نسخه چاپی

گفتنی ها از بهارستان امروز

عکس خبري -گفتني ها از بهارستان امروز

بهارستان‌نشینان در جلسه امروز، دولت را مكلف كردند كه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور را با ادغام دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و معاونت مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تحت مسئولیت مستقیم رئیس‌جمهور تشكیل دهند.

به گزارش نما؛ یکصدوشصت‌ویکمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور 202 تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی تشکیل سازمان مدیریت، برنامه ریزی و بهره وری، گزارش ویژه کمیسیون حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد طرح اصلاح تبصره 5 بند الف ماده 3 قانون اجرایی سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح انتقال پایتخت و گزارش کمیسیون انرژی در مورد طرح حمایت از صنعت برق کشور.

در ادامه آیاتی از قرآن کریم تلاوت و ترجمه آن قرائت شد.

**بررسی طرح یک فوریتی تشکیل سازمان مدیریت

در ابتدای جلسه نمایندگان به بررسی طرح یک فوریتی تشکیل سازمان مدیریت، برنامه ریزی و بهره وری پرداختند.

**نعمتی:بودجه 93 شهرهای کوچک را نادیده گرفته است/ در بودجه تبعیض وجود دارد

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس در جلسه علنی صبح امروز پارلمان با استناد به بند 9 و 12 اصل 3 قانون اساسی در اخطار قانون اساسی اظهار داشت: این روزها شاهد بودیم که معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور لایحه بودجه سال آینده را به مجلس آورد، اما متاسفانه در لایحه بودجه به شهرهای بزرگ‌تر توجه شده و مناطقی که از لحاظ استعدادها کمبود دارند و یا شهرهای کوچکی هستند، نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: بنده دیروز هم در جلسه‌ غیر علنی که با حضور آقای نوبخت برگزار شد، قصد داشتم تذکر دهم که رئیس وقت جلسه اجازه نداد در حالی که باید این موضوع گفته شود چرا که در بودجه داریم شهرستان‌های کوچک را نابود می‌کنیم.

این نماینده مجلس خطاب به علی لاریجانی گفت: شما به عنوان رئیس مجلس و فردی که بودجه را برای اجرا ابلاغ می‌کنید، مسئولیت دارید که مانع بی‌توجهی به شهرستان‌های کوچک شوید. باید اصل 3 قانون اساسی را در لایحه بودجه مورد توجه قرار داد، چرا که اکنون در این لایحه این اصل نادیده گرفته شده است و با این شرایط شهرستان‌ها در حال نابود شدن هستند.

**ادغام دو معاونت رییس‌جمهور

بهارستان‌نشینان پس از بحث و بررسی این طرح، ماده یک آن را تصویب کردند که براین اساس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از ادغام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود.

در ماده یک این طرح آمده است که در راستای تحقق اصل 126 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور انجام امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که در این قانون سازمان نامیده می‌شود، ظرف 6 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون از ادغام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و معاونت مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تحت مسئولیت مستقیم رئیس‌جمهور با وظایف و اختیارات مذکور در این قانون تشکیل می‌شود.

این ماده با 116 رای موافق، 45 رای مخالف و 19 رای ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

**دهقان: تشکیل سازمان مدیریت از اختیارات رئیس‌جمهور است

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس در جریان بررسی طرح تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی طی اخطاری با استناد به اصل 126 قانون اساسی که بر اساس این اصل، امور برنامه و بودجه و استخدامی کشور از اختیارات رئیس جمهور است، اظهار داشت: ما زمانی که می‌خواهیم یک قانون تصویب کنیم که در مورد دولت است، باید با دولت هم هماهنگ باشیم، نه اینکه قانونی تصویب کنیم که بعد مورد انتقاد دولت قرار گیرد و یا شورای نگهبان آن را رد کند.

وی ادامه داد: تا جایی که به یاد دارم، برداشت شورای نگهبان از اصل 126 قانون اساسی این است که بحث برنامه و بودجه و امور استخدامی از اختیارات رئیس جمهور است، بنابراین این رئیس جمهور است که می‌تواند یک معاونت را تبدیل به سازمان کند و یا آن سازمان را منحل و تبدیل به معاونت کند. بنابراین ما نمی‌توانیم در این زمینه قانونی بگذاریم، چرا که این امر از اختیارات رئیس جمهور است.

این نماینده مجلس همچنین گفت: قانون اساسی بحث برنامه و بودجه و امور استخدامی را به رئیس جمهور داده و اگر رئیس جمهور نخواهد معاونت برنامه‌ریزی تبدیل به سازمان شود، ما نمی‌توانیم برایش الزام ایجاد کنیم. بنابراین بر اساس برداشت از نظر شورای نگهبان، هرگونه قانونگذاری در این زمینه ما را مشکل‌دار می‌کند و با ایراد شورای نگهبان هم مواجه خواهد شد.

دهقان افزود: اگر ما قصد داریم یک ریل‌گذاری قانونگذاری در بحث تشکیل سازمان مدیریت داشته باشیم، باید با هماهنگی دولت این کار را انجام دهیم تا چندباره کاری نکنیم. لذا بهتر است نظر دولت هم پرسیده شود. البته آقای انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت که دولت با این طرح مخالف است. لذا وقتی که دولت مخالف است و اصل 126 هم این اختیار را به رئیس جمهور داده، بنابراین شورای نگهبان قطعا این طرح ما را رد می‌کند. لذا تصویب آن کار بیهوده‌ای است.

** اشکالات اخطار دهقان از نگاه لاریجانی

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار دهقان گفت: اخطار آقای دهقان 2 اشکال دارد؛ اول اینکه در قانون اساسی گفته شده امور برنامه و بودجه و استخدامی برعهده رئیس جمهور است و این به این معنا نیست که مجلس نمی‌تواند در این زمینه قانون‌گذاری کند.

وی افزود: اداره این امور مستقیما با رئیس جمهور است، اما مجلس می‌تواند ساختار آن را مشخص کند و این موضوع نافی آن نیست که مجلس نمی‌تواند در این زمینه ریل‌گذاری و قانونگذاری کند. لذا از اصل 126 بر می‌آید که امور برنامه و بودجه و استخدامی باید توسط خود رئیس جمهور اداره شود.

رئیس مجلس بر همین اساس گفت: البته اگر رئیس جمهور و دولت نظر خود را ارائه دهند، بهتر است. اما این موضوع نافی این نمی‌شود که مجلس قانونگذاری نکند. البته اگر دولت لایحه می‌داد بهتر بود و تا آنجایی که من به یاد دارم در ابتدا آقای نوبخت با این پیشنهاد مخالف بود و مقدمات کار را هم خودش فراهم کرد.

**پورابراهیمی: مجلس به مسائل ریز و جزئی هم ورود کرده است

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس در اخطاری با استناد به اصل 126 قانون اساسی و خطاب به علی لاریجانی گفت: تفسیر شما در مورد این اصل این بود که اختیارات رئیس جمهور مانع قانونگذاری رئیس جمهور نمی‌شود، اما اگر شما به مواد قید شده در این طرح دقت کنید می‌بینید که مجلس به مسائل ریز و جزئی هم ورود کرده است.

وی افزود: گاهی ما در کلیات تصمیم می‌گیریم و یک ساختار را مشخص می‌کنیم، اما در این طرح برای اجزای سازمان مدیریت هم تعیین تکلیف کرده‌ایم که این موضوع با اصل 126 منافات دارد.

