نسخه چاپی

افشای اسرار دیدار پادشاه‌عربستان با كری

بهجت سلیمان سفیر سوریه در اردن اسرار دیدار ملك عبدالله پادشاه عربستان را با جان كری وزیر امور خارجه آمریكا در ریاض را فاش كرد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه خبری مرآه الجزیره نوشت: «جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به منطقه تصمیم گرفت بعد از سفر به مصر عازم عربستان سعودی شود.

این اقدام اشاره مستقیم به رهبران عربستان بود که آمریکا مخالف رهبران جدید مصر نیست و با آنها در چارچوب سیاست روابط خاص و دیدارهای متقابل رفتار خواهد کرد و این بر خلاف خواست و تمایل ریاض بود که تصور می‌کند، آمریکا مخالف نظام جدید مصر و موافق اخوان است. چون واشنگتن تاکنون هیچ گونه تحریم یا مجازاتی را علیه حکومت جدید مصر تحمیل نکرده و نخواهد کرد.

اما جان کری به محض ورود به عربستان و مورد استقبال قرار گرفتن از سوی شاهزاده «سعود الفیصل»، وزیر امور خارجه، به همراه او از فرودگاه به دیدار «عبد الله بن عبد العزیز»، پادشاه سعودی رفت.

در جریان دیدار جان کری با پادشاه عربستان، شاهزاده «سلمان بن عبد العزیز»، ولی عهد، شاهزاده «سعود الفیصل»، وزیر خارجه، شاهزاده مقرن بن عبد العزیز، سفیر عربستان سعودی در آمریکا و دو مشاور حضور داشتند و به درخواست جان کری شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات سعودی از حضور در این نشست منع شده بود.

1. دیدار از ابتدا پر تنش بود، ملک عبدالله بعد از خوش آمدگویی به جان کری، سخنان خود را با انتقاد و حمله به موضع و سیاست‌های جدید آمریکا در منطقه شروع کرد و به کری گفت که اعتماد رهبران عربستان به واشنگتن از زمان حوادث مصر در سال 2011 که منجر به سرنگونی رژیم «حسنی مبارک» در این کشور شد و در آن آمریکایی‌ها نسبت به حوادث جاری در مصر سیاست بی‌تفاوتی را اتخاذ ‌کردند و متحد مهم و استراتژیک خود را (یعنی حسنی مبارک) از دست دادند و با تلاش‌های عربستان برای آرام کردن اوضاع داخلی مصر همراهی نکردند و مواضع آنها به وضوح نشان دهنده حمایت از قیام مردم مصر علیه حسنی مبارک بود، از بین رفته است.



2. ملک عبد الله ادامه می‌دهد: آمریکا به این حد اکتفا نکرد، بلکه با تمایل شدید حامی روی کار آمدن جماعت اخوان المسلمین در مصر بود که تهدیدی استراتژیک علیه منطقه خلیج فارس به شمار می آیند. ما در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ابتکار عملی را مبنی بر طولانی کردن مدت حکومت شورای نظامی در مصر تا آرام شدن شرایط این کشور پیش از اجرای هرگونه انتخاباتی در اختیار شمار قرار دادیم، ولی متأسفانه آمریکا بر سرعت اتمام کار شورای نظامی و برگزاری انتخابات پافشاری کرد، در حالی که تمام قرائن و ادله به وضوح نشان می‌داد که اخوان المسلمین به خاطر اینکه یک تشکیلات قدیمی و منظم در مصر است، پیروز انتخابات خواهد بود.




3. ما به شما هشدار دادیم، زمانی که اخوان المسلمین قدرت را در مصر به عنوان بزرگترین کشور عربی و قدرت اصلی در دست بگیرد، منجر به تغییرات جامع در منطقه خواهد شد، ولی متأسفانه این بار نیز با ما همراهی نکردید و به دیدگاه ما هیچ توجهی نکردید.



