نسخه چاپی

قیمت آب و برق در بودجه ۹۳ از زبان وزیر

وزیر نیرو در برنامه نگاه یك با بیان اینكه هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت آب و برق گرفته نشده است گفت: تغییر قیمت صنعت آب و برق در لایحه‌ای جداگانه دیده شده است و در بودجه ۹۳ این مسائل دیده نشده است.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران: حمید چیت چیان وزیر نیرو در ادامه سلسله برنامه‌های صدا و سیما در خصوص گزارش ۱۰۰ روزه وزرای دولت تدبیر و امید شب گذشته میهمان برنامه نگاه یک بود.

وی درباره مهم‌ترین اقدامات صد روزه این وزارت خانه گفت: در این صد روز ۴ گروه فعالیت صورت گرفته که در زمینه سازمان دهی و مدیریت، فعالیت در شبکه برق، مدیریت منابع و خدمات آبی به شهر‌ها و روستا‌ها بوده است.

وزیر نیرو ادامه داد: از ده نفر کادر اصلی وزارت خانه ۵ نفر تثبیت و ۵ نفر تغییر داده شدند.

چیت چیان از تشکیل سه اتاق فکر آب، برق، اقتصاد آب و برق در این صد روزه نیز سخن گفت و افزود: این سه اتاق فکر ۴۵ عضو از وزرای سابق، اساتید، مدیران، نمایندگان مجلس و افراد صاحب نظر دارد. اهمیت این سه اتاق فکر به علت حساسیت مدیریت آب و برق است به همین علت از این افراد متخصص در این صنعت استفاده شده است.

وی ادامه داد: ۵ سفر استانی با محوریت صنعت آب و برق، دیدار با ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس به صورت ملاقات‌های شخصی، همچنین حضور در سه کمیسیون تخصصی مرتبط با صنعت آب و برق خارج از مجلس و حضور در شش مجمع استانی از دیگر اقدامات صورت گرفته در این صد روز بوده است.

چیت چیان با بیان اینکه سند خصوصی سازی در صنعت آب و برق نیز در این صد روز تهیه شده است تصریح کرد: تشکیل شورای پژوهش و فناوری در وزارت نیرو نیز از اقدامات این صد روز بوده، هدف اصلی تشکیل این شورا تلاش برای به روز بودن صنعت آب و برق است چرا که با اتکا به پژوهش می‌توان کارآیی را بالا برد. که در این خصوص بحث‌های زیادی با سازمان مدیریت برنامه ریزی صورت گرفت تا بخش اعظمی از سرمایه‌ها به پژوهش سوق داده شود.

وزیر نیرو گفت: در سایه تفاهم ملی می‌توان صنعت آب و برق را از گرفتاری نجات داد.

***تولید ارزان‌ترین برق در تمام دنیا به ایران تعلق دارد

چیت چیان در سوالی با محوریت هزینه تولید برق در کشور گفت: هزینه تولید هر کیلو وات ساعت برق که شامل هزینه تبدیل انتقال به مراکز مصرف و توزیع در شهر و روستا بدون در نظر گرفتن هزینه‌های سوخت بالغ بر ۶۸ تومان است که وزارت نیرو حداکثر ۴۳ تومان از مشترکین دریافت می‌کند و فاصله بین هزینه دریافتی و قیمت تمام شده ۲۵ تومان است.

وی افزود: از این مبلغ ۴۳ تومانی ۱۶. ۶ تومان باید به سازمان هدفمندی بازگردانده شود. یعنی ۲۶۰ ریال در خصوص هزینه هر کیلووات برق به وزارت نیرو می‌رسد که این مقدار یک سوم هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق است.

چیت چیان ادامه داد: نه تنها وزارت نیرو بلکه هیچ بنگاه برق نیز با این قیمت قادر به ادامه سرمایه گذاری نخواهد بود و این امر برای تأمین برق مشکل ایجاد می‌کند.