** پیشنهاد نمایندگان برای مسکوت ماندن 6 ماهه طرح تشکیل سازمان مدیریت

در ادامه جلسه امروز محمدحسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که 120 تن از نمایندگان مجلس درخواست مسکوت ماندن این طرح را به مدت 6 ماه مطرح کرده‌اند.

سپس مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود به عنوان یکی از نمایندگان درخواست‌کننده مسکوت ماندن طرح مذکور، گفت: آقای روحانی همواره بر این موضوع تاکید داشته که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به جهت خلأهایی که وجود دارد، باید احیا شود، اما آن‌چیزی که ما به عنوان نمایندگان طراح طرح تشکیل سازمان مدیریت مدنظر داشتیم و براساس آن این طرح را ارائه دادیم با آن چیزی که خروجی کمیسیون بود، مغایرت داشت.

وی افزود: گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد این طرح نظر طراحان و رئیس‌جمهور نیست و چیزی که طراحان پیشنهاد داده بودند، با گزارشی که اکنون آماده شده است، تغییرات بسیاری دارد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: اکنون دولت در حال ارائه لایحه است، لذا از نمایندگان مجلس می‌خواهم که اجازه دهند تا دولت و مجلس که در این زمینه مواضع مشترک دارند، روی این موضوع کار کنند و سازمان مدیریت با تلفیق نظر دولت و مجلس تشکیل شود.

در ادامه جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس در مخالفت با مسکوت ماندن طرح تشکیل سازمان مدیریت گفت: به اندازه کافی درباره مسکوت ماندن یا ادامه بررسی این طرح صحبت شده و لزومی ندارد که مجددا پیشنهاد مسکوت ماندن آن مطرح شود.

وی افزود: ممکن است دولت یا معاونت برنامه‌ریزی قوه مجریه در این باره نظری داشته باشند که می‌توانند در قالب لایحه دو فوریتی این نظر خود را اعلام کنند. بنابراین بهتر است این طرح بررسی شود و اگر ایراداتی هم از نظر دولت دارد، این ایرادات در قالب لایحه قابل رفع است.

**مخالفت مجلس با پیشنهاد مسکوت ماندن 6 ماهه طرح تشکیل سازمان مدیریت

در نهایت وکلای ملت با 78 رای موافق، 106 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در صحن علنی با پیشنهاد مسکوت ماندن 6 ماهه طرح تشکیل سازمان مدیریت مخالفت کردند.

**ماموریت‌ها و اختیارات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین شد

پس از آن نمایندگان به بررسی باقی مواد طرح سازمان مدیریت رفتند و ماده 2 این طرح را با 11 بند به تصویب رساندند.

به گزارش تسنیم، متن ماده 2 به این شرح است:

ماده 2- ماموریت‌ها و اختیارات سازمان عبارتند از:

1- مطالعات آینده‌پژوهی، توسعه‌ای و آمایش سرزمین و شناخت ظرفیت‌ها و امکانات کشور

2- مطالعه و تدوین الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت

3- طراحی نظام برنامه‌ریزی، تدوین برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت، تدوین برنامه‌های توسعه استانی توسط واحدهای استانی و ارائه الگوهای نوین و بومی برای اداره مطلوب بخش‌های مختلف کشور

4- طراحی نظام بودجه‌ریزی و تهیه و تدوین بودجه‌های سالانه، ابلاغ بودجه مصوب، تخصیص منابع، شرح عملیات شامل اهداف کمی، استانداردها و قیمت‌های تمام شده خدمات و طرح‌ها و طراحی نظام هوشمند مدیریت بودجه و مالی کشور

5- بررسی و تعیین نقش‌ها و حدود وظایف بخش دولتی و غیردولتی در چارچوب اسناد بالادستی و قوانین مصوب، طراحی ساختار کلان دولت و تایید ساختار دستگاه‌های اجرایی، طراحی برنامه‌های تمرکززدایی، طراحی و تدوین نظام اداری و نظام‌های تصمیم‌گیری، طراحی و استقرار مدیریت فرایندهای منابع انسانی و نظام شایستگی، راهبری استقرار: دولت الکترونیک، چرخه بهره‌وری، نظام‌های مشارکت، خصوصی‌سازی و برون‌سپاری، خرید خدمت یا محصول، نظام ارتقای سلامت اداری و سایر فناوری‌های نوین اداری

6- تهیه، تدوین و ابلاغ معیارها و ضوابط مطالعاتی، فنی و اجرایی طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی و موسسات عمومی، تدوین ضوابط تشخیص صلاحیت و انجام رتبه‌بندی اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد با دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 در زمینه‌های عمرانی، مطالعاتی و آموزشی و خدماتی

7- طراحی و استقرار نظام مدیریت عملکرد شامل تهیه الگوهای نظارت و ارزشیابی، تدوین گزارش‌های نظارتی و ارزشیابی از تهیه و اجرای برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت ملی و استانی، طرح‌های عمرانی، فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی و موضوعات محوری نظیر بهره‌وری، شفافیت، پاسخگویی، نقش و مشارکت مردم در اداره امور کشور و ارائه به مراجع ذیربط از جمله مجلس شورای اسلامی براساس قوانین و مقررات

8- طراحی معیارهای ارزیابی عملکرد و سنجش بهره‌وری و انجام ارزشیابی و رتبه‌بندی دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری در میزان تحقق برنامه‌های توسعه و بودجه سالانه، ارتقای بهره‌وری و اصلاحات اداری و مدیریتی و ارائه پیشنهادهای تنبیهی و تشویقی برای دستگاه‌های اجرایی

9- ارزیابی میزان پیشرفت کشور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و اهداف کمی و کیفی سند چشم‌انداز و برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت همراه با تحلیل‌های لازم

تبصره- این گزارش‌ها به صورت سالانه منتشر و در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

10- بررسی و اظهارنظر درباره پیش‌نویس لوایح و مصوبات دستگاه‌های اجرایی در چارچوب ماموریت‌های سازمان جهت هماهنگی و تطبیق بااسناد فرادستی نظیر سیاست‌های کلی نظام، قوانین موجود، برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت و منابع عمومی کشور و نیز ارائه گزارش‌های لازم برای بیان پیامدها و شفافیت در اتخاذ تصمیم‌ها قبل از تصویب در مراجع قانونی

11- سایر ماموریت‌ها و وظایف مذکور در قانون برنامه و بودجه کشور، مدیریت خدمات کشوری، برنامه‌های 5 ساله توسعه و دیگر قوانین موضوعه

تبصره- رویکرد سازمان در کلیه ماموریت‌ها و وظایف موضوع این ماده با توجه به سند چشم‌انداز باید در راستای تولید کالا یا خدمات با هزینه کمتر، کیفیت بهتر و سرعت بیشتر نسبت به کشورهای منطقه باشد.

**وضعیت منابع مالی و نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشخص شد

در ادامه جلسه نمایندگان جزئیات 2 ماده دیگر از این طرح را به تصویب رساندند. در یک ماده آمده است کلیه منابع مالی، نیروی انسانی، اختیارات، امکانات و تجهیزات معاونت‌های مذکور در ماده یک این قانون از تاریخ لازم‌الاجرا شدن به این سازمان انتقال می‌یابد.

در ماده یک این قانون آمده بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از ادغام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود. این ماده با 155 رای موافق، 8 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

نمایندگان همچنین در ماده دیگری تصویب کردند: به منظور تمرکززدایی و تبدیل سازمان به سازمانی هدایتگر، ناظر و حمایت‌کننده در توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری دستگاه‌ها، سازمان موظف است آن بخش از وظایف و واحدهای خود را که جنبه اجرایی دارد و به دستگاه‌های ملی و استانی و تشکل‌های غیرحرفه‌ای مربوط می‌باشد، مشخص و پس از تایید رئیس‌جمهور به آنها واگذار نماید.

