نسخه چاپی

وزیر نیرو: آب و برق گران نمی شود

وزیر نیرو اعلام كرد : اگر چه معادل یك سوم هزینه های تولید آب وبرق را از مردم دریافت می كنیم اما هنوز تصمیمی درباره افزایش قیمت آب و برق در دولت گرفته نشده است .

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر، حمید چیت چیان در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود: جمهوری اسلامی ایران ارزان ترین برق را در جهان و منطقه تولید و عرضه می کند اما هنوز نمی توانیم هزینه تمام شده را از مردم بگیریم.

وی با بیان اینکه هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق در جهان 11 تا 17 سنت است و در برخی کشورها مانند عربستان که یارانه پرداخت می کنند به 3 سنت می رسد در ایران 1/3 سنت هزینه تولید آب و برق است که یک سوم آن را از مشترکان دریافت می کنیم .

وی افزود : این روند در بخش آب هم دیده می شود و بدهی انباشته شده وزارت نیرو به 22 هزار میلیاردتومان رسیده است.

آقای چیت چیان در ادامه بر ضرورت ساماندهی قیمت آب و برق تاکید کرد وگفت : افزایش قیمت آب و برق در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی نشده است .

وی گفت : قرار است پس از اینکه در دولت تصمیم گیری شد به صورت لایحه مستقل به مجلس ارائه شود .

وی با بیان اینکه بیش از 95 درصد مشترکان آب در ماه کمتر از 5 هزار تومان پرداخت می کنند گفت : ظرفیت برای افزایش قیمت وجود دارد و در مقایسه با سایر خدمات از جمله مخابرات هزینه کمتری را در سبد هزینه خانوارها خواهد داشت.

وزیر نیرو اعلام کرد : پرداخت بخشی از بدهی های وزارت نیرو به پیمانکاران در بودجه سال آینده کشور برنامه ریزی می شود و با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها نیز می توانیم منابع بیشتری به دست آوریم .

آقای حمید چیت چیان گفت : سند خصوصی سازی بارویکرداجرای شفاف سیاست های اصل 44 قانون اساسی تهیه شده است و هدف ما این است که واگذاریها به بخش خصوصی باشد و مخالفتهایی که با برخی واگذاریها داریم این است که در سال گذشته به بخشهای دولتی واگذار شد که باروح قانون سیاست های اصل 44 مخالفت دارد .

وی افزود : بخش خصوصی در حوزه ساخت شبکه فاضلاب در شش شهر قرارداد امضاء کرد که شامل شهرهای رشت ، مهاباد ، آبیک ، سلماس ، محمودآباد و یک شهر دیگر می شود و در مجموع 1200 میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی سرمایه گذاری می شود .

وی افزود : همچنین بخش خصوصی 970 میلیارد تومان قرارداد برای ساخت تصفیه خانه های فاضلاب بصورت بیع متقابل سرمایه گذاری خواهد کرد .

چیت چیان گفت : هم اکنون بیش از 50 درصد تولید برق کشور را بخش خصوصی در اختیار دارد که 8نیروگاه را بخش خصوصی ساخته و 28 نیروگاه هم واگذار شده است .

وزیر نیرو افزود : 12 نیروگاه نیز در اختیار سازمان خصوصی سازی است و شرکت های توزیع آب و برق را نیز می توانیم واگذار کنیم .

اقای چیت چیان گفت : مشارکت بخش خصوصی باید افزایش یابد چون هزینه ها را کاهش می دهد وکیفیت هم بالاتر خواهد بود .

وی درباره جداسازی اب شرب از دیگر مصارف بهداشتی خانوارها گفت : ممکن است در آینده در برخی شهرها اتفاق بیافتد اما هنوز با توجه به منابع آب مد نظر قرار نگرفته است .

وزیر نیرو همچنین با اشاره به کارنامه فعالیت صد روزه وزارت متبوعش، افزایش طول شبکه های انتقال و فوق توزیع و توزیع، افزایش صادرات یک و نیم برابری، تدوین و تصویب سند خصوصی سازی، ساماندهی واگذاری انشعاب برق، راه اندازی سیستم‌های پایش لحظه ای و پایداری شبکه برق و ایجاد ظرفیت تولید برق بادی به میزان 20 مگاوات را از کارهای انجام شده دراین مدت اعلام کرد.

وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها گفت: در این یکصد روز ظرفیت نیروگاه ها 580 مگاوات افزایش یافته که شامل یک واحد نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه، نیروگاه آبادان و نیروگاه پره سر است.

وی گفت: افزایش 568 کیلومتری طول شبکه‌های انتقال و فوق توزیع، افزایش طول شبکه‌های توزیع به میزان 375 کیلومتر از دیگر اقدامات است.

چیت چیان همچنین از افزایش 184 هزار مشترک برق در کشور خبر داد و در باره صادرات برق گفت: صادرات برق نیز از چهار هزار و 42 مگاوات ساعت به شش هزار و 985 مگاوات ساعت رسیده است.

وزیر نیرو تدوین نقشه راه صنعت برق در افق1404 و تدوین و ابلاغ دستورالعمل تعیین شرایط و روش صادرات برق با همکاری بخش خصوصی را از دیگر اقدامات خواند.

چیت چیان از تدوین و تصویب سند خصوصی سازی در حوزه صنعت آب و برق و آغاز اجرای آن خبر داد و گفت: تدوین و بروزرسانی راهنمای سرمایه گذاری در صنعت برق، طراحی و ابلاغ فرآیند سرمایه گذاری بخش غیردولتی در نیروگاه های برق آبی کوچک از اقدامات دیگر است.

وی ساماندهی واگذاری انشعاب برق در کشور برای تسریع در تأمین برق متقاضیان، پیگیری تصویب آئین نامه اجرائی و تدوین ساز وکار اجرای بند 19 قانون بودجه به منظور افزایش راندمان انرژی الکتریکی در کشور، تدوین ساز وکار توسعه کاربرد انرژی های نو در کشور با استفاده از بند 69 قانون بودجه و برنامه ریزی جهت تکمیل طرح های نیروگاهی و خطوط انتقال و همچنین تعمیرات نیروگاهها برای آمادگی تامین برق برای تابستان سال 93 را نیز از اقدامات این یکصد روز خواند.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی سیستم‌های پایش لحظه ای و پایداری شبکه برق برای اولین بار در کشور انجام پذیرفته است، ادامه داد: ایران تنها کشور دارای این سیستم در میان کشورهای خاورمیانه و اسلامی و در سطح جهانی نیز جزء 10 کشور دارای این سیستم است.

وزیر نیرو افزود: با راه‌اندازی این سیستم ضمن افزایش پایداری شبکه زمینه توسعه ارتباطات با دیگر کشورهای همسایه فراهم شده ‌است.

وی گفت: مشارکت با سرمایه گذاران بخش انرژی تجدید‌پذیر برای ایجاد ظرفیت تولید برق بادی به میزان 20 مگاوات تا پایان سال از دیگر اقدامات است.

همچنین وزیر نیرو از تصویب متن لایحه پیشنهادی اساسنامه سازمان ساتبا که از ادغام دو سازمان بهره وری انرژی ایران و سازمان انرژی های نو تشکیل شده است ، خبر داد.

وزیر نیرو از تشکیل اتاق فکر آب ، برق و اتاق فکر اقتصاد آب و برق خبر داد وگفت : از همه مدیران و مسئولان سابق و فعلی وزارت نیرو و همچنین استادان و صاحب نظران این حوزه در این اتاق فکر حضور دارند .

آقای چیت چیان افزود : خدمات آب و برق به صورت دائمی به مردم ارائه می شود و خوشبختانه تا کنون مشکلی نداشته ایم .

وی افزود : تا کنون 5 سفر استانی داشته ام و نشست هایی با 80 نفر از نمایندگان مجلس گذاشته شده است .

چیت چیان همچنین از تشکیل شش نشست با مجامع نمایندگان استانها و کمیسیون تخصصی مرتبط با حوزه آب و برق خبر داد و گفت : باید عزم ملی در میان مردم و مسئولان برای پیشرفت این حوزه ایجاد شود .

وی گفت : در یکصد روز اخیر سند خصوصی سازی صنعت آب و برق تدوین شده است و از حضور موثر بخش خصوصی در طرحهای متنوع توسعه تولید برق و آب و همچنین مدیریت طرفهای تقاضای خدمات و بهبود راندمان فعالیت ها استفاده خواهیم کرد .

۱۳۹۲/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...