4. حوادث پشت سرهم به صورت زنجیره‌ای و سلسله‌وار در مصر تکرار شدند. شما در ابتدا به ما گفتید که با ملت مصر علیه حسنی مبارک هستید و اینکه شما همیشه حامی انتخاب ملت‌ها هستید، ولی زمانی که ملت مصر محمد مرسی و گزینه اخوان المسلمین را کنار زد، شما علیه انتخاب ملت و در حمایت از اخوان المسلمین و محمد مرسی تحت عنوان منتخب ملت موضع گیری کردید و میلیون‌ها مصری و چندین برابر تعدادی که به محمد مرسی رأی داده و به خیابان‌ها آمده بودند را نادیده گرفتید. (ملک عبدالله به سخنان خود ادامه می‌دهد و هر از چند گاهی سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان برخی مسائل را به وی یادآوری می‌کند).



5. ملک عبد الله ادامه می‌دهد، عربستان سعودی از مواضع ناپایدار و متناقض آمریکا در منطقه بهت زده شده است. در زمانی که شما تمام تجهیزات و ساز و کار خود را برای حمایت از ملت سوریه و ورود به جنگ علیه نظام این کشور آماده می‌کردید، یکباره شنیدیم که مذاکره با رهبران نظام سوریه را از طریق ایران و روسیه آغاز کرده‌اید. این خبر ما را بسیار غافلگیر کرد، چرا که این اقدام حمایت بزرگی از «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه و نظام این کشور به شمار می‌رود و ما آخرین کسی بودیم که در جریان این مسئله قرار می‌گرفتیم.



6. پیش از این اطلاعاتی به دست ما رسیده بود، مبنی بر اینکه ایران و آمریکا گفت‌وگوهای جدی را درباره منطقه شروع کرده‌اند، زمانی که از شما در این مورد سوال کردیم، شما جواب دادید، این حرف و حدیث رسانه‌ها است و هیچ چیز جدی وجود ندارد، موضع ما در قبال ایران این است که یک رژیم تروریست حامی تمام جنبش‌های تروریستی در منطقه است. ولی بار دیگر با توافق آمریکایی - ایرانی قریب الوقوع غافلگیر شدیم، متأسفانه برخی کشورهای اروپایی در این مورد از ما سوالاتی با این رویکرد و باور کردند که ما طرف اصلی در این موضوع و در این مذاکرات هستیم، ولی ما حتی از آن اطلاع هم نداشتیم.



7. می‌خواهم از شما به عنوان وزیر خارجه آمریکا سوال کنم، آیا عربستان خارج از اتحاد و پیمان آمریکا قرار گرفته است؟! آیا کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تبدیل به باری بر دوش آمریکا شده‌اند؟ جناب وزیر ما از شما می‌خواهیم ما در جریان تحولات و دیدگاه فعلی خود در منطقه قرار دهید، آیا ما همچنان متحد شما هستیم یا بازیچه و آلت دست؟! به طور کلی انتظار دارم دیدگاه و نظر شما را بشنوم، چرا موضع آمریکا در قبال سوریه همانند مصر دوران حسنی مبارک قاطع و تند نبود؟



8. اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا: کری سخنان خود را با تشکر و قدردانی از میزبانی و دیدار با پادشاه سعودی شروع کرد و از خوشامد گویی ملک عبدالله اظهار خرسندی کرد و گفت: بر این باورم که به طور کلی میان آمریکا و عربستان سعودی اختلافی وجود ندارد و اگر تنها برخی اختلافات جزیی مشاهده می‌شود، در تاکتیک است و استراتژی طرفین تغییر ناپذیر و ثابت است و گفت‌وگوی جاری مفید و سازنده خواهد بود، همان طور که تمایل داشتم اظهارات شما را بشنوم، مشتاق هستم حضرت عالی نیز به سخنان من گوش دهید.



