نسخه چاپی

ربیعی در مراسم معارفه مدیرعامل صندوق بیمه روستاییان:

صندوق بیمه روستائیان عامل افزایش عدالت بین شهر و روستا‌ست

عکس خبري -صندوق بيمه روستائيان عامل افزايش عدالت بين شهر و روستا‌ست

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با تاكید بر این كه ایجاد تأمین اجتماعی و خدمات بیمه‌ای برای روستاییان، سیاستی برای حمایت از تولید است گفت: بیمه و خدمات تأمین اجتماعی، امنیت شغلی روستاییان را ایجاد می‌كند.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی،علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که ایجاد تأمین اجتماعی و خدمات بیمه‌ای برای روستاییان، سیاستی برای حمایت از تولید است، اعلام کرد: بیمه و خدمات تأمین اجتماعی، پشتوانه‌ای برای باقی ماندن در روستا و احساس امنیت شغلی و آسودگی خاطر برای روستایی ایجاد می‌کند و این فقط یک گام برای تقویت تولید در روستاست.

ربیعی در مراسم تودیع و معارفه روسای صندوق بیمه روستاییان و عشایر گفت: همه ما به نوعی با روستا و روستاییان در ارتباط بوده ایم و کار برای طبقه کارگر ، دهقان و روستاییان نه به عنوان وظیفه حرفه ای بلکه وظیفه دینی، اخلاقی و اسلامی است.

وی ادامه داد: این همان چیزی است که ما به خاطر آن انقلاب کرده ایم و روستاییان در این سالها ثابت کرده اند که حامی مسوولان بوده اند و رای معنادار آنها در انتخاب دولت تدبیر و امید قابل تامل است .

ربیعی در ادامه با تاکید بر این که نگاه به روستا باید نگاه جدی شود، اظهار کرد: قبل از انقلاب سیاست ها مدرنیزاسیون بود و نیاز به بازنگری در این زمینه داریم .

وی با تاکید بر این که اگر روستایی قرار است در روستا بماند و تولید کند، نظام تامین اجتماعی باید تقویت شود، تصریح کرد: با تقویت نظام تامین اجتماعی بسیاری از مشکلات روستاییان حل خواهد شد و می توانیم سطح زندگی آنها را افزایش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تأمین اجتماعی را حق همه مردم می‌داند و از این جهت مترقی است؛ اما مسأله این است که بخش مهمی از جامعه ایران، یعنی جامعه روستایی و عشایری، از حق داشتن تأمین اجتماعی و خدمات حمایتی مرتبط با آن محروم بوده است.

وی با بیان این هنوز پوشش جامع تأمین اجتماعی و خدمات بیمه‌ای برای جامعه روستایی و عشایری وجود ندارد، بیان کرد: ارائه خدمات بیمه‌ای به روستاییان و عشایر کار بسیار دشواری است چرا که این خدمات باید به ساکنان نزدیک به ۶۰ هزار سکونتگاه روستایی و عشایری ارائه شود.

وی افزود: بر اساس مندرجات قانون اساسی و هم با توجه به رویکرد عدالت‌طلبانه دولت و نظام که خواهان زندگی بهتر برای همه شهروندان هستند ، برای ارتقای کیفیت زندگی روستائیان و عشایر باید خدمات بیمه‌ای به آنها ارائه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: ما در سال‌های پس از انقلاب تلاش‌های بسیاری برای ارائه خدمات به روستا و محرومیت‌زدایی از روستا انجام داده‌ایم، اما وقت بازنگری در سیاست‌های توسعه روستایی است.

ربیعی تصریح کرد: من نه در مقام وزیر، بلکه در مقام یک تحلیل‌گر اجتماعی، معتقدم عمده اقداماتی که ما در سالیان گذشته در روستاها انجام داده‌ایم، به تقویت تولید در روستا نینجامیده است و سیاست‌ها معطوف به تقویت تولید نبوده‌اند.