این مصوبه با 156 رای موافق 11رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموعه 215 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

**نطق 31 دقیقه‌ای ناطقان میان دستور

پس از آن علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس محمدباقر بنابی نماینده مردم بناب، ناد قاضی‌پور نماینده ارومیه، سید موسی موسوی نماینده لامرد، علیرضا محجوب نماینده تهران و مهرداد بذرپاش نماینده تهران به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند. پیش از آغاز سخنرانی ناطقان ابتدا به مهمانان خوش آمدگویی شد و پس از آن حمید رسایی تذکری ارائه داد.

**رسایی: برخی از گزارش تامین اجتماعی سوءاستفاده سیاسی می‌کنند

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری آیین‌نامه ای با استناد به بند 11 ماده 24 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: چند روز پیش طبق وظیفه مجلس یک تحقیق و تفحصی از سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی قرائت شد که این موضوع حاشیه‌هایی به همراه داشت و متاسفانه اکنون چند روز است که تیتر برخی از روزنامه‌ها بحث تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی شده است.

وی ادامه داد: اولا اینکه هر کسی تخلفی کرده باشد، دستگاه قضایی به آن رسیدگی می‌کند و این گزارش تحقیق و تفحص هم به قوه قضائیه می‌رود و این دستگاه پس از بررسی قطعا با متخلفان برخورد می‌کند. حتی اگر نماینده مجلس این تخلف را مرتکب شده باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه متاسفانه از این حاشیه‌ها به شکل سیاسی بهره‌برداری می‌شود، گفت: شایسته بود که اسامی برخی افراد در این تحقیق و تفحص خوانده نشود و منتظر بمانیم تا نتیجه بررسی دستگاه قضا نیز مشخص شود. اما در این تحقیق و تفحص ذکر شده که 37 تن از نمایندگان مجلس بن کارت هدیه دریافت کرده‌اند و دوباره اعلام شد که تعداد این نمایندگان 150 تن بوده است. اما باید به این نکته اشاره کنیم که در همه دوره‌های مجلس این موضوع وجود دارد که کمیته امداد، سازمان بهزیستی، هلال احمر و یا دستگاه‌های دیگر گاهی مبالغ ناچیزی را به عنوان واسطه در اختیار نمایندگان مجلس می‌گذاشتند.

وی افزود: نمایندگان مراجعاتی دارند و وقتی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند، افراد بسیاری به دفاتر آنها مراجعه می‌کنند و درخواست کمک دارند و نمایندگان هم از باب کمک این مبالغ را در اختیار مردم می‌گذارند، لذا این موضوع سبب سوء تفاهم و هجمه به مجلس شده است به صورتی که گویا مجلس و نمایندگان تخلف و یا دزدی انجام داده‌اند در حالیکه این موضوع در همه دوره‌ها و همه مجلس‌ها وجود داشته و همه کمیته امدادها در تمام دوره‌ها و حتی بهزیستی‌ها، همین رابطه را با مردم داشته‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: کار دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد، بهزیستی و ... کمک به افراد تحت پوشش است و آنها مبالغ ناچیزی را به عنوان واسطه در اختیار نمایندگان قرار می‌دهند تا نمایندگان به دست مردم برسانند. همچنین همه دوستان می‌دانند که رئیس جمهور بودجه‌ خارج از شمول در اختیار دارد، رئیس قوه قضائیه یک بودجه‌ای در اختیار دارد. همچنین رئیس مجلس هم یک بودجه‌ای در اختیار دارد که حتی رئیس مجلس باید این بودجه را در اختیار نمایندگان بگذارد و ما نمایندگان هم این بودجه را برای مراجعاتی که از سوی مردم می‌شود، کنار بگذاریم.

رسایی بر همین اساس تصریح کرد: این موضوع به دلیل اعتمادی است که دستگاه‌ها و نظام به نمایندگان دارند. حتی گاهی اوقات شاید این مبالغ در اختیار یک وزیر هم باشد، بنابراین این موضوع اصلا جرم نیست، لذا هیئت رئیسه باید این موضوع را اعلام کند و حتی اسامی را هم بگویند؛ چرا که مگر نمایندگان کار خلافی انجام داده‌اند؟

وی افزود: گرفتن این مبالغ اصلا کار خلافی نیست و این مبالغ که در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، با توجه به حجم مراجعاتی که به نمایندگان می‌شود، بسیار کم و ناچیز است. به عنوان مثال وزارت ارشاد به روزنامه‌ها کمک مالی می‌کند، پس چطور برای آن نمی‌روند تیتر بزنند؟ نمایندگان گاهی از جیب خود نیز روی این مبالغ می‌گذارند تا به مراجعین خود بدهند، اما با این حال مطبوعات یک فضایی را ایجاد کرده‌اند که گویا نمایندگان خورده‌اند و برده‌اند، لذا این خیانت در حق نظام و در حق مجلس است.

نماینده مردم تهران در پایان گفت: باز هم تاکید می‌کنم که اگر نماینده‌ای تخلف کرده باشد هیئت نظارت بر امور نمایندگان و دستگاه قضایی حتما باید با آن برخورد کند.

**باهنر: این رفتارها ظلم به نظام است

در ادامه محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: اگر چه این تذکر مربوط به دستور امروز نبود، اما در هر صورت یک اتفاقی افتاده و برخی از رفتارهای رسانه‌ای هم شاید رفتارهای درستی نباشد. انشاءالله برای اینکه این تحقیق و تفحص به نتیجه برسد و اگر سوء استفاده شخصی کرده است، حتما هیئت رئیسه این تحقیق و تفحص را به قوه قضائیه ارجاع می‌دهد و قوه قضائیه هم به این موضوع رسیدگی می‌کند.

وی افزود: اما این موضوع نکته مهمی است و بالاخره نمایندگان مجلس که همواره هم سابقه داشته و همین الان هم سابقه دارند و حتی رئیس مجلس هم هر از چندگاهی یک مبلغ ناچیزی را به نمایندگان می‌دهند برای اینکه نمایندگان به قدری مراجعه کننده دارند و حتی در بعضی از مواقع از پول جیبشان می‌گذارند و بین مراجعین توزیع می‌کنند. بنابراین این موضوع نباید با این موضوع که خدایی نکرده کسانی سوء استفاده شخصی کرده‌اند، خلط شود. چرا که حتما باید سوء استفاده‌های شخصی پیگیری شود، اما این جوسازی‌ها ظلم به نظام، مجلس و خدمتگزاران مردم است.

نایب رئیس مجلس گفت: حتی در دولت هم همینگونه است و من حتی در این گزارش دیدم که یکی از مقامات ارشد دولت 20 یا 30 میلیون تومان بن فروشگاه رفاه گرفته است و طبیعی است که این مقام ارشد دولتی کلی مراجعه کننده دارد و کلی سفر به استان‌های مختلف می‌رود و مردم هم درخواست می‌کنند و برخی از درخواست‌ها را هم نمی‌شود نادیده گرفت.

**قاضی‌پور: دولت جلوی گرانی لبنیات را بگیرد

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس اظهار داشت: آنچه در بحث بودجه 93 مکشوف نشد، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه بود. ما ندیدیم که سبد کالایی شامل روغن، برنج، نان، گوشت قرمز و گوشت سفید برای قشر آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده باشد.

