نسخه چاپی

تشكیل سازمان مدیریت خلاف قانون است؟

عکس خبري -تشکيل سازمان مديريت خلاف قانون است؟

رئیس مجلس پاسخ برخی نمایندگان را كه معتقدند تشكیل سازمان مدیریت و برنامه برخلاف قانون اساسی است گفت: قانون اساسی اداره این موضوع را به رئیس‌جمهور واگذار كرده ولی تشكیل ساختار را مجلس می‌تواند انجام دهد.

به گزارش نما؛ در حالی طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در جلسه علنی امروز چهارشنبه در حال رسیدگی است که برخی از نمایندگان با استناد به اصول قانون اساسی معتقدند این طرح برخلاف قانون اساسی است.

براین اساس مهدی دواتگری نماینده مراغه طی اخطار قانون اساسی گفت: طبق اصل 26 قانون اساسی رئیس‌جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما برعهده دارد و می‌تواند اداره آن را برعهده دیگری بگذارد.

وی افزود: هم چنین براساس اصل 67 قانون اساسی نمایندگان سوگند یاد کردند که مدافع قانون اساسی باشند بنابراین در صورت تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور ادغام خواهد شد، خلاف قانون اساسی است.

وی گفت: اصل 126 تصریح می‌کند رئیس‌جمهور مستقیما مسئولیت بودجه و امور اداری استخدامی را برعهده دارد بنابراین تصویب این طرح این اختیار را از رئیس‌جمهور سلب می‌کند.

وی هم چنین تصریح کرد: نکته دیگر اینکه، این موضوع در اختیار رئیس‌جمهور است که آیا دو معاونت را ادغام کند یا این که جداگانه آن‌ها را سرپرستی کند بنابراین این موضوع نیز خلاف قانون اساسی است.

لاریجانی در پاسخ به دواتگری گفت: قانون اساسی اداره این موضوع را به رئیس‌جمهور واگذار کرده ولی تشکیل ساختار را مجلس می‌تواند انجام دهد.

در ادامه هم چنین محمد دهقان نماینده چناران با استناد به اصول قانون اساسی گفت: پیش از این در این رابطه جلسه‌ای با اعضای شورای نگهبان داشتیم که آیا رئیس‌جمهور می‌تواند این سازمان را تبدیل به معاونت کند یا خیر که در آن جلسه آقایان توکلی، ابوترابی،‌ باهنر و بنده حضور داشتیم.

وی تصریح کرد: تشکیل سازمان مدیریت یا معاونت از اختیارات مستقیم رئیس‌جمهور است و قانون اساسی دخل و خرج کشور و امور استخدامی را در اختیار رئیس‌جمهور قرار داده است بنابراین اگر رئیس‌جمهور نخواهد ما نمی‌توانیم الزام کنیم.

عضو فراکسیون مجلس گفت: هر نوع قانونگذاری در این زمینه ما را با مشکل مواجه می‌کند بنابراین تصویب این طرح با مخالفت شورای نگهبان مواجه خواهد شد.

لاریجانی در پاسخ به اخطار دهقان نیز گفت: قانون اساسی اداره امور برنامه و بودجه را مستقیما برعهده رئیس‌جمهور گذاشته و به این معنا نیست که ما نمی‌توانیم قانونگذاری کنیم.

وی تاکید کرد: اداره این امور مستقیما با رئیس‌جمهور است و این به معنای این نیست که مجلس نمی‌تواند ریل گذاری کند.

رئیس‌مجلس تاکید کرد: آن چه من از اصل 126 برداشت می‌کنم این نیست که مجلس نمی‌تواند در این راستا قانونگذاری کند.

۱۳۹۲/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...