نسخه چاپی

لیونل مسی باید از بارسلونا برود!

بارسا و مسی همه چیز به یكدیگر داده اند. دیگر كاری برای انجام دادن و افتخاری برای كسب كردن و قله ای برای درنوردیدن و راه ناپیموده‌ای برای رفتن نمانده است. گواردیولا هم در بارسا همه چیز به دست اورد و همه جور افتخاری را به كارنامه تیم محبوبش اضافه كرد؛ اما سرانجام گاهی وقت رفتن فرامی‌رسد!

به گزارش نما به نقل از عصر ایران؛ پرناز صدیق - اختلاف اخیر لیونل مسی و نایب رئیس باشگاه بارسلونا، مهمترین خبر فوتبال اسپانیا در یکی دو رروز گذشته بوده است. ماجرا از این قرار است که خاویر فائوس، نایب رئیس بارسلونا، در گفتگویی اعلام کرد نیازی نیست که هر شش ماه یکبار قرارداد مسی بازنگری شود و شرایط قرارداد به سود مسی بهبود یابد. مسی هم در واکنش به این حرف، فائوس را به بی‌اطلاعی از فوتبال متهم کرد.

پس از آن هم جوردی ماخو، نامزد سابق ریاست باشگاه بارسلونا، به مسی توصیه کرد ساکت باشد و با حرف‌هایش برای باشگاه دردسر درست نکند. وی همچنین مسی را از مسائل اقتصادی و مدیریتی بارسلونا بی‌اطلاع دانست و افزود که رای خاویر فائوس، رای اکثر شرکا و سهامداران باشگاه بارسلونا است. او در پایان حرف‌هایش گفت: "هیچ کسی نمی تواند تصمیمات استراتژیک بارسلونا زیر سوال ببرد. بارسلونا فراتر از مسی است. مسی بهترین بازیکن دنیاست ولی نمی تواند بارسا را تحت فشار بگذارد."

فارغ از مرور این اختلاف خبرساز، این یادداشت در پی طرح موضوع دیگری است و ان اینکه: لیونل مسی باید از بارسلونا به باشگاه دیگری برود!

چرا مسی باید بارسلونا را ترک کند؟ در ضرورت این خروج و وداع، چندین دلیل می‌توان اقامه کرد:

1- مسی اکنون سال‌هاست که در بارسلونا بازی می‌کند و طبیعی است که حضور دائمی در یک باشگاه، معمولاً به تدریج انگیزه‌های یک بازیکن را کاهش می‌دهد. اگر چه استثانائاتی مثل مالدینی و باره‌سی هم وجود داشته‌اند که سال‌ها در میلان بودند ولی اولاً این‌ها استثناء بودند، ثانیاً همین چهره‌ها نیز همیشه در میلان با طراوت نبودند، ثالثاً کاهش طراوت و تازگی در بازی یک مهاجم، به مراتب بیشتر خودنمایی می‌کند تا در بازی یک دفاع آخر یا بک چپ.

لیونل مسی در سال 2013، در مجموع چهره‌ای خسته بود که نشاط همیشگی‌اش را نداشت. مسی در سال 2013 تقریباً شبیه سال آخر حضور رونالدینیو در بارسلونا بود. خوب بود ولی نه مثل همیشه. از اوج فاصله گرفته بود. البته هر بازیکنی ممکن است در برهه‌ای از روزهای اوجش فاصله بگیرد، ولی این برای بهترین بازیکن جهان چندان خوب نیست. گذشته از این، مسی بعید است که در بارسلونا بتواند همچنان مثل سابق در اوج باقی بماند. توضیح علت این امر، دلیل دوم ضرورت خروج مسی از بارسلونا است.


اینیستا و مسی و ژاوی

2- لیونل مسی در بارسلونا به پشتوانه بازی سازی و حمایت ویژه ژاوی و اینیستا آن همه پرفروغ بود. ژاوی و اینیستا بهترین پاس‌ها را به او می‌دادند. اینیستا البته کمتر از ژاوی به مسی پاس گل‌ می‌داد ولی در فضاسازی برای مسی، نقش بیشتری داشت. پنج سال است که ژاوی و اینیستا موتور گلزنی مسی در بارسلونا بوده‌اند. ژاوی اکنون دیگر آشکارا طراوت سابق را از دست داده است. او 34 ساله است و جام جهانی 2014 احتمالاً پایان کارش در تیم ملی اسپانیا خواهد بود. اگر چه ممکن است پس از جام جهانی، یکی دو سال دیگر هم در بارسا بماند ولی او دیگر ژاوی سال‌های 2006 تا 2012 نیست. کارهای بزرگش را در فوتبال جهان انجام داده، همه افتخارات تیمی ممکن را کسب کرده و اکنون به تدریج به روزهای استراحت و بازنشستگی فکر می‌کند. بزرگترین پاسور دنیا هم که باشی، بالاخره روزی باید کفش‌هایت را بیاویزی!

