نسخه چاپی

كدام رفتارها ظلم به نظام است؟

عکس خبري -کدام رفتارها ظلم به نظام است؟

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی، گفت: در این تحقیق و تفحص ذكر شده كه برخی نمایندگان مجلس بن كارت هدیه دریافت كرده‌اند، ولی متاسفانه از این حاشیه‌ها به شكل سیاسی بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش نما؛ حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس در تذکری آیین‌نامه ای با استناد به بند 11 ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: چند روز پیش طبق وظیفه مجلس یک تحقیق و تفحصی از سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی قرائت شد که این موضوع حاشیه‌هایی به همراه داشت و متاسفانه اکنون چند روز است که تیتر برخی از روزنامه‌ها بحث تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی شده است.

وی ادامه داد: اولا اینکه هر کسی تخلفی کرده باشد، دستگاه قضایی به آن رسیدگی می‌کند و این گزارش تحقیق و تفحص هم به قوه قضائیه می‌رود و این دستگاه پس از بررسی قطعا با متخلفان برخورد می‌کند. حتی اگر نماینده مجلس این تخلف را مرتکب شده باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه متاسفانه از این حاشیه‌ها به شکل سیاسی بهره‌برداری می‌شود، گفت: شایسته بود که اسامی برخی افراد در این تحقیق و تفحص خوانده نشود و منتظر بمانیم تا نتیجه بررسی دستگاه قضا نیز مشخص شود. اما در این تحقیق و تفحص ذکر شده که 37 تن از نمایندگان مجلس بن کارت هدیه دریافت کرده‌اند و دوباره اعلام شد که تعداد این نمایندگان 150 تن بوده است. اما باید به این نکته اشاره کنیم که در همه دوره‌های مجلس این موضوع وجود دارد که کمیته امداد، سازمان بهزیستی، هلال احمر و یا دستگاه‌های دیگر گاهی مبالغ ناچیزی را به عنوان واسطه در اختیار نمایندگان مجلس می‌گذاشتند.

وی افزود: نمایندگان مراجعاتی دارند و وقتی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند، افراد بسیاری به دفاتر آنها مراجعه می‌کنند و درخواست کمک دارند و نمایندگان هم از باب کمک این مبالغ را در اختیار مردم می‌گذارند، لذا این موضوع سبب سوء تفاهم و هجمه به مجلس شده است به صورتی که گویا مجلس و نمایندگان تخلف و یا دزدی انجام داده‌اند در حالیکه این موضوع در همه دوره‌ها و همه مجلس‌ها وجود داشته و همه کمیته امدادها در تمام دوره‌ها و حتی بهزیستی‌ها، همین رابطه را با مردم داشته‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: کار دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد، بهزیستی و ... کمک به افراد تحت پوشش است و آنها مبالغ ناچیزی را به عنوان واسطه در اختیار نمایندگان قرار می‌دهند تا نمایندگان به دست مردم برسانند. همچنین همه دوستان می‌دانند که رئیس جمهور بودجه‌ خارج از شمول در اختیار دارد، رئیس قوه قضائیه یک بودجه‌ای در اختیار دارد. همچنین رئیس مجلس هم یک بودجه‌ای در اختیار دارد که حتی رئیس مجلس باید این بودجه را در اختیار نمایندگان بگذارد و ما نمایندگان هم این بودجه را برای مراجعاتی که از سوی مردم می‌شود، کنار بگذاریم.

رسایی بر همین اساس تصریح کرد: این موضوع به دلیل اعتمادی است که دستگاه‌ها و نظام به نمایندگان دارند. حتی گاهی اوقات شاید این مبالغ در اختیار یک وزیر هم باشد، بنابراین این موضوع اصلا جرم نیست، لذا هیئت رئیسه باید این موضوع را اعلام کند و حتی اسامی را هم بگویند؛ چرا که مگر نمایندگان کار خلافی انجام داده‌اند؟

وی افزود: گرفتن این مبالغ اصلا کار خلافی نیست و این مبالغ که در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، با توجه به حجم مراجعاتی که به نمایندگان می‌شود، بسیار کم و ناچیز است. به عنوان مثال وزارت ارشاد به روزنامه‌ها کمک مالی می‌کند، پس چطور برای آن نمی‌روند تیتر بزنند؟ نمایندگان گاهی از جیب خود نیز روی این مبالغ می‌گذارند تا به مراجعین خود بدهند، اما با این حال مطبوعات یک فضایی را ایجاد کرده‌اند که گویا نمایندگان خورده‌اند و برده‌اند، لذا این خیانت در حق نظام و در حق مجلس است.

نماینده مردم تهران در پایان گفت: باز هم تاکید می‌کنم که اگر نماینده‌ای تخلف کرده باشد هیئت نظارت بر امور نمایندگان و دستگاه قضایی حتما باید با آن برخورد کند.

در ادامه محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: اگر چه این تذکر مربوط به دستور امروز نبود، اما در هر صورت یک اتفاقی افتاده و برخی از رفتارهای رسانه‌ای هم شاید رفتارهای درستی نباشد. انشاءالله برای اینکه این تحقیق و تفحص به نتیجه برسد و اگر سوء استفاده شخصی کرده است، حتما هیئت رئیسه این تحقیق و تفحص را به قوه قضائیه ارجاع می‌دهد و قوه قضائیه هم به این موضوع رسیدگی می‌کند.

وی افزود: اما این موضوع نکته مهمی است و بالاخره نمایندگان مجلس که همواره هم سابقه داشته و همین الان هم سابقه دارند و حتی رئیس مجلس هم هر از چندگاهی یک مبلغ ناچیزی را به نمایندگان می‌دهند برای اینکه نمایندگان به قدری مراجعه کننده دارند و حتی در بعضی از مواقع از پول جیبشان می‌گذارند و بین مراجعین توزیع می‌کنند. بنابراین این موضوع نباید با این موضوع که خدایی نکرده کسانی سوء استفاده شخصی کرده‌اند، خلط شود. چرا که حتما باید سوء استفاده‌های شخصی پیگیری شود، اما این جوسازی‌ها ظلم به نظام، مجلس و خدمتگزاران مردم است.

نایب رئیس مجلس گفت: حتی در دولت هم همینگونه است و من حتی در این گزارش دیدم که یکی از مقامات ارشد دولت 20 یا 30 میلیون تومان بن فروشگاه رفاه گرفته است و طبیعی است که این مقام ارشد دولتی کلی مراجعه کننده دارد و کلی سفر به استان‌های مختلف می‌رود و مردم هم درخواست می‌کنند و برخی از درخواست‌ها را هم نمی‌شود نادیده گرفت.

۱۳۹۲/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...