وی افزود: شاخص این‌که بهره‌وری کشاورزی ما نه تنها نسبت به سه دهه گذشته تغییر معناداری نداشته است، بلکه امروز نه فقط با میانگین بهره‌وری کشاورزی کشورهای توسعه‌یافته و دنیا خیلی فاصله داریم، بلکه برخی کشورهایی که هیچ‌وقت جایگاه ما را در جهان ندارند از نظر بهره‌وری کشاورزی بالاتر از ما هستند. یعنی در حالی که ما به تقویت تولید کمک نکرده‌ایم، همه گونه امکانات مصرف در اختیار روستا قرار گرفته است.

وزیر تعاون ،کار ور فاه اجتماعی افزود: احداث جاده برای روستا خوب است، ولی وقتی محصول او هم از طریق ارتقای بهره‌وری افزایش یابد و جاده امکان انتقال محصول بیشتر به بازار را در اختیار وی قرار دهد، جاده بهتر می‌شود. مصرفی کردن روستا بدون ایجاد پشتوانه‌های تولید و تقویت انگیزه‌های تولیدی در روستا، قابل نقد است.
وی با اعتقاد به این که در حالی که بسیاری از سیاست‌های گذشته ما به تقویت مصرف و تضعیف تولید در روستا انجامیده است، گفت: به عنوان مثال شاخص ضریب امنیت غذایی کشور نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: اگر به نقطه‌ای برسیم که بیمه روستاییان، خدمات حمایتی و درمانی به اندازه شهرنشینان ارائه کند، قطعاً برخی انگیزه‌های حضور در شهرها کاهش می‌یابد. همه این‌ها اقدامات دشواری است که امید دارم مدیر عامل جدید صندوق نسبت به آن‌ها اهتمام داشته باشند.

ربیعی ادامه داد: مثل بقیه صندوق‌ها و بخش‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انتظار دارم شفافیت در صندوق افزایش یابد و با فعالیت علمی و کارشناسی، منابع صندوق در جهات مولد و مؤثر به‌کار گرفته شود.

وی در ادامه تاکید کرد: همچنین انتظار داریم به تدریج سرمایه اجتماعی صندوق به اندازه سرمایه اقتصادی‌اش افزایش یابد و سرمایه اجتماعی صندوق‌ها، اعتمادی است که مردم به صندوق‌ها دارند. شفافیت، سلامت اقتصادی و مشاهده خدمات‌دهی خوب این سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد.

وی با بیان این که انتظار دارم این صندوق به عنوان عامل افزایش عدالت بین شهر و روستا و در نقش حامی جدی ولی غیرمستقیم تولید در جامعه روستایی و عشایری عمل کند، اظهار کرد: روستانشینی به لحاظ ساختار اکولوژیکی و اجتماعی روستاها، با درجات قابل توجهی از محرومیت همراه است. علاوه بر این که به دلیل ماهیت تولید کشاورزی و آسیب¬پذیری شدید آن در مقابل عوامل اغلب مهارناپذیر اقلیمی و طبیعی، میزان مخاطرات تولیدی و اجتماعی کار و زندگی در روستاها معمولاً بیشتر و شدیدتر از نقاط شهری است.

وی ادامه داد: علاوه بر این شرایط محرومیت‌زا و مخاطره‌آمیز زندگی روستایی، می¬توان بیان داشت که اولاً به دلیل کم‌جمعیت بودن اکثریت روستاها احداث تسهیلات رفاهی و اجتماعی مورد نیاز در بسیاری از روستاها امکانپذیر نیست و ثانیاً نظام تأمین اجتماعی مورد عمل در نقاط روستایی کشور- که به ویژه در سه دهه گذشته ساماندهی شده است علاوه بر محدودیت نتوانسته است منجر به تغییر و تحول در جمعیت روستایی شود. این وضعیت از طریق تشدید فاصله¬ خدماتی میان شهر و روستا به تقویت انگیزه¬های مهاجرت از روستا به شهر نیز منجر شده و همچنین موجب تشدید عملکرد «تله‌ی» محرومیت و فقر در نقاط روستایی شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برابر گزارش های رسمی، ایران جزو کشورهای بلاخیز جهان است و متاسفانه بیش از چهل نوع آن زمینه تحقق و وقوع را در ایران دارد؛ در این راستا روستا‌نشینان بیش از شهرنشینان در معرض چنین خطراتی قرار دارند؛ بنابراین نکته کلیدی و اساسی در کشور مشخص شدن جایگاه روستا و اقتصاد روستایی در توسعه ملی است که خوشبختانه در اسناد بالادستی و سند چشم¬انداز به این مسئله به خوبی توجه شده است.