آندرس اینیستا ولی 31 سال دارد. او هم اگر چه کمی افت کرده، ولی هنوز فاصله زیادی با اینیستای چهار سال اخیر ندارد. اینیستا احتمالاً تا جام ملتهای 2016 در تیم ملی اسپانیا بازی خواهد کرد ولی طبیعی است که پس از سال‌ها تلاش و درخشش در بالاترین سطح فوتبال جهان، دیگر پس از 32 سالگی، به خوبی سال‌های جوانی اش نباشد. به علاوه که در غیاب ژاوی، و یا در شرایط افت کیفی ژاوی، اینیستا هم در بارسا به خوبی قبل نخواهد بود. بنابراین دوران ژاوی و اینیستا اندک اندک رو به پایان است و فروغ مسی 27 ساله نمی‌تواند تا پنج شش سال دیگر هم متکی به درخشش ژاوی و اینیستا باشد.

29 سالگی، یعنی پس از رفتن ژاوی از بارسا و کم‌فروغ شدن اینیستا، زمان خوبی برای ترک بارسلونا از سوی مسی نیست. 27 سالگی، زمان بهتری است! مسی مثل زیدان نیست که تازه در سن 27 سالگی به قله فوتبال جهان رسید و در 31 سالگی از یوونتوس به رئال رفت. مسی اکنون که 27 ساله است، دست کم پنج سال است بر بام فوتبال جهان ایستاده است. درخشش زودهنگام افت زودهنگام را نیز در پی دارد. این قاعده‌ای‌ست که شامل حال ژاوی و اینیستا و مسی هم می‌شود. چنانکه پلاتینی هم زود درخشید و در 31 سالگی در اوج کنار رفت.

3- ترک بارسلونا و حضور در باشگاهی دیگر، چالشی بزرگ برای مسی است. او در این صورت اول به خودش و سپس به دیگران ثابت می‌کند که صرفاً نان بارسلونا را نمی‌خورد بلکه هر جا برود بهترین بازیکن جهان است. گواردیولا اکنون در بایرن مونیخ در پی اثبات این نکته است که او در جایی غیر از بارسا نیز بهترین مربی جهان است. چرا مسی این کار را انجام ندهد؟ رونالدو هم در منچستریونایتد در اوج بود ولی به رئال آمد و در مادرید هم موفق شد به همه ثابت کند رونالدو هر جا که باشد رونالدو است!



دی دی، ستاره بزرگ تیم ملی برزیل در جام جهانی 1958، سال‌ها بازی‌ساز برزیلی‌ها بود اما وقتی که به رئال مادرید آمد، در کنار دی‌استفانو محو شد و نتوانست آن دی‌دی همیشگی باشد. آیا مسی اگر به بایرن مونیخ برود، به سرنوشت دی‌دی دچار می‌شود؟ بسیار بعید است. لیونل مسی در تیمی مثل بایرن مونیخ می‌تواند تجربه بزرگ جدیدی را از سر بگذارند؛ تجربه‌ای تازه از بزرگی و درخشش در جهان فوتبال.

4- این روزها دیگر خیلی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند دوران پرفروغ بارسا گذشته است. حتی هواداران این تیم هم الان دیگر تیمشان را مدعی اول فتح لیگ قهرمانان اروپا نمی‌دانند. بایرن مونیخ و بورسیا دورتموند که چند سال پیش راحت به بارسا می‌باختند، سال گذشته نشان دادند که غول‌های فوتبال اسپانیا را چه آسان شکار می‌کنند! اینکه مسی سرنوشت خودش را به تیکی تاکای بارسایی گره بزند، خیلی عاقلانه نیست. دوران بارسا گذشته است ولی دوران مسی لزوماً سپری نشده. او می‌تواند با انتخابی عاقلانه، در تیمی دیگر طراوت و تازگی و درخشش و برتری را تجربه کند.

آگرو در منچسترسیتی و توز در یوونتوس، بسیار عالی‌اند. فوتبال آنها هم شبیه مسی است ولی در تیم‌های ایتالیایی و حتی انگلیسی نیز می‌توانند پرفروغ باشند. لیونل مسی می‌تواند پس از خروج وین رونی، به من‌یونایتد برود و دوران جدیدی را از سر بگذارند. جز مورد استثنایی مایکل اوون، کدام بازیکن بزرگی از رفتن به منچستر پشیمان شده است؟

لیونل مسی به راحتی می‌تواند تیم‌هایی چون آرسنال و منچستریونایتد و چلسی و لیورپول را به قله فوتبال اروپا برساند و دیگر شنونده این طعنه همیشگی نباشد که او در جای دیگری جز بارسا نمی‌تواند بهترین بازیکن جهان باشد. مارادونا در بارسلونا، جوان‌اول فوتبال جهان بود ولی به ناپل هم که رفت، چیزی از او کم نشد هیچ، بهترین بازیکن جهان هم شد. مسی هم می‌تواند به راه دیه‌گو