نسخه چاپی

احتمال انجام بازی‌‌دوستانه برای ایران صفر است

انتقادات صریح و جالب كی‎روش از فوتبال ایران

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: دو سال است در ایران پیشرفت را فریاد می‌زنم ولی من كارم را انجام داده‌ام و منتظر تصمیم مسئولان فدراسیون فوتبال هستم.

به گزارش نما به نقل از مشرق، قرعه‌کشی مسابقات جام جهانی سال 2014 برزیل شب گذشته صورت گرفت و نقل قول‌های مختلفی از سرمربی تیم ملی کشورمان پس از نشست‌های خبری منتشر شده است اما گفت‌وگوی کی‌روش با فارس به کشور برزیل کاملاً متفاوت با صحبت‌های روز گذشته وی است.

سرمربی تیم ملی در این گفت‌وگو به صراحت از مشکلات تیم ملی در راه جام جهانی صحبت می‌کند و امیدوار است که مسئولان فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه‌ها برای حضور تیم ملی در برزیل نهایت همکاری را با وی داشته باشند.

متن گفت‌وگوی کی‌روش با فارس به شرح زیر است:

قرعه‌کشی جام جهانی انجام شد و همه فکر می‌کنند ما در گروه راحتی قرار گرفتیم، آیا واقعا همین طور است؟

معمولاً این قرعه برای کسانی ساده است که مسئولیتی احساس نمی‌کنند اما آنهایی که تفکرات واقعی دارند اینطور فکر نمی‌کنند. همه چیز در ایران در ظاهر ساده است اما واقعیت می‌گوید که اینگونه نیست. همه چیز ساده به نظر می‌آید اما وقتی به آمار و ارقامی که از واقعیت‌ فوتبال ایران نگاه می‌کنیم همه چیز روشن می‌شود.

توضیح بیشتری می‌دهید؟

ایران تاکنون 4 بار به جام جهانی رفته، 9 بازی انجام داده، یک برد به دست آورده، 2 مساوی و 6 باخت در کارنامه دارد. فوتبال ایران در دوره‌های گذشته 6 گل زده و 18 گل خورده است. واقعیت فوتبال ایران این آماری است که شما می‌بینید نه اینکه دیگران می‌گویند و همه چیز را ساده می‌پندارند. من از آن درصدی که تصور می‌کنند در گروه راحتی قرار گرفتیم این سؤال را دارم، آیا به نتایجی که قبلاً کسب کرده‌اید افتخار می‌کنید؟ اگر نظر من را می‌خواهید صادقانه می‌گویم به هیچ عنوان در گروه راحتی قرار نگرفته‌ایم و آمارها در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که پیشرفت فوتبال ایران صفر است و اثری از پیشرفت در این رشته در کشور شما دیده نمی‌شود. به همین دلیل است که من نمی‌خواهم از این بخش از داستان تاریخ باشم.

اما شما روز گذشته در نشست خبری بعد از قرعه‌کشی گفتید که ایران شانس صعود دارد.

من بعد از قرعه‌کشی چیزی را گفتم که دو سال است در ایران آن را بیان می‌کنم. دو سال است که در ایران می‌گویم اگر تلاش کنیم شانس صعود داریم و اگر این کار را انجام ندهیم صعودی در کار نخواهد بود. دو سال است که این خواسته را در ایران فریاد می‌زنم و حرف من این بود که اگر پیشرفت کنیم صعود می‌کنیم. با کم‌کاری و بی‌برنامگی چیزی درست نمی‌شود و نحوه آماده‌سازی ما در مسابقات جام جهانی نشان می‌دهد که صعود می‌کنیم یا خیر. من از افرادی که در ایران مسئول هستند خواهش می‌کنم که به این واقعیت توجه کنند که آمار چیست چون عدد پیشرفت آمار فوتبال ایران «صفر» است. افرادی که مسئول هستند روی این واقعیت تمرکز کنند و چنین واقعیتی را ببینند و بپذیرند. ما اگر با همان وضع قبلی به جام جهانی برویم دوباره همان اتفاقات قبلی تکرار خواهد شد و به اعتقاد من باید چنین شرایطی را تغییر داد.

قرعه‌کشی که انجام شد همه در گروه F به فکر آرژانتین و لیونل مسی هستند پس نیجریه و بوسنی چه می‌شوند؟

طبیعی است که عامه مردم بازی‌های جذاب و تیم‌های بزرگ دنیا را دوست دارند اما آنهایی که بدون کارشناسی چنین دیدگاهی دارند افراد خرافاتی هستند چون اینگونه افراد باید بدانند که شرایط را بسنجند. مردم بازی با تیم‌های بزرگ را می‌پسندند چون برایشان جذاب است که البته این نوع دیدگاه با دیدگاه من متفاوت است و من در چنین دنیایی از فوتبال زندگی نمی‌کنم. من واقعیت را گفتم اما آن درصد از مسئولانی که چنین تفکری دارند مثل یک نوع «بیماری» هستند.