9. از ابتدا شروع کنیم، موضعی که شما آن را شروع تغییر در مواضع آمریکا در قبال متحدان این کشور به شمار آوردید، مطلقا درست نیست، شما از ابتدا طرف اصلی میان ما و نظام حسنی مبارک در مصر بودید. «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه سابق آمریکا که پیش از من این مسئولیت را بر عهده داشت، شما را در جریان حوادث قرار داد و آن طور که حضرت عالی گفتید ما به حسنی مبارک پشت نکرده و او را نفروختیم.

حوادث مصر شروع شد و برآوردهایی که از مصر به دست ما می‌رسید، نشان می‌داد که روند و شدت رخ دادها و اعتراض‌ها در این کشورها در حال رو به کاهش و افول گذاشتن است، این گزارش‌ها حوادث اعتراض‌های سال‌های 1979 - 1978 دوران ریاست جمهوری «انور سادات»، رئیس جمهوری اسبق مصر را به ما یادآوری می‌کردند، مصری‌ها به ما می‌گفتند که مقایسه میان دو اعتراض جایگاهی ندارد و اعتراض‌های زمان سادات اول بسیار گسترده‌تر از حوادث کنونی و جاری است و ما قادر هستیم، اوضاع را به سرعت تحت کنترل خود درآوریم.

ما از این دیدگاه مصر استقبال و آنها را تایید کردیم و پیشنهاد کاهش سرکوب‌ها و در صورت امکان موافقت حداقل با مطالبات مردمی را پیشنهاد کردیم. به طور اتفاقی سرلشکر «سامی عنان»، رئیس سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح مصر با ما دیدار و گفت‌وگو کرد. ما در این دیدار پیشنهادهایی برای خروج سریع‌تر از بحران را مطرح کردیم،‌ زمانی که ژنرال سامی عنان مصر را ترک کرد، یک هیئت بلند پایه آمریکایی متشکل از رهبران پنتاگون و وزارت امور خارجه و سازمان جاسوسی سی آی ای او را همراهی کردند و ما یک کار گروه بحران که می‌بایست دفتر آن در قاهره در نزدیکی رویدادها باشد، تشکیل دادیم.

هیئت آمریکایی برای کمک به نظام مصر به آنجا مسافرت کرد. ما از طریق این هیئت به دولت حسنی مبارک به صورت روزانه، ساعتی و لحظه به لحظه پیشنهادها و ابتکار عمل‌ها و رهنمودهایی را برای خروج از تنگنا مطرح می‌کردیم، حسنی مبارک در ابتدا با آنها موافقت می‌کرد، ولی متاسفانه چند ساعت بعد موضوع مورد توافق را نادیده می گرفت.



10. به صورت جدی و عمیق با فرماندهان ارتش مصر وارد گفت‌وگو شدیم. موضع ارتش صریح و قاطع بود، اینکه آنها هیچ دخالتی در حوادث جاری کشور نخواهند داشت و حتی از باتوم هم علیه معترضین در خیابان‌ها استفاده نخواهند کرد. ارتش در این بحران تصمیم گرفت بی‌طرف باقی بماند، اگرچه ما شاهد همدردی پنهان فرماندهان ارتش با معترضین مصری بودیم. ما به راهکارها و گفت‌وگوهای خود با حسنی مبارک و عاملان نظام وی ادامه دادیم. در ابتدا قادر بودیم، بحران را مهار کرده و پشت سر بگذاریم، ولی لجاجت حسنی مبارک و اطرافیان وی مانع تراشی کردند تا جایی که ما به کانال ارتباطی میان فرماندهان نظامی مصر و حسنی مبارک تبدیل شدیم و زمزمه‌های نارضایتی فرماندهان نظامی از سیاست حسنی مبارک شروع شد.

