نسخه چاپی

امتیازی كه اوباما در موافقتنامه موقت به ایران داد زیاد بود؟

عکس خبري -امتيازي که اوباما در موافقتنامه موقت به ايران  داد زياد بود؟

خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن نوشت: قانونگذاران آمریكا در مجلس نمایندگان این كشور روز چهارشنبه گفتند نگران توانایی ایران در ادامه غنی سازی اورانیوم در چارچوب موافقتنامه موقت برسر برنامه هسته ای مورد مناقشه تهران هستند.

به گزارش نما؛ به نقل از رویترز، ادعای برخی نگراني‌ها درباره ادامه غني‌سازي در ايران نشان مي‌دهد قانونگذاران مجلس نمايندگان آمريکا ممکن است سال آينده تلاش براي اعمال بسته جديدي از تحريم‌ها عليه ايران را با جديت دنبال کنند که مشخص خواهد کرد کنگره مايل به پذيرش چه چيزي در يک موافقتنامه نهايي با ايران است.




موافقتنامه موقت ماه گذشته ايران و شش قدرت جهان به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه مي‌دهد دسترسي بيشتري به تاسيسات هسته اي ايران داشته باشند.




اما اين موافقتنامه به ايران اجازه مي‌دهد غني‌‌سازي خود را ادامه دهد. اما بسياري از قانونگذاران نگران ادامه هرگونه غني‌سازي در ايران هستند.




اليوت انگل از اعضاي دموکرات مجلس نمايندگان آمريکا و از اعضاي کميته امور خارجي مجلس نمايندگان آمريکا گفت :« من فکر مي کنم بهتر است در روند مذاکرات با ايران ، غني سازي اين کشور متوقف شود. من فکر نمی‌کنم اين درخواست خيلي بزرگي از ايران باشد.»




مايکل باچمن از اعضاي جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريکا نيز پس از اين گزارش محرمانه شرمن گفت از آن نگران است که ايران حتي پس از يک موافقتنامه نهايي نيز قادر باشد غني‌سازي خود را دنبال کند.




وي افزود :« متاسفانه از آنچه که من امروز شنيدم اينگونه برداشت مي‌شود که دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا ممکن است به ايران اجازه دهد حق خود را در زمينه غني سازي حفظ کند. تنها راهي که ما اطمينان پيدا خواهيم کرد ايران در نهايت به سلاح هسته اي دست نخواهد يافت اين است که سانتريفوژهاي اين کشور برچيده شود و همچنين تهران از اورانيوم غني شده اي که اکنون در اختيار دارد صرف نظر کند.»




تام پرايس يکي ديگر از اعضاي جمهوريخواه مجلس نمايندگان آمريکا نيز روز سه شنبه گفت :« دولت اوباما در اين موافقتنامه موقت امتياز زيادي به ايران داده است. من فکر مي‌کنم مي‌بايست براي جلوگيري از اقداماتي که دولت تاکنون انجام داده است، جدي تر عمل مي کرديم.»




براساس موافقتنامه موقت بين ايران و شش قدرت جهان يعني آمريکا ، روسيه ، فرانسه ، انگليس ، چين و آلمان به تهران اجازه داده شده است غني سازي اورانيوم خود را در سطوح پايين ادامه دهد و يک موافقتنامه جامع شامل يک برنامه غني سازي تعريف شده توسط هر دو طرف با محدوديت هاي عملي و اقدامات شفاف ساز باشد.




اما داچ روپرسبرگ از اعضاي دموکرات برجسته در کميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان آمريکا مدعی شد: اين حقيقت که ايران مي تواند غني سازي خود را در سطح پايين ادامه دهد او را نگران نمي‌کند زيرا اکثر تحريم ها عليه ايران همچنان به قوت خود باقي است.




قانونگذاران در مجلس نمايندگان آمريکا منتظر هستند سنا درمورد لايحه اي اقدام کند که مجلس نمايندگان تابستام امسال آن را با 400 راي موافق و 20 راي مخالف تصويب کرد. اين لايحه تحريم هاي جديدي را عليه ايران اعمال مي کند و صادرات نفت اين کشور را تقريبا به صفر مي‌رساند.

۱۳۹۲/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...