به نظر شما این چالش را چگونه می‌توان حل کرد؟

راه پیشرفت این است که رئیس فدراسیون فوتبال و هیئت مدیره‌اش، سازمان لیگ و هیئت مدیره‌اش و مدیرعاملان باشگاه‌ها به همراه هیئت مدیره خود دور یک میز بنشینند و به جمع‌بندی خوبی برسند. الان زمان تغییر رسیده و این فرصت به دست آمده که تغییرات ایجاد شود. اگر این گام‌ها را برداریم می‌توانیم پیشرفت کنیم. باید همه دست به دست هم بدهیم تا تیم ملی به یک روند آماده‌سازی خوب برسد و با کمک هم ایران راهی جام جهانی شود. باید کاری کنیم بازیکنان به بهترین شکل به جام جهانی بروند. باید تک تک نفرات تیم ملی طوری آماده شوند که مقابل هر سه تیم رقیبمان با آمادگی بازی کند. ما در دین خودمان «مسیح» اصطلاحی داریم که وقتی یک نفر کارش را درست انجام می‌دهد می‌گوید من کارم را درست انجام داده‌ام، دستم را شستم و کنار رفتم. نمی‌دانم این موضوع در فرهنگ شما وجود دارد یا نه اما من تا امروز کارم را انجام داده‌ام و دست‌هایم را شسته‌ام حالا نوبت دیگران، رئیس فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاه‌ها است. بدون کمک آنها تغییر و پیشرفت امکان‌پذیر نیست و اگر این 3 روزی دور یک میز ننشینند و جمع‌بندی خوبی نکنند به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسیم. من کارم را به بهترین شکل انجام دادم و آنقدر تلاش کردم تا ایران به جام جهانی برود.

خواسته شما چه بود؟

من از مسئولان خواستم که یک موقعیت خوب داشته باشیم و بعد از صعود به جام جهانی بهترین مکان و هتل را برای تیم ملی انتخاب کردم و بهترین برنامه‌ریزی اردویی را انجام دادم. حتی بهترین تیم‌های دنیا را به نتیجه رساندم که حتی حاضرند با ما بازی کنند اما بهتر است با همه رک و روراست باشیم و قبول کنیم که بهترین راه همدلی است. اگر همدل نباشیم موفقیت حاصل نخواهد شد ولی اگر راه را سخت کنیم کارمان سخت‌تر و مشکل‌تر خواهد شد و موفقیتی به دست نخواهد آمد اما می‌خواهم واضح حرفی را بزنم.

بگویید؟

از جلساتی که می‌خواهند با من بگذارند خسته شده‌ام و صراحتاً می‌گویم دیگر کسی از من نخواهد که جلسه‌ای بگذاریم. تکرار می‌کنم چون کارم را خوب انجام داده‌ام دیگر کاری از دستم برنمی‌آید چون توانایی بیشتری ندارم. حالا نوبت دیگران است که خودشان را ثابت کنند. این حرف آخر من برای کسانی است که فکر می‌کنند کار ما راحت و آسوده در جام جهانی خواهد بود. وقتی نمی‌دانم چنین افرادی به چه هدفی می‌خواهند برسند فقط باید به آنها بخندم.

اما با همه این صحبت‌ها خیلی‌ها تصور می‌کنند تجربه بین‌المللی کی‌روش می‌تواند کمک حال ما باشد.

من صادقانه صحبت می‌کنم. اصلا دوست ندارم دروغ بگویم چون اعتقاد دارم باید مثل همه تیم‌های حاضر در جام جهانی مطابق قانون و برنامه‌های فیفا پیش برویم. تجربه و کمک من این است که نمی‌توانم دروغ بگویم. تیم‌هایی مثل آرژانتین، فرانسه و حتی بوسنی و ... طبق روال فیفا پیش می‌روند پس آنها کار راحت‌تری دارند. آنها در مسیر خوب خود قرار گرفته‌اند ولی ما در ابتدای راه هستیم پس باید تلاشمان بیشتر باشد که در جام جهانی موفق شویم.

آقای کی‌روش طی چند روز گذشته صحبت‌هایی مبنی بر پیشنهاد بازی‌های دوستانه وجود داشته، آیا این موضوع صحت دارد؟

احتمال انجام بازی‌های دوستانه برای تیم ملی صفر است. تنها بازی قطعی ما که از آن مطمئن هستم دیدار با کویت است که در جام ملت‌های آسیا خواهد بود! فعلاً بازی‌ بعدی وجود ندارد که در موردش صحبت کنیم حتی نمی‌دانم آیا بازیکنانم را در اختیار دارم یا نه؟ مدام به این فکر می‌کنم که لیگ کی تمام خواهد شد و کی باید آماده شویم. حالا از طریق این مصاحبه پیغام آخر را می‌دهم و دیگر جمله‌ای را تکرار نخواهم کرد. هرگز نمی‌گویم که با هواپیما به اردو برویم یا با کشتی. هرگز نمی‌گویم که چگونه برنامه‌ریزی کنند و فقط منتظر این هستم که به ما تکلیف کنند که تصمیمشان چیست و من هم تصمیم آنها را اجرا می‌کنم. از داستان‌هایی که پشت سر هم برایم می‌بافند خسته شدم و مثلا یک روز می‌گویند که کی‌روش لیگ را تعطیل کرد و یک روز دیگر می‌گویند جام حذفی هم تعطیل می‌شود و تقصیر کی‌روش است مثل این است که دو اتوبان پیش روی ما است و بگویند از کدام اتوبان حرکت کنیم. پس خواهش می‌کنم دیگر چنین حرف‌هایی نزنید و آنها هم صریح تصمیم‌شان را بگویند. نکند دوستان بعد از جام جهانی می‌خواهند تصمیم خوبی بگیرند. من که دیگر چیزی نمی‌گویم و حرفی در این باره ندارم.

به نظر شما کدام گروه، گروه مرگ لقب دارد؟

من نمی‌توانم اسم گروهی را مرگ بگذارم، باید بگویم گروه‌های آلمان و اسپانیا واقعا سخت و سنگین هستند.

اما خیلی‌ها از برزیل هم به عنوان تیم گروه سخت و یا مرگ نام می‌برند؟

کی‌روش می‌خندد... من فکر می‌کنم دیدار برزیل با کامرون، مکزیک و کرواسی برای برزیل بازی‌های دستگرمی است و این تیم کارش در آن گروه راحت است.

۱۳۹۲/۹/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...