ربیعی تصریح کرد: لذا بر اساس چنین رویکردی که در آن استراتژی توسعه روستایی مشخص شده است آن گاه تأمین اجتماعی می‌تواند به عنوان مفهوم اشتغال و در واقع ملات برنامه‌های توسعه‌ای مدنظر کشور باشد. در این صورت حداقل کارکردهای تأمین اجتماعی و فراگیری آن در روستا می¬تواند در سه حوزه، جمعیت روستایی را تحت تأثیر قرار دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به جنبه اجتماعی کارکردهای تامین اجتماعی گفت: گسترش بیمه در میان جوامع شهری و روستایی سبب تعدیل درآمد، بالا بردن سطح زندگی مردم فقیر و کم درآمد می شود؛ همچنین از ضایعات و خطرات نابرابری شدید اجتماعی می¬کاهد و از همه مهم‌تر حاشیه نشینان اجتماعی را به مشارکت در زندگی اجتماعی در متن جامع دعوت می‌کند.

وی اظهار کرد: پوشش تأمین اجتماعی به روستاییان علاوه بر حمایت مستقیم از این قشر مولد که عمرشان را از دوره نوجوانی در راه تأمین قوت و غذای هموطنانشان صرف کرده‌اند غیر مستقیم از نیروهای فعال و شاغل کنونی جامعه نیز حمایت می‌کند. بیمه‌های اجتماعی موجب کاهش تنش در محیط کار و همچنین خانواده روستاییان می¬شود و این آرامش موجب بهتر شدن فرآیندهای تولید و ... خواهد شد.

وزیر تعاون،کار ور فاه اجتماعی گفت: از سوی دیگر گسترش تأمین اجتماعی و ورود این مقوله به درون روستاها موجب آرامش خاطر روستاییان در برخورد با پیامدهای ناگوار اقتصادی و اجتماعی می شود و با برخورداری از این حق که موجب ارتقاء منزلت اجتماعی آنان می شود در سرنوشت سیاسی و اجتماعی خود دخالت و فرد را سهیم و مسئول در اداره کشور برخواهد شمرد.

وی افزود: جمعیت بالقوه روستایی، عشایری و کشاورزی که قابلیت پذیرش در صندوق مذکور را دارند بالغ بر ۱۹ میلیون نفر هستندکه اگر خواسته باشیم بخشی از این جمعیت را که ممکن است تحت پوشش سایر صندوق‌ها و یا تحت تکفل فرزندان خود باشند کسر کنیم به جرأت می‌توان گفت جمعیتی بالغ بر ۱۸ میلیون نفر می‌تواند تحت پوشش این صندوق قرار گیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: اما متأسفانه آنچه که در آیینه آمار و ارقام در طول ۹ سال گذشته نشان داده شده است در بهترین حالت کمتر از ۶ درصد جمعیت تحت پوشش این صندوق قرار گرفته‌اند که من در اینجا از زحمات مدیران صندوق تشکر می‌کنم. اما ضرورت داشت که خون جدیدی در مدیریت عالی این صندوق تزریق شود و ما نیاز داریم بر اساس تکالیف قانونی و شرعی خود تمام تلاش و مساعی خود را به کار بندیم تا در دولت تدبیر و امید این فرصت بار دیگر فراهم شود و این اعتماد از دست رفته به خدمتگزاران خودشان احیاء شود.