من به ملک عبد الله می‌گویم که در دیداری که در وزارت دفاع برگزار شد، هیئت آمریکایی به دیدار ژنرال «محمد حسین طنطاوی» و سرلشکر سامی عنان رفت. ما در آنجا اعلام کردیم که حسنی مبارک باید امتیازات زیادی را بدهد و نباید فرصت‌ها را از دست بدهد. ملت مصر به صورت یک پارچه علیه حسنی مبارک است، ملت به دو گروه تقسیم نمی‌شوند که یک گروه با حسنی مبارک و گروه دیگر علیه او باشد و این مسئله راه برای دخالت ارتش مصر فراهم کند. ارتش در صورتی می‌تواند یک راه حل میانه ارائه دهد که ملت به دو گروه تقسیم شوند، ولی متأسفانه توده مردم یکپارچه مخالف حسنی مبارک بودند.

ما تلاش کردیم، فرماندهان ارتش و سرویس‌های امنیتی مصر اقداماتی را برای کاستن از شدت حوادث مصر انجام دهند، ولی ارتش و فرماندهان آن با این مسئله مخالفت کرده و گفتند: در حال حاضر توپ در زمین حسنی مبارک است و او باید وارد عمل شود. ما دیدارهای دوره‌ای با تمامی مراکز قدرت در مصر برای مقابله با تشدید بحران برگزار کردیم و گاهی اوقات از «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا درخواست می‌کردیم که در امور مداخله کند، ولی متأسفانه احساس می‌کردیم که حسنی مبارک با ما همسو نیست و با اغفال و فریب اطرافیانش به ویژه نزدیکان و بهرمندان از نظام موضع خصمانه‌ای علیه ما اتخاذ کرد. حسنی مبارک در مورد مسائل معدودی با ما اتفاق نظر داشت و در همان موارد معدود نیز تحت فشار نزدیکان و افراد فاسد اطرافش به آن پشت می‌کرد، آنها نمی‌خواستند، امتیازی به معترضین مصری بدهند. آنها به سرکوب‌های مردمی و اتمام اعتراض‌ها در اسرع وقت دل‌خوش کرده بوند. ما مسئله انتخاب «عمر سلیمان» به عنوان معاون رئیس جمهور را از مدت‌ها پیش یعنی در دوران عمل جراحی حسنی مبارک در آلمان مطرح کرده بودیم، در آن زمان وضعیت جسمانی وی وخیم بود.

حسنی مبارک با این ایده موافقت کرد و ما هم به او وعده دادیم که این مسئله بلافاصله بعد از بازگشت و بهبود وی به اتمام خواهد رسید، ولی هر بار فرصت‌ها را از بین برد. بارها با اوباما و کلینتون در مورد موضوع یا راهکاری توافق می‌کردند و ما هر بار می‌دیدیم که او اندکی بعد عکس توافق حاصل شده عمل می‌کند، ما در ارتباط مداوم با فرماندهان ارتش بودیم.



11. نتیجه‌ای که همه ما به آن رسیدیم و ارتش و فرماندهان مصر نیز در این نتیجه با ما سهیم بودند، این بود که حسنی مبارک از اتخاذ هر تصمیمی ناتوان است و اطرافیان او تصمیم گیرنده اصلی هستند، به همین خاطر موضع ما در دولت آمریکا همگام با حوادث و ملت مصر دچار تغییر و تحول شد، ما تمایل داشتیم که مصر زمام امور و کنترل آن را در دست گیرد و دیدگاه‌هایی را مطرح کردیم که فرماندهان نظامی نیز بدان آگاه بودند، ما در مورد یک سری اقدامات از جمله انتخاب عمر سلیمان به عنوان معاون رئیس جمهوری و تشکیل دولت قدرتمند، جامع و مانع برای کنترل اوضاع توافق کردیم، ولی همه این اقدامات با مخالفت حسنی مبارک و اطرافیانش مواجه شد. آنها روی زمان حساب کرده بودند و اعتقاد داشتند، حوادث جاری همچون ابر تابستان گذری خواهد بود و در جریان حوادث مصر نبودند، ما همیشه در موضع اتهام آنها بودیم، اعلی حضرت ما شما را به صورت شخصی در جریان حوادث قرار می‌دادیم و شما وعده دادید و وعده شما میمون و مبارک است.