وی ادامه داد: دولت موظف است برای حمایت از تمام صنوف و قشرها از سیستان و بلوچستان گرفته تا آذربایجان و از خوزستان تا خراسان شمالی، به طور همزمان و با یک قیمت 5 کالای اساسی را به ارزانترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان به دست مردم برساند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس در خصوص احیای دریاچه ارومیه گفت: متاسفانه وزیر نیرو به عنوان رئیس کارگروه احیای دریاچه ارومیه تا به امروز هیچ قدم اساسی و عملیاتی برنداشته است و 2 محلی را که قرار بود آب از طریق آن به دریاچه ارومیه بیاید، تعطیل کرده است.

قاضی‌پور در خصوص مسکن فرهنگیان، کارگران و مسکن مهر گفت:‌ مسکن فرهنگیان، کارگران و مهر بلاتکلیف مانده است و من از آقای روحانی و آقای آخوندی درخواست دارم که با دادن اعتبار این مسکن‌ها را کمک کنند.

وی در مورد راه‌آهن ارومیه اظهار داشت: بعد از چندین سال هنوز راه‌آهن به ارومیه نیامده است. قرار بود در سال 88، یعنی 4 سال قبل راه‌آهن به ارومیه بیاید. کار من و آقای جهانگیری این شده است که هر پنجشنبه و جمعه به خانواده‌هایی که عزیزانشان را بر اثر تصادفات از دست داده‌اند و داغدار شده‌اند، سرکشی کنیم.

نماینده مردم ارومیه در خصوص سدهای ارومیه گفت:‌ سدهای ارومیه درصد پیشرفت بالایی دارد، ولی وزیر آنها را تعطیل اعلام کرده است.

قاضی‌پور در مورد افزایش قیمت مواد غذایی تاکید کرد: آقای روحانی چرا اجازه دادید که قیمت مواد مصرفی مردم به خصوص لبنیات رو به صعود گذاشته شود؟ بنابراین به وزارت دادگستری و رئیس تعزیرات حکومتی بخواهید که با کارخانجات دولتی و شبه‌دولتی برخورد کند.

وی در مورد تحقیق و تفحص سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: این مجله خورشید است؛ تمام صفحات آن رنگی است و هزاران جلد از این مجله چاپ شده است. بحث‌های کلان بیت‌المال و خون کارگران کاغذ شده برای تبلیغ یک نفر؛ مرتضوی عکس خود را 50 بار در آن چاپ کرده است.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: در صفحه 57 این مجله تفاهم‌نامه‌ای که از تفاهم نامه ترکمنچای برای قشرهای آسیب‌پذیر بدتر بود، چاپ شده است. کل کارخانجات تامین اجتماعی که 51 هزار میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده به 17 هزار میلیارد داده شده است.

قاضی‌پور خطاب به رسایی گفت: این مجلس بود که نگذاشت این کارخانجات به فروش برسد. حق و خون کارگران و بازنشستگان در اینجا است و تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی یکی از شاهکارهای مجلس نهم محسوب می‌شوند و دفاع از حقوق کارگران نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه 14 درصد از کشته‌های ایران کارگران هستند، خاطرنشان کرد: از مجلس هشتم و نهم تشکر می‌کنم که بیمه کارگران را تصویب کرد. تامین اجتماعی به ما نوشته بود که 800 هزار کارگر ساختمانی بیمه شدند، ولی در تحقیق و تفحص به این نتیجه رسیدیم که 470 هزار نفر بیمه شدند. آنها گزارش کذب دادند.

نماینده مردم ارومیه در خصوص خبرهایی مبنی بر اعطای کارت هدیه به 150 نماینده مجلس گفت: به نمایندگان چیزی داده نشده و تعدادی از نمایندگان پاکت را برگشت داده‌اند و تحویل نگرفته‌اند و پاکتها به برخی دفاتر داده شدند. نمایندگان رسید ندادند. آنها به محافظان خود 120 میلیون تومان می‌دادند.

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: اصل تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی پیگیری حق و حقوق کارگران و مستمری‌بگیران است.

وی در پایان ضمن گلایه از همکاران خود گفت: وقتی قانونی می‌آید و می‌خواهیم یک روشندل در انتخابات مجلس کاندید شود، نمایندگان به آن رای نمی‌دهند یا زمانی که می‌خواهیم حقوق کارکنان بهزیستی را بالا ببریم، شما موافقت نمی‌کنید.

**محجوب: پرداخت پاداش 35 میلیونی از تامین اجتماعی به مرتضوی

علیرضا محجوب نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در سخنانی گفت: لازم است که 16 آذر روز دانشجو را به همه دانشجویان، ملت شریف و نمایندگان مجلس تبریک بگویم.

وی افزود: قرائت گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس، این روزها نقل مجالس شده است. متاسفانه در هفته‌ اخیر شاهد هجمه‌هایی به نمایندگان مجلس‌های هشتم و نهم و به خصوص دوره‌های دیگر مجلس بودیم که بر خودم لازم می‌دانم مطالبی را به استحضار نمایندگان و ملت شریف ایران برسانم.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در ادامه تاکید کرد: در هفته اخیر بسیار تلاش شده که گزارش این هیئت مخدوش نشان داده شود. یکی از اینها مخدوش نشان دادن مواردی است که در این گزارش ارائه شده است.

محجوب در ادامه به صفحه 8 بند 4 این تحقیق و تفحص اشاره کرد و گفت: برخی آقایان مدعی شده‌اند که ما سند ارسال کرده‌ایم که البته ما در بند 4 این صفحه از تحقیق و تفحص عینا آنها را آورده‌ایم. البته اسناد نیز به صورت ضمیمه موجود است. بنابراین کسی کشفی نکرده است و بگوید که ممکن است که هیئت تحقیق و تفحص فراموش کرده و یا مجلس آن را نخوانده است.

وی ادامه داد: موضوع ما با سازمان تامین اجتماعی یک سری پرداخت‌های متعارف و قانونی و نیز یکسری پرداخت‌‌ها و اقدامات غیرقانونمند، غیرمتعارف و غیرمعمول است. آنچه که ما متعارف تشخیص داده‌ایم، مصوبه هیئت‌مدیره و نیز مصوبات ارکان سازمان را داشته که ما آنها را در بند 4 این گزارش آورده‌ایم. البته اقداماتی نیز که مصوبه نداشته است، اعلام کرده‌ایم و چیزی به ما نداده‌اند که بتوانیم در آن مورد حرفی بزنیم.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در ادامه به برخی موارد مطرح شده در مورد نمایندگان مجلس نهم اشاره کرد و اظهار داشت: بنده توجه همه مردم عزیز و شریف و نمایندگان را به این جلب می‌کنم که از ابتدای این مجلس اختلافاتی در باب انتصاب آقای مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی مطرح بوده است.

