نسخه چاپی

طرح مجلس برای غنی سازی 65 درصدی

عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس از تهیه طرحی در مجلس توسط نمایندگان شاخص مجلس با تخصص در حوزه های هسته ای، اقتصادی وحقوقی خبر داد كه بر اساس آن نیاز های كشور در حوزه هسته ای مشخص می شود.

به گزارش نما؛ به نقل از مهر؛ ابولقاسم جراره عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با مهر از تهیه و تنظیم طرحی توسط جمعی از نمایندگان شاخص مجلس خبر داد که بر اساس آن نیاز کشور در حوزه هسته ای مشخص می شود.
وی با بیان اینکه در یکی از بندها توافق نامه آمده است که ایران باید بر اساس نیازهایش غنی سازی انجام دهد، گفت: نمایندگان مجلس با این طرح می خواهد دولت را بر نیازهایی که در این حوزه وجود دارد ملزم نماید.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیاز ما در بحث هسته ای در حد نیاز نیروگاه ها خلاصه شده، در حالی که این گوشه ای از کار است و نیاز کشور های پیشرفته برای غنی سازی در حوزه های مختلف به مراتب بیشتر از این است.
جراره افزود: به عنوان مثال با هسته ای کردن خیلی از پروژه ها می توانیم از آلوده شدن هوای شهرهای بزرگ جلوگیری کرده، و در بحث کشاورزی نیز می توان با استفاده از توانمندی های هسته ای مانع از بیماری هایی شد که در اثر کود های شیمیایی ایجاد می شود.
این عضو کمیسیون صنعت مجلس در ادامه اظهار داشت: هدف از این طرح این است که دولت ملزم شود که نیازهای کشورمان در حوزه هسته ای را مشخص کند تا بر اساس این نیاز ها غنی سازی تعریف شود.
وی با اشاره به طرح کمیسیون صنعت مبنی بر هسته ای شدن سوخت کشتی های اقیانوس پیمای کشورمان گفت: ما برای این کار حداقل به غنی سازی در حد ۶۵ درصد نیاز داریم.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه نمایندگانی با تخصص در حوزه های هسته ای، حقوقی و اقتصادی در حال تهیه این طرح هستند تا همه جوانب برای این کار در نظر گرفته شود گفت: اگر این طرح در مجلس به تصویب برسد قانون می شود و دولت نیز موظف به اجرای آن خواهد شد.
در بندی از سند ژنو در گام آخر توافقات آمده است که هر گونه توافقی متضمن یک برنامه غنی سازی باشد که توسط طرفین تعریف می‌گردد، برنامه‌ای که شاخصه‌های آن با موافقت طرفین و منطبق با نیازهای عملی، با محدودیت‌های مورد توافق در خصوص دامنه و سطح فعالیت‌های غنی سازی، ظرفیت غنی سازی، محل‌هایی که در آن غنی سازی انجام می‌شود و ذخایر اورانیوم غنی شده برای دوره زمانی که مورد توافق قرار می‌گیرد، تعیین می‌گردد.

۱۳۹۲/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...