و افزایش روند مانورها و تحرکات صهیونیستها در نوار غزه و مناطق همجوار آن و تمرکز هجمه اطلاعاتی بر علیه این منطقه را نام برده است.

این گزارش سناریوی جنگ فراگیر را اولین سناریو دانسته و نوشت که این یکی از سناریوهای مطرح است که اسرائیل از طریق آن به دنبال حمله فراگیر زمینی و دریایی و هوایی به غزه بر می‌آید، مانند همان اقداماتی که در جنگ سال 2008 یا 2012 انجام داد. این حمله به صورت گسترده اهداف بازدارنده در نوار غزه را هدف قرار خواهد داد.

مجموعه ای از شاخص ها این سناریو را تقویت می کنند از جمله کشف تونل خان یونس و نگرانی اسرائیل از وجود تونل‌های مشابه در طول مرزهای غزه و در نتیجه افزایش قدرت نظامی مقاومت و همچنین مانورهایی که اسرائیل در طول مرزهای غزه و بویژه شهر عسقلان انجام می‌دهد. انتخاب شهر عسقلان به عنوان محل انجام این مانورها برای این است که این شهر از ناحیه جغرافیایی شباهت‌های زیادی با منطقه مجاور خود دارد که در خاک نوار غزه است.

دومین سناریوی طرح شده در این گزارش حمله محدود است، این حمله می تواند شامل حملات غافلگیر کننده اسرائیلی علیه اهداف مشخص باشد، طبیعی است که گروه‌های مقاومت نیز درواکنش به این حملات فعالیت‌ها و عملیات‌های خود را علیه اسرائیل افزایش خواهند داد.

سومین سناریوی مطرح شده تقویت محاصره غزه است؛ این سناریو احتمالا بیش از بقیه سناریوها به واقعیت نزدیک است؛ چرا که اسرائیل می خواهد با ایجاد ناامنی در غزه مانع از افزایش قدرت مقاومت شود.

۱۳۹۲/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...