محجوب به برخی صفحات نشریه‌ای که توسط سازمان تامین اجتماعی و در زمان مرتضوی چاپ شده، اشاره کرد و افزود: این مجله توسط آقای مرتضوی منتشر شده و در صفحات 56،57 و 58، بیانیه‌ای از قول عده زیادی داده شده است. در این متن که در مردادماه امسال منتشر شده، بارها به ساحت مجلس، رئیس‌مجلس اهانت و هتاکی شده است. بنابراین تازگی ندارد که برخی فکر می‌کنند اقدام تازه‌ای انجام شده است. قبل از اینکه تحقیق و تفحصی صورت بگیرد این مطالب شروع شده بود، اما ممکن است توجه به آنها کم بوده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با فساد همواره هزینه دارد، تاکید کرد: هزینه مبارزه با فساد را می‌پذیرم. بنده را متهم کرده‌اند که رئیس هیئت مبلغی گرفته است. ضمیمه‌ای که بعد ارائه کردند، متوجه شدیم که متعلق به مجلس قبل بوده است. البته اگر به سایتها نیز مراجعه کنید، مطالب گفته شده در مورد اینکه بنده در مجلس قبل مبلغی دریافت کرده‌ام، هم توسط بنده و هم توسط آقای حافظی، مدیرعامل وقت تکذیب شده است که تکذبیه‌های آن نیز موجود است.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در ادامه اظهار داشت: اگر مبالغی نیز به کسی پرداخت شده باشد، کاملا براساس قانون بوده است. ما در گزارش خودمان گفته‌ایم که آقای مرتضوی و یا هر کس دیگری اگر سندی دارد، به ما ارائه کند. ما همه مدارکمان را با تائیدیه امور مالی ارائه کردیم.

محجوب تصریح کرد: ما حق داریم در این مورد بگوییم که مجلس قبلا هزینه خلاف قانون را پرداخته است و امروز نیز هزینه مبارزه با فساد را نیز خواهد پرداخت. هزینه مبارزه با فساد آسان نیست. ممکن است بر روی صورت شما پنجه بکشند و یا شما را متهم کنند، اینها را متحمل شوید.

وی تاکید کرد: مطمئن باشید که اگر در گزارش ما اسم کسی آمده که مبلغی دریافت نکرده، مانند آقای شیرخدایی، ما گفته‌ایم که ما آن را تکذیب می‌کنیم. هیئت‌ آماده است که اگر مواردی در گزارش وجود دارد و افراد مبالغی دریافت نکرده‌اند به ما بگویند و ما آن را اعلام می‌کنیم.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی با بیان اینکه کسی که مبالغی را پرداخت کرده از نظر این هیئت مسئول است، خاطرنشان کرد: ما گفته‌ایم که هر کس توضیحی ارائه دهد که مبالغی دریافت نکرده، ما در حق هیچکس اجحاف نمی‌کنیم. به طوری که آقای مرتضوی نیز در 120 صفحه توضیحاتی فرستاده و ما نیز آنها را در ضمائم گزارش آورده‌ایم.

محجوب با اشاره به ایکه به کارگران اجحاف شده است، گفت: در جریان این تحقیق و تفحص متوجه شدیم که به کارگرانی که در شرایط سخت کار کرده‌اند، اجحاف شده است. 150 میلیون بار برخلاف قانون مصوبه مجلس، بازرسی انجام شده است. اینها نکات زیادی است که باید به آن توجه شود.

وی اضافه کرد: آقای مرتضوی جوابیه‌ای فرستاده و گفته که پاداشی دریافت نکرده است که آن را به هیئت رئیسه خواهم داد. در گزارش تحقیق و تفحص ردیفی آمده که پرداختهای مدیران‌ عامل در آن ذکر شده است. 35 میلیون و 640 هزار تومان بابت صورت‌های مالی در بین سالهای 86 تا 89 به آقای مرتضوی پاداش پرداخت شده است، سوال بنده این است که آیا وی در این سالها در سازمان تامین اجتماعی مسئولیتی داشته است که 35 میلیون بابتش پاداش دریافت کند.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی تصریح کرد: بنده می‌خواهم که به ما لطف کنند و تهمت نزنند. آقایان نترسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت که لازم است یادآوری کنم که هیچکس در این قضیه نمی‌ترسد. آن که حسابش پاک است از محاسبه هیچ باکی ندارد.

وی افزود: مهم این است که مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی را داشته و تا آخر نیز ایستاده و آن را دنبال می‌کند.

**بذرپاش: ظریف توانمندی دفاعی ایران را از جان‌کری بپرسد

مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور طی سخنانی در صحن علنی مجلس ضمن تشکر از رئیس جمهور گفت: از ریاست جمهور بابت سرکشی به خانواده‌های شهدا به عنوان یک اقدام ارزشمند تشکر می‌کنم و امیدوارم این اقدام ادامه پیدا کند و از وی برای اصلاح برخی جملات که در برخی محافل بویژه مجلس می‌گفت که مردم در انتخابات به خشونت نه گفتند و به اعتدال آری تشکر کنم. چرا که این ادبیات به ادبیات همدلانه تبدیل شده است.

وی همچنین در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه در دانشگاه تهران اظهار داشت: اخیرا وزیر خارجه در دانشگاه تهران جملاتی گفت که نه در شان ملت ایران و نه در شان وزیر امور خارجه بود. یک توصیه به وزیر فعال و دیپلمات دارم و آن اینکه حقوقدان‌ها در کار سرهنگ‌ها دخالت نکنند و اگر شکی در توانمندی ملت ایران دارند در حاشیه نشست بعدی 1+5 در ژنو از آقای جان‌کری که برخی از اطلاعات را دارند، سوال کنند. اما امیدوارم آقای ظریف با این ذهنیت در مورد توانمندی ایران در مذاکرات ظاهر نشود و اگر تا به اینجا اینگونه بوده است، بعد از این اصلاح کنند تا شیرینی یک مذاکرات مقتدرانه‌تر از گذشته را بچشند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: برخی از این اطلاعات مدیریت شده را سرویس‌های رژیم صهیونیستی به دست آوردند و بعد از آن فکر تهدید کردن هم از ذهن‌شان بیرون رفت و جرات تهدید هم نداشتند. در موضوع توافقنامه ژنو اگرچه در کلیات از تحرکات دیپلماتیک دولت و تیم مذاکره کننده حمایت می‌کنیم، اما بدین معنا نیست که در جزئیات چیزی نگوییم.

بذرپاش ادامه داد: چرا طرف مذاکره کننده این میزان هتاکانه صحبت می‌کند و کسی جواب آن را نمی‌دهد؟ جواب سخنان غیرمودبانه به اصطلاح مودب رئیس جمهور آمریکا را چه کسی می‌دهد؟ در کجای این متن غنی‌سازی آمده است؟ آیا متن دیگری در دست دارید؟ از طرف دیگر طرف‌های اصلی مذاکره کننده به این حق اذعان ندارند، پس ما بر سر چه چیز مذاکره کرده‌ایم؟

وی گفت: اینکه بگوییم در ان‌پی‌تی آمده است، به نظر حرف درستی نیست و اگر این حرف درست باشد پس چرا ما در حال مذاکره هستیم و چرا تحریم شده‌ایم؟ قرار است در 6 ماه آینده چه امتیازی بدهیم که اصلی‌تریم بخش تحریم ما نفتی و پولی و جابه‌جایی پولی در شبکه بانکی است، برداشته شود؟ آیا طرف‌های غربی گزینه‌های دیگری روی میز خواهند گذاشت و اینکه مرتب می‌گویند امنیت رژیم صهیونیستی برای ما مهم است، آیا نمی‌خواهند سر این موضوع با شما مذاکره کنند؟

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: اینکه مرتب بی‌آبروترین آدم‌ها در حقوق بشر از نقض حقوق بشر در ایران دم می‌زنند، آیا نمی‌خواهند با شما در این باره مذاکره کنند؟ حواستان باشد، این رسم دیپلماتیک است، نه صرفا لبخند و حضور در فیس‌بوک و سایر موارد از این دست.