وقتی که ارتش مصر و فرماندهان آن با سیاست حسنی مبارک مخالفت کردند و با مردم ابراز همدردی کردند، آیا شما از ما انتظار داشتید که ما کماندوهای آمریکایی و ارتش این کشور را برای مقابله با ملت مصر روانه خیابان‌ها و کوچه‌های قاهره کنیم، آیا چنین چیزی امکان دارد و عاقلانه است. ملت مصر باید رهبران خود را انتخاب کنند، این ایدئولوژی،‌ فرهنگ و زندگی ماست، آنچه که ما در آمریکا داریم، باید دیگران هم داشته باشند، ولی هر کس متناسب با شرایط خود.



12. این ما نبودیم که اخوان المسلمین را در مصر روی کار آوردیم، بلکه ملت مصر این کار را کرد، ما روابط خود را با اخوان الملسمین از دهه 90 میلادی در مقابل شما کتمان نمی‌کنیم، این جنبش در تلاش برای ایجاد اسلام سیاسی میانه‌رو در واکنش به گروه‌های تروریستی در منطقه رشد کرد، ما بر این باور بودیم و همچنان هستیم که اخوان المسلمین به عنوان یک طرف میانه‌رو قادر است، با افراط گرایی گروه‌های اسلامگرای تندرو مقابله و آن را کنترل کند، ولی در حال حاضر می‌بینیم که شما از روابط ما با اخوان المسلمین بهت زده شدید، در حالی که شما از ابتدا در جریان اقدامات ما بودید. اعلی حضرت، حسنی مبارک برای آمریکا مهم‌تر از شاه ایران نبود، بنابراین زمانی که احساس کردیم، شاه ایران در آستانه سقوط قرار دارد و قدرت و نفوذ خود را در میان توده مردم ایران از دست داده است، ما به خاطر ابقای شاه ارتش خود را روانه ایران نکردیم. ما می‌دانستیم که جایگزین او در ایران دشمن آمریکا خواهد بود و ما در این مورد به اسرائیل هشدار دادیم و زمانی که اسرائیل از شاه حمایت نظامی و امنیتی می‌کرد، ما مقابله کردیم و گفتیم که دوران شاه به سر آمده است.

اسرائیل به حرف ما گوش نکرد، به همین خاطر عنوان انقلاب ایران بعد از شاه اسرائیل بود، دلیلش این بود که اسرائیل در مقابله با مردم ایران وارد عمل شد، ما دست به چنین اقدامی نزدیم و با هیچ یک از ملت‌ها در سرزمین‌اشان مقابله نکردیم، ما باید همگی از رویدادها درس عبرت بگیریم.



13. اعلی حضرت اجازه دهید، با هم به پرونده سوریه بپردازیم، ما از ابتدا از حوادث سوریه حمایت کردیم و به بشار اسد گفتیم که از قدرت کناره گیری کند. ما از اپوزیسون حمایت کردیم و امیدوار بودیم که مخالفین در کوچه‌ها و خیابان‌ها باقی بمانند و به کوه‌ها و سنگرها و سلاح‌ها روی نیاورند (نبرد و مبارزه)، ‌ولی برخی شتاب‌زده عمل کردند و تصور نمودند که این مسئله باعث تسریع در سقوط نظام خواهد شد، ما با اینکه دیدگاه متفاوتی داشتیم، در مقابل این موضع مقاومت نکردیم.

ما با تمام توان از مخالفین حمایت کردیم و سلاح در اختیار آنها قرار دادیم و در حمایت از رخ دادهای سوریه فشاری زیادی را به مخالفین برای رسیدن به اتحاد و آشتی اعمال کردیم، همچنین نظام را تحت فشار قرار داده و آن را منزوی و محاصره کردیم، ولی آنچه به حوادث جاری در سوریه آسیب رساند، مداخله‌های زیاد بود، همه طرف‌های تبدیل به رهبر انقلاب سوریه شدند، هرکس تصمیمات و گروه خاص خود را داشت، ولی متأسفانه این طرف‌ها با هم درگیر شدند. ما تمایل شدید به اتحاد همه داشتیم، ولی شکست خوردیم، قطر و ترکیه هریک به نوبه خود تبدیل به رهبر شدند و برخی از میان شما و اسرائیل مداخله کردند، به نظر همه این مسائل باعث مقاومت بیش از پیش نظام و توانایی‌اش در درگیری‌ها شد.



