نسخه چاپی

حرمت اشتراك در فیس‌بوك از نگاه آیت‌الله مكارم‌شیرازی

آیت‌الله مكارم شیرازی در پاسخ به استفتای برخی از افراد دلایل خود برای حرمت اشتراك در فیس بوك را اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، منطقه قم به نقل از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، پاسخ این مرجع تقلید به این استفتاء به شرح زیر است:

«عزیزان من! دلیل آن روشن است و همان نشر گسترده فساد و انواع گناهان از این طریق می‌باشد. زیرا فیس بوک مانند شهر بی در و دروازه‌ای است که همه کس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شیّادان و کلاهبرداران و کسانی که به انواع فساد آلوده‌اند؛ هر کدام در این شهر مغازه‌ای دارند و در این مغازه‌ها گاه وسائل ضروری زندگی و در بسیاری از موارد ابزار گناه و مفاسد و انحراف‌های اخلاقی فراگیر و ایجاد اختلاف در میان ملّت‌ها با برچسب‌های زیبا و پوشش‌های فریبنده در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

حال اگر ورود در این شهر برای همه ممکن شود از جوانان کم سن و سال گرفته تا بزرگ‌سالان ناآگاه و غیر آنها آیا هیچ فرد آگاهی می‌تواند ورود به چنین شهری را برای همه آزاد بگذارد؟ حتی جاسوسان و مفسدان فی الارض می‌توانند در این شهر بی در و پیکر مبادله اطّلاعات کنند و با رموز و اشاراتی بذر توطئه بپاشند. ما می‌گوییم باید بر مطبوعات و رسانه‌ها به طور عام نظارتی باشد تا افراد فاسد و مفسد نتوانند از این طریق جامعه را آلوده کنند.

با این حال چگونه فیس‌بوک باید از هر قید و شرطی آزاد باشد، آیا آزادی بی قید و شرط در دنیا داریم؟ پاره‌ای از محدودیّت‌های غربی به هیچ وجه مشکلی را حل نمی‌کند و تکثیر اشکال، حلّ اشکال نیست.

آری اگر ورود در این شهر مخصوص افراد دانشمند و فرهیخته که خوب و بد را کاملاً می‌شناسند و سِره از ناسِره را تشخیص می‌دهند آن هم برای تحقیقات اجتماعی آزاد بود، مانعی نداشت؛ درست مانند کتب ضلال که فقها مطالعه آن را برای عموم تحریم می‌کنند ولی برای محققان مذهبی آزاد شمرده می‌شود.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.»

۱۳۹۲/۹/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...