بذرپاش گفت: چرا تعهدات غرب در متن توافقنامه ژنو نیامده و در ضمیمه آمده است، ولی تعهدات ایران در اصل توافقنامه آمده است؟ این همه جملات تفسیرپذیر توسط طرفین با کدام منطق دیپلماتیک سازگار است؟ قرار بود فرق این دو مذاکرات با مذاکرات گذشته این باشد که ابتدا گام آخر را توافق کنید و بعد گام اول را بردارید. کدام گام آخر توافق شد که ما قدم اول را برداشتیم؟

وی ادامه داد: برخی از رفع تحریم‌ها مانند پرداخت پول به نهادهای بین‌المللی به نفع غربی‌ها است. چه ضرورتی داشت که برداشتند؟ آیا برداشت تحریم از فروش نفت مهمتر از این موضوع و به نفع ملت نبود؟ محل غنی‌سازی که هیچ اشاره‌ای به آن نشده است؛ حال چه ضرورتی دارد که آنها در ایران بودنش را بپذیرند؟

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: در مذاکره آتی شما با چه پشتوانه و اهرمی می‌خواهید وارد شوید در حالی که دولت در حال سیاه‌نمایی شبانه‌روزی است و با خالی نشان دادن کشور از منابع از یک طرف و خالی شدن دست سازمان انرژی اتمی از مواد و تجهیزات از طرف دیگر معلوم نیست دور بعد شما با چه اهرمی در مذاکرات حضور خواهید یافت. ریاست جمهور که در انتخابات با شگرد تبلیغاتی سرهنگ و حقوقدان برای خود مانور تبلیغاتی فراهم کرد، باید این را بداند که هر چند سالیانی در کسوت شبه سرهنگی در ارتش حضور داشت و خدمت کرد و پس از آن سالیان طولانی در کسوت امنیتی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی خدمت کرده، اما اگر نیروهای مسلح شریف، سپاه سرافراز، ارتش سربلند، نیروی انتظامی زحمتکش نبود و همچنین مجاهدت‌های خانواده‌های زحمتکش آنها نیز نبود، حالا نه کشوری بود که شما رئیس جمهور آن باشد و نه حقوقدانی که در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام خود را آماده انتخابات ریاست جمهوری کند.

بذرپاش تاکید کرد: ما به این قشر خیلی بدهکار هستیم و خانواده‌های ایشان نیز که بسیاری از خانواده‌های شهدا هستند از ما طلبکار هستند. حواسمان باشد که روش‌های تبلیغاتی ما زحمات همت، باکری، خرازی، ستاری، صیاد شیرازی و آبشناسان را از بین نبرد. شاید ریاست جمهور با هدف اینکه می‌خواهد نشان دهد که دولت در حال کار است و در گذشته وضع خراب بوده است و کارها زمان می‌برد تا خود را نشان دهد، به عنوان یک تدبیر سیاسی می‌گوید خزانه خالی است. مگر آنکه رئیس جمهور در سیاه‌نمایی از حد اعتدال خارج شود و بداند خودش در اداره کشور دچار مشکل خواهد شد و در برنامه‌ریزی‌ها اشتباه خواهد کرد که نمونه این اشتباه در لایحه بودجه است.

وی در خصوص بودجه سال آینده گفت: در سقف بودجه و در نامتوازن بودن ارقام بودجه در توسعه مناطق محروم و میزان درآمد دلاری و قیمت دلار و میزان درآمدهای دلاری و حتی در جلد رنگ بودجه که به بنفش تغییر یافته دچار مشکل خواهیم شد. اینکه اصلی‌ترین شعار اقتصادی ما کنترل تورم باشد خوب است، ولی دولت به خوبی می‌داند که اصلی‌ترین دلیل تورم افزایش نرخ ارز در دو سال گذشته بوده است، نه فقط رشد نقدینگی که شاهد حرف من نیز آمارهایی است که معاونت در روز گذشته ارائه کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: از طرف دولت مطرح می‌شود که اصلی‌ترین راه برای کنترل تورم کاهش نقدینگی است، آن هم از طریق عدم تزریق پول به بسیاری از پروژه‌ها که خود دولت نیز می‌داند این روش در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به بیکاری منجر خواهد شد و از طرف دیگر کارگران چینی و خارجی بیشتر صاحب کار خواهند شد. مشاوران اقتصادی مشورت‌های درخورتر ارائه دهند.

بذرپاش در پایان خاطرنشان کرد: سوال من این است که چگونه با خزانه خالی در طول چند روز و یکی، دو هفته تمام انبارهای کالاهای اساسی پر شد؟ به نظر من همان حرفی که دولت در انتخابات زد، (80 درصد بی‌تدبیری و 20 درصد تحریم) در همان سیاق حرکت کنند تا بسیاری از امور این‌گونه حل شود.

**نمایندگان هفته بعد به حوزه‌های انتخابیه می‌روند

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان با برگزاری جلسه علنی در هفته آینده و به تاخیر انداختن زمان سرکشی وکلای ملت به حوزه‌های انتخابیه مخالفت کردند.

محمدرضا باهنر نایب‌رئیس دوم مجلس که ریاست صحن علنی پارلمان را برعهده داشت، براین اساس گفت: تعدادی از نمایندگان طی نامه‌ای از هیئت رئیسه خواسته‌اند تا زمان سرکشی به حوزه‌های انتخابیه مجددا یک هفته به تاخیر بیفتد. البته پیش از این در یک جلسه غیرعلنی ما نسبت به این موضوع از نمایندگان رای‌گیری کردیم، اما آنها موافقت نکردند.
وی ادامه داد: مجدداً درخواست‌کنندگان خواستار این شدند تا بار دیگر هم رای‌گیری صورت بگیرد و دلیل آنها هم این است که ما با توجه به ارائه لایحه بودجه سال آینده اگر هفته آینده جلسات علنی باشد آنها می‌توانند پیشنهادات خود را به کمیسیون‌ها ارائه دهند. همچنین هفته بعد از آن روز اربعین است که این روز در وسط هفته است و شاید قبل و بعد از روز اربعین، حضور نمایندگان در حونزه‌های انتخابیه ضروری باشد لذا نمایندگان درخواست داشتند مجلس هفته آینده جلسه علنی داشته باشد.

نایب‌رئیس دوم مجلس گفت: ما برای تغییر زمان سرکشی وکلای ملت به حوزه انتخابیه یک رای‌گیری استمزاجی می‌گیریم تا نمایندگان نظرات خود را اعلام کنند.

در نهایت وکلای ملت با 88 رای موافق، 108 رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن علنی با به تاخیر افتادن هفته سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه و برگزاری جلسات علنی در هفته آینده مخالفت کردند.

**یک فوریت طرح تبدیل وضعیت کارکنان رسمی کارگری به رسمی و یا پیمانی تصویب شد

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس طرح فوریت‌دار تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان رسمی - کارگری به رسمی یا پیمانی را ارائه کردند و احمد شوهانی نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در توضیح این طرح اظهار داشت: تعدادی از هموطنان در برخی ادارات شاغل هستند که وضعیت استخدامی آنها ابهام دارد. در حالی که این عزیزان مستخدم دولت هستند و احکام کارگزینی نیز دارند و براساس این طرح که ارائه شده شغل جدیدی به وجود نمی‌آید، لذا به کسب مجوز از معاونت نیروی انسانی ندارد و همچنین بار مالی ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه سطح علمی این افراد از فوق دیپلم به بالاست، گفت: براساس قانون خدمات کشوری، استخدام‌ها به دو صورت رسمی در زمان ثابت و یا پیمانی در مدت معین است. لذا هر فرد استخدامی طبق قانون خدمات کشوری یا باید پیمانی و یا رسمی باشد و یا باید تابع قانون کار باشند. اما متاسفانه در احکام آنها عبارت پرابهام رسمی - کارگری ذکر شده که این عبارت در هیچ قانونی وجود ندارد و آنها نه رسمی هستند و نه کارگر و هم رسمی هستند و هم کارگر که نه تابع قانون کار و نه تابع خدمات کشوری می‌شوند. لذا گلایه دارند که از حقوق مختلف خود محروم شده‌اند.