14. ما از ابتدا هشدار دادیم که نظامی کردن بحران سوریه به نفع نظام سوریه است، ولی هیچ کدام از طرف‌ها به حرف ما گوش نکردند و ما تابع خواسته‌ها و تمایلات آنها شدیم، حتی برخی خود را به عنوان کارشناس ملت‌های عربی و ملت سوریه به ما معرفی کردند، ما می‌دانستیم که نظام سوریه اراده‌های پولادین ارتش را در اختیار دارد و نفوذ به آن دشوار است، ولی برخی اطلاعات گمراه کننده در اختیار ما قرار دادند و گفتند که ارتش تنها چند روز بعد وحتی چند ساعت بعد اعتماد خود را به اسد از دست خواهد داد.



15. اعلی حضرت آنچه اتفاق افتاده است، را برای شما در یک داستان خواهم گفت، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر سابق قطر در یک تماس فوری خواستار مکالمه با باراک اوباما شد، اینکه وی اطلاعات مهمی در اختیار دارد و باید این اطلاعات را در اختیار رئیس جمهوری آمریکا قرار دهد، ساعت به وقت آمریکا نیمه شب را گذشته بود و رئیس جمهوری خواب بود، پافشاری امیر قطر به گفت‌وگو با اوباما باعث شد، مشاورانش وی را بیدار کنند، امیر قطر این خبر را اوباما داد: «ریاض حجاب»، نخست وزیر فراری سوریه چند ساعت در ساختمان نخست وزیری کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد و ضمن کناره گیری از سمت خود از بحران سوریه حمایت خواهد کرد و همه اینها همزمان با تحرکات و استقرار ارتش سوریه به ویژه در شهرهای اصلی این کشور بود. اینکه توافقی میان فرمانده ارتش و رهبران معارضان در زمینه اعطای فرصت به بشار اسد برای ترک سوریه حاصل شده است و قطری‌های فشارهای زیادی را برای تحقق آن اعمال کردند، چراکه برخی در سوریه خواستار قتل و بازداشت رئیس جمهوری سوریه بودند تا وی نتواند سوریه را ترک کند.

امیر قطر همچنین به باراک اوباما گفت که همه این مسائل طی چند ساعت آینده محقق خواهد شد، رئیس جمهوری آمریکا موضوع را به مشاورانش ابلاغ کرد و از آنها خواست که گروه رسانه‌ای حاضر در ترکیه برای پوشش این رخ داد عازم سوریه شود، ما ساعت‌ها منتظر شدیم و هیچ اتفاقی در سوریه نیفتاد، تا اینکه با درخواست اردن مبنی بر کمک به آنها از طریق ماهواره برای یافتن ریاض حجاب غافلگیر شدیم، اردنی‌ها خبر دادند که وی در راه اردن است و هنوز وارد اردن نشده است و احتمال دارد دستگیر یا کشته شده باشد، چند ساعت بعد ریاض حجاب در حالی که لباس زنانه بر تن کرده بود و سوریه را به سمت اراضی اردن ترک می‌کرد، شناسایی شد. این چیزی است که اتفاق افتاد.

آیا می‌دانید که قطری‌های پیش از اینکه مسئله را به ما خبر دهند، به اسرائیلی‌ها خبر دادند، آیا موضوع را به شما خبر دادند؟ ما با اردن تماس گرفتیم تا از حقیقت ماجرا آگاه شویم، اردنی‌ها به ما گفتند که هیچ اطلاعی در این زمینه ندارند و شاهد هیچ‌گونه تغییر مهمی در سوریه و تحرکات ارتش سوریه نبودند، آنها با تخیلات و توهمات خود فرصت سوریه را از دست دادند و در حال حاضر بازنده اصلی ملت سوریه است.



16. موضوع مهم دیگری را به صورت تفصیلی بررسی می‌کنیم، شاهزاده «بندر بن سلطان»، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی به ما اعلام کرد که او مثل قطر نیست و از ما درخواست مهلت دو الی سه ماهه برای پایان بخشیدن به بحران سوریه کرد، ما این فرصت را در اختیار او قرار دادیم و زمینه را برای او مهیا کرد و تمام متحدان را برای او بسیج کردیم و بر این باور بودیم که چنین چیزی کلا غیر ممکن است، بررسی‌ها، نظرسنجی‌‌ها، اطلاعات و مطالعات ما نشان می‌دهد که بشار اسد روز به روز قدرتمندتر می‌شود و اعتماد برخی را مجددا جلب می‌کند.



17. موضوع در مصر همانند سوریه نیست، ملت مصر به کلی مخالف حسنی مبارک بود و ارتش نیز به او پشت کرد، شرایط در سوریه متفاوت است، اکثر فرماندهان حامی بشار اسد هستند و او دارای قدرت و تاثیرگذاری در میان ملت سوریه است، متحدان منطقه‌ای و بین المللی او به او پشت نخواهند کرد، چرا که از خودشان دفاع می‌کنند. شما باید واقعیت را همان طور که هست ببینید، ما دشمنی بیشتری با نظام سوریه داریم، ولی ما واقع گرا هستیم و نباید روزانه صدها نفر از ملت سوریه قربانی کنیم. آنچه را که از تحقق میدانی و نظامی آن ناتوان بودیم می‌توانیم در میز مذاکرات محقق کنیم، ما باید همگی تلاش کنیم، شما چه شرکت کنید و چه شرکت نکنید، کنفرانس ژنو 2 برگزار خواهد شد، ولی تاکید می‌کنم که حضور شما مهم است و عنصر تاثیرگذاری در کاهش دستاورهای نظام خواهد بود.



18. همه جهان در مورد اهمیت برگزاری کنفرانس ژنو 2 اتفاق نظر دارند، من الان به شما ابلاغ می‌کنم که دو الی سه ماه تا زمان برگزاری این کنفرانس فرصت دارید، هر کاری که می‌خواهید انجام دهید، اگر دستاوردهایی را محقق کردید، خیلی خوب است، ما تلاش می‌کنیم که بشار اسد و نظام سوریه بازنده کنفرانس ژنو 2 باشد، ولی این کنفرانس باید برگزار شود.



19. ما در میان خود اتفاق نظر داریم که در حال حاضر سیاست آمریکا باید از مبارزه و جنگ در هر مکانی دوری کند و تا حد امکان مسائل را از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو و حل و فصل پیش ببرد. به همین خاطر با ایران گفت‌وگو می‌کنیم و با ایران به توافق خواهیم رسید، از شما پنهان نمی‌کنم که توافق با ایران تقریبا حاصل شده است و منافع عربستان سعودی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در چارچوب این گفت‌وگو و توافق است. شما باید شریک تحولات منطقه‌ای باشید، به افسانه‌ها و خیال بافی‌های برخی دل‌خوش نکنید، قطار تحولات به حرکت خود ادامه خواهد داد و هیچ قدرتی قادر و توقف آن نخواهد بود، لطفا شما به پیشنهادات و راهنمایی‌ها ما گوش کنید، ولی تصمیم گیری نهایی با خود شماست، در پایان از حسن استقبال شما قدردانی می‌کنم، ما در دولت آمریکا و شخص باراک اوباما قدردان زحمات شما خواهیم بود، ما در تماس دائم با شما خواهیم بود.

۱۳۹۲/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...