وی همچنین اظهار داشت: مطابق با قانون برنامه پنجم و اصل ۴۴ بنگاه‌های اقتصادی که محصول را کمتر از قیمت تمام شده تولید کنند دولت باید مابه التفاوت صرفه جویی آن را پرداخت کند که این رقم به علت اقتصادی نبودن قیمت برق از سال ۸۹ تاکنون پرداخت نشده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ممکن است مردم هزینه تمام شده قیمت برق را ناشی از سوء مدیریت‌ها در این وزارت خانه بدانند افزود: قیمت هر کیلو وات ساعت برق در دنیا بین ۱۱ تا ۱۷ سنت است یعنی چیزی حدود ۳۳۰ تا ۵۱۰ تومان که البته چند کشور مشابه مانند ایران به برق یارانه می‌دهند که کمترین قیمت برق برای هر کیلو وات ساعت آن سه سنت است.

وی ادامه داد: در حالی که هزینه هر کیلو وات ساعت در کشورمان یک سوم سنت خواهد بود و این بدان معنی است که ارزان‌ترین برق در کشور تولید و عرضه می‌شود.

***پرداخت یک سوم هزینه هر مترمکعب آب از سوی مصرف کنندگان

چیت چیان همچنین در خصوص قیمت آب گفت: برای هر متر مکعب استحصال، انتقال، تصفیه آب ۷۸۰ الی ۸۰۰ تومان هزینه می‌شود در حالی که در شهر‌ها از مردم ۲۸۰ تومان دریافت می‌شود.

وی افزود: به علت اقتصادی نبودن قیمت آب و عدم پرداخت مابه التفاوت قیمت تمام شده و هزینه دریافتی طی سالهای گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته به پیمانکاران سازندگانی تجهیزات و مشاوران وجود دارد.

وزیر نیرو گفت: امیدواریم درسال ۹۳ با اجرای هدفمندی یارانه‌ها این مسئله به شکل ریشه‌ای حل شود.

وی در خصوص مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: قیمت هر مترمکعب آب کشاورزی ۴ تومان است در حالی که در دیگر کشور‌ها حداقل قیمت ۶ سنت (۱۸۰ تومان) است.

وی با مقایسه تولید پسته در کشورمان با آمریکا گفت: در کشورمان به ازای هر هکتار ۷۵۰ کیلو برداشت می‌شود در حالی که در کشور آمریکا از هر هکتار سه و نیم تن پسته تولید می‌شود.

وی افزود: هزینه آب از مجموع هزینه کشاورزی درصد اندکی را تشکیل می‌دهد و عمده مشکل این بخش بابت بهره وری پایین است.همچنین ۷۰ درصد خانوار خانگی قبض آب آن‌ها کمتر از سه هزار تومان و ۲۵ درصد خانوار خانگی کمتر از ۵ هزار تومان است بنابراین افزایش قیمت‌ها تأثیر جدی بر قبوض نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مجموع هزینه‌های درمانی ایرانسل همراه اول و تلفن ثابت درسال گذشته ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که با تقسیم این رقم بر تعداد خانوار و طول سال هزینه مخابرات برای هر خانوار ۶۸ هزار تومان است، آیا اهمیت تلفن بیشتر است یا آبی که بهداشت به آن مربوط است.

***افزایش قیمت آب و برق در بودجه ۹۳ دیده نشده

وزیر نیرو در خصوص افزایش قیمت آب و برق در سال آینده گفت: در بودجه ۹۳ این افزایش قیمت دیده نشده است.
وی ادامه داد: معاونت برنامه ریزی و ستاد هدفمندی یارانه‌ها پیشنهادات و راهکارهای معلومی را برای بهبود شرایط صنعت آب و برق داده است.
وزیر نیرو افزود: افزایش قیمت آب و برق به شکل مستقل بررسی می‌شود و به گفته رئیس جمهور این افزایش به شکل لایحه‌ای جداگانه به مجلس ارائه خواهد شد.

وی افزود: هنوز تصمیمی در خصوص افزایش قیمت‌ها گرفته نشده است و تغییر قیمت‌ها منوط به تصمیم دولت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: تا پایان سال برای افزایش قیمت آب و برق تصمیمی گرفته نشده است.

۱۳۹۲/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...