نماینده ایلام تصریح کرد: در بین این افراد حتی یک عده از خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران وجود دارند و درخواست دارند با مشخص شدن تکلیف خود از حقوق خود بهره‌مند شوند و اگر واژه کارگری از احکام آنها برداشته شود، این نیروها یا رسمی می‌شوند و یا اینکه وضعیت آنها به پیمانی تبدیل شود.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با فوریت‌دار شدن این طرح گفت: حدود 7 هزار نفر در دولت قبل استخدام شدند و تعهدی پیش آمده، اما دولت جدید اعتباری برای این افراد در نظر نگرفته است. لذا مغایر با اصل 75 قانون اساسی است و بار مالی دارد.

وی ادامه داد: اگر این طرح را در دستور کار قرار دهیم و مصوبه‌ای داشته باشیم، شورای نگهبان آن را به علت مغایرت با اصل 75 رد می‌کند و دولت نیز زیر بار مالی آن نمی‌رود، چرا که با مشکل بودجه مواجه هست و فقط انتظار و توقع برای مردم ایجاد می‌کند که در ادامه منجر به نارضایتی می‌شود. هنوز مطالبات ایثارگران پرداخت نشده است و امکان اجرایی شدن به علت مشکلات بودجه ندارد و این مورد نیز با توجه به این شرایط اجرا نخواهد شد. لذا اجازه بدهید فوریت‌دار نباشد تا وضعیت آن در کمیسیون مشخص شود.

سیدشکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در موافقت با کلیات فوریت‌دار شدن این طرح گفت: ما به عنوان نمایندگان ملت سوگند یاد کردیم که از حقوق مستضعفین و مردم دفاع کنیم، اما وقتی یک طرح دوفوریتی مطرح می‌شود که موضوع آن در ارتباط با حقوق کارگران و کارمندان است، یک عده سریعا اصل 75 را مطرح می‌کنند و می‌گویند این طرح مغایر با قانون اساسی است. پس کجا قرار است از حقوق کارگران و کارمندان دفاع کنیم؟

وی تصریح کرد: ده‌ها نوع ردیف استخدامی از دولت‌های قبل ایجاد شده است و متاسفانه یکی از معضلات و دغدغه‌های کارگران و کارمندان عدم تعیین تکلیف آنهاست و به خاطر اینکه از حق و حقوق این عده دفاع کنیم، باید عنایتی در حقوق آنها داشته باشیم. خواهشم این است که از حق و حقوق این کارگران و کارمندان دفاع کنیم، چرا که چرخه تولید کشور در دست آنهاست.

پس از سخنان موافقین و مخالفین فوریت دار شدن طرح تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان رسمی - کارگری به رسمی یا پیمانی به رای نمایندگان مجلس گذاشته شد که وکلای ملت با 104 رای موافق، 31 رای مخالف و 20 رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در صحن به فوریت دار شدن این طرح رای مثبت دادند و فوریت دار شدن این طرح به صورت لب مرزی تصویب شد.

**باهنر: پرداخت ماهانه 300 هزار تومان از طرف مجلس به هر نماینده برای کمک به اشخاص

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس طی سخنانی به تذکر آیین‌نامه‌ای حمید رسایی در مورد بحث تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: مخالفت من در مورد گرفتن بن یا کارت هدیه توسط نمایندگان نیست، بلکه مشکل اصلی این است که یک شرکت را به میزان 4 میلیارد تومان واگذار کرده‌اند، اما قیمت واقعی آن یک میلیارد هم نیست.

وی افزود: پشت این قضیه یکی از نمایندگان دوره‌های قبل مجلس است که در دوره فعلی نماینده نیست. بنابراین باید با خاطیان چه نماینده و چه از مقامات دولتی برخورد شود.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست صحن علنی را برعهده داشت در پاسخ به سخنان پورابراهیمی گفت: از نمایندگان خواهش می‌کنم که دیگر از تریبون مجلس در مورد تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی صحبت نکنند، چرا که این موضوع جمع‌بندی شده و مجلس هم متقاضی بوده و هم تصویب کرده و هم این تحقیق و تفحص را انجام داده است.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: متن این تحقیق و تفحص نیز در رسانه‌ها موجود است و همه نمایندگان نیز مدعی هستند که باید جلوی هرگونه تخلف و سوء استفاده‌های شخصی گرفته شود. بنابراین ما به دنبال این هستیم که قوه قضائیه این موضوع را بررسی کند و با خاطیان برخورد شود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: آقای محجوب هم در نطق خود گفتند که یک سری کارها در تامین اجتماعی انجام شده که برخی از آنها قانونی بوده است. مثلا به کارگران بن داده‌اند یا مبالغی به نمایندگان مجلس داده شده است، البته ما از تخلف به هیچ عنوان دفاع نمی‌کنیم، اما برخی سوء استفاده‌های شخصی نباید با اقدامات قانونی خلط شود.

باهنر افزود: پس از تذکر آقای رسایی من پیش خودم محاسبه کردم و دیدم که مجلس در سال 92 به طور متوسط برای کمک به مردم به هر نماینده ماهانه 300 هزار تومان پرداخت کرده است، چرا که آنها به سفرهای مختلف می‌روند و یا در حوزه‌های انتخابیه مراجعینی دارند که از آنها تقاضای کمک می‌کنند. لذا مجلس این پول را برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در اختیار نمایندگان گذاشته است.

وی در پایان تاکید کرد: از نمایندگان خواهش می‌کنم که دیگر در تریبون مجلس در این باره صحبت نکنند، چرا که هیئت رئیسه به جد این موضوع را بررسی کرده و به قوه قضائیه ارسال می‌کند تا قوه قضائیه به این موضوع رسیدگی کند.

**تذکرات شفاهی و کتبی وکلای ملت

در ادامه 5 تن از نمایندگان مجلس تذکرات شفاهی خود در صحن را ارائه کردند.

نعمت الله چهاردولی نماینده مردم ملایر در مجلس در تذکر شفاهی طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ابتدا جا دارد از دغدغه مقام معظم رهبری در جلسه با اعضای شورای انقلاب فرهنگی تشکر کند.

وی در تذکری به دولت گفت: یکی از وزارتخانه‌هایی که پایه‌گذار فرهنگ و فرهنگسازی است، وزارت آموزش و پرورش و معلمان هستند. در شرایط کنونی در لایحه بودجه در مورد نهادینه کردن فرهنگ، آموزش فرهنگ و فرهنگسازی در کودکان و نوجوانان اقدامی صورت نگرفته در حالی که این موضوع باید در بحث سرانه دانش‌آموزی، معیشت فرهنگیان و تجهیزات آموزشی دیده شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: اگر قرار است فرهنگ نهادینه شود، ریشه نهادینه شدن آن در آموزش و پرورش است. در خصوص لایحه بودجه 93 تذکری به دولت می‌دهند.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه می‌بایست به روستاها به طور جدی توجه می‌شد گرچه تمام اعتقاد ما این است که باید روستاها حفظ شود و از مهاجرت به کلانشهرها نیز جلوگیری شود. بنابراین در خصوص آب شرب کشاورزی و راه‌های روستای باید اعتبار لازم در لایحه بودجه داده می‌شد اما به این موضوع توجه نشد.