ربیعی افزود: من اعلام می¬کنم همانطوری که در سنوات گذشته هیچگاه این صندوق به لحاظ تعهدات دولت که مقرر شده است ۵ درصد از حق بیمه توسط روستائیان و دو برابر آن توسط دولت پرداخت گردد در تنگنا نبوده است. اکنون نیز تمام مساعی خود را به کار خواهد بست تا زمینه لازم برای تحت پوشش قرار گرفتن تمام روستاییان، کشاورزان و عشایر واجد شرایط فراهم گردد و به لحاظ کمک و سهم دولت هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی افزود: بنابراین همانطوری که در برنامه‌های ارائه شده خود به مجلس اشاره کرده‌ام، در چارچوب سیاست¬های کلی نظام و رهبری و تأکیدات رئیس جمهور مبنی بر احترام به قانون و رعایت حقوق شهروندی نکات ذیل بایستی مورد توجه دقیق مدیر عامل و اعضاء هیأت مدیره محترم این صندوق قرار گیرد.

وی ادامه داد: ساختار اجرای صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر با توجه به این که از کمک قریب به ۳ هزار کارگزار بخش خصوصی برخوردار است بایستی به نحوی اصلاح شود که تمرکززدایی از ستاد شود و تفویض اختیارات لازم در چارچوب قانون، نمایندگیهای این صندوق بتوانند در کوتاه¬ترین زمان به ارائه خدمات و تعهدات خود بپردازند و این چابک‌سازی منجر به آن شود که جمعیت تحت پوشش به صورت تصاعدی هر ساله گسترش یابد.

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: قانون و مصوبات مجلس و دولت در قالب وظایف و مسئولیت های صندوق بایستی تنها ملاک رفتار این صندوق یا افراد تحت پوشش باشد لذا از هرگونه رفتار سلیقه ای و غیر قانونی بایستی پرهیز شود و چنانچه در طول این دوران اقداماتی بر خلاف قانون موجب تضییع حقوق شده است در این فرصت مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد.

وی افزود: توفیق در این امر حیاتی و استانی مشارکت و حمایت¬های سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی که در روستا حضور فعال دارند تجربه شکل‌گیری این صندوق نشان می‌دهد که برادرانمان در وزارت جهاد کشاورزی و کشور در پایه¬ریزی اولیه صندوق نقش ارزنده و بسزایی داشته‌اند لذا از مدیریت صندوق می‌خواهم همچنان با همدلی و همراهی با این عزیزان کوشا بوده و زمینه‌های بیشتر جهت فراهم نمودن تفاهم‌نامه‌های همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و این دو وزارتخانه کلیدی ایجاد شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: با توجه به این که درحال حاضر بیمه روستاییان و عشایر اختیاری است لذا بایستی نوع نگاه و شیوه تبلیغی صندوق برای جذب این عزیزان متفاوت با مقوله شهرنشینان باشد. لذا در مقطع کنونی باید تعمیم و گسترش بیمه اجتماعی در روستا را از طریق مکانیسم انتشار الگوی نوین فرهنگی در جوامع سنتی طراحی شود. لذا انتظار دارم مدیران صندوق با آسیب‌شناسی لازم و جامعه شناختی روستا از تمام ظرفیت‌های تبلیغی به ویژه از حوزه‌های علمیه بهره گیرند .

وی تاکید کرد: نکته بسیار با اهمیتی که باید به آن اشاره کنم و در واقع نقش اساسی و کلیدی در آینده و امنیت این صندوق دارد مقوله سرمایه‌گذاری‌ها و حفظ ارزش ذخائر این صندوق است؛ مدیران این صندوق با توجه به تجربه تلخ بنگاه‌داری در سایه صندوق-های بیمه¬ای و بازنشستگی بایستی یک استراتژی بلندمدت در نحوه سرمایه¬گذاری این صندوق داشته باشند.

حتی‌الامکان از بنگاه‌داری پرهیز کنند و با صرفه و صلاح صندوق این‌سرمایه‌ها که مربوط به خود روستاییان است به نحوی سرمایه‌گذاری شود که آثار وپیامدهای مثبت و سازنده آن مجدداً متوجه خود روستاییان شود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار دارم صندوق مذکور بتواند زمینه امنیت خاطر تأمین زندگی آینده جامعه روستایی را به نحوی فراهم کند که فقر، بی‌اعتمادی، بیماری و ... از خانه و کاشانه آنها رخت براندازد و به جای آن امید، سلامتی، سربلندی، آرامش خاطر و برقراری یک زندگی شرافتمندانه رویش کند.

۱۳۹۲/۹/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...