نماینده مردم ملایر در تذکر دیگری به محمدرضا باهنر که در غیاب لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشت، گفت: شمایی که در تریبون رسمی می‌گویید به هر نماینده ماهیانه 300 هزار تومان داده می‌شود، چرا در میان مردم توقع ایجاد می‌کنید.

چاردولی ادامه داد: مگر نمایندگان نباید در حوزه انتخابیه پاسخگو باشند. کجا این پول را دادید که حالا باید ما در حوزه انتخابیه این پول را به مردم بدهیم. لذا درخواست دارم که از این تریبون این موضوعات را رعایت کنید.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدعلی بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس در تذکری شفاهی در صحن علنی اظهار داشت: با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی برپایه عدالت و مبارزه با تبعیضات ناروا پایه‌گذاری شده است، بنده از دیدگاه قانون اساسی و عدالت به همه وزراء از جمله وزیر نفت توصیه می‌کنم که ایران و درآمدها و سرمایه‌گذاری‌ها باید با عدالت در میان مردم تعریف شود.

وی ادامه داد: از این رو کار برای تمام بیکاران و عسلویه و پارس جنوبی متعلق به همه ملت ایران است، لذا از وزیر نفت درخواست دارم که به زیرمجموعه خود در پارس جنوبی توصیه کنند که با برنامه‌ریزی بومی و غیربومی با جوانان برخورد ناروا نکنند تا جوانان کهگیلویه و بویراحمد نیز بتوانند در عسلویه و پارس جنوبی کار کنند.

عزیر اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی طی تذکر شفاهی اظهار داشت: از دولت آقای روحانی تشکر می‌کنم که در جلسه‌ای تمام مسائل استان البرز را بررسی کرده و دستور لازم را ارائه داد.

وی در تذکری به وزیر راه و شهرسازی گفت: یک درصد راه‌های استان در البرز است و 20 درصد ترافیک نیز در این استان صورت می‌گیرد و البرز مرکز مواصلاتی به پایتخت و 13 استان محسوب می‌شود. ضمن اینکه بحث اتوبان همت و کمربندی جنوبی آن نیمه‌تمام مانده است. همچنین فاز اول اتوبان تهران - شمال 60 درصد کارش صورت گرفته ولی نیمه‌کاره مانده است.

نماینده مردم کرج در تذکری به وزیر بهداشت گفت: استان البرز با کمبود 200 تخت بیمارستانی مواجه است و بیمارستان پردیس و کرج براساس مصوبات دولت قبلی باید احداث می‌شد. همچنین ساختمان دانشگاه علوم پزشکی نیز باید راه‌اندازی می‌شد که این کار صورت نگرفت.

اکبریان در تذکر دیگری به وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: سرانه مدارس در سال‌جاری هنوز پرداخت نشده است و برخی مدارس پول آب، برق و گاز را ندارند. همچنین فرهنگیان دلسوز هنوز حق‌الزحمه خرداد خود را دریافت نکرده‌اند و اضافه‌کاری آنها بیش از 4 ماه است که پرداخت نشده است.

وی در پایان خطاب به وزیر کشور خواستار راه‌اندازی فرمانداری و ادارات برای پردیس و اشتهارد شد.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس در تذکر شفاهی خطاب به معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: ما به توزیع اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه 93 شدیدا اعتراض داریم چرا که استان‌هایی که با طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالا ندارند، مانند استان فارس شدیدا از توزیع اعتبارات ضرر کرده‌اند.

وی در تذکری به وزیر نفت گفت: باید در اسرع وقت مشکلات پالایشگاه پارس شیراز، واحد متان‌گیری پالایشگاه پارسیان و پتروشیمی وابسته حل شود. همچنین استان شیراز سومین رتبه در نرخ بیکاری را دارد که این جای تاسف است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه زمان حرکت خط ریلی شیراز - تهران از اتوبوس‌ هم طولانی‌تر است، گفت: چرا وزارت راه در این زمینه سرمایه‌گذاری نمی‌کند. همچنین شیراز به عنوان سومین حرم اهل‌بیت(ع) انتظار دارد که در توسعه شاهچراغ در سال 93 توجه می‌شد.

قادری در پایان در خصوص آبرسانی به شیراز خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته مشکل جدی آب داشتیم و استان فارس و شهر شیراز تنش آبی جدی دارد. لذا از وزیر نیرو درخواست دارم که به این موضوع رسیدگی کند.

**تذکر 151 نماینده به رئیس جمهور در خصوص رفع موانع تردد انفرادی زائران عتبات

ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس در ادامه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را در صحن علنی قرائت کرد.

بر اساس اعلام این عضو هیئت رییسه، 151 نفر از نمایندگان در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار رفع موانع و محدودیت‌های تردد انفرادی زائران عتبات عالیات شدند.

همچنین 60 نفر از نمایندگان خطاب به رئیس جمهور در خصوص ضرورت تقویت تیم مذاکره کننده هسته‌ای با توجه به ابعاد فنی و حقوقی مذاکرات پیش‌رو تذکر دادند.

**لایحه الحاق ایران به کنوانسیون قرارداد حمل و نقل بین‌المللی کالا اعلام وصول شد

علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز مجلس موارد اعلام وصولی از سوی هیئت رئیسه را قرائت کرد.

وی ادامه داد: لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل الحاقی کنوانسیون قرارداد حمل و نقل بین‌المللی کالا از طریق جاده راجع به سند حمل الکترونیکی از سوی دولت رسیده که در اجرای ماده 137 آیین‌نامه داخلی مجلس اعلام وصول می‌شود.

**پایان جلسه علنی امروز/لغو مرخصی نمایندگان در اول دی‌ماه

محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی و حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ریاست صحن علنی مجلس را برعهده داشت پیش از پایان جلسه علنی پارلمان خطاب به نمایندگان گفت: همانطور که مطلع شدید هفته آینده جلسه علنی نداریم و زمان سرکشی به حوزه‌های انتخابیه است، لذا جلسه بعدی ما روز یکشنبه اول دی‌ماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: دوستان نماینده در جریان باشند که با اینکه اول دی‌ماه شب اربعین حسینی است اما ما جلسه علنی داریم و کسانی هم که برای آن هفته مرخصی گرفته‌اند، مرخصی‌هایشان لغو است.

نایب رئیس مجلس همچنین تصریح کرد: البته هفته بعد کمیسیون تلفیق و کمیسیون بودجه فعال هستند و بحث بودجه به صورت جدی شروع می‌شود و در واقع کمیسیون تلفیق کار خود را از روز یکشنبه هفته آینده رسما شروع می‌کند. همچنین آقای مصباحی مقدم هم می‌گوید با اینکه هفته بعد زمان سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه است، اما کمیسیون بودجه جلسه دارد.

باهنر ادامه داد: روز یکشنبه اول دی‌ماه جلسه علنی داریم و فعلا هیچ مرخصی در آن روز نداریم و تمام مرخصی‌هایی که گرفته شده لغو است. البته نمایندگان با مسئول مرخصی‌های هیئت رئیسه یعنی آقای سبحانی‌نیا هماهنگ کنند.

۱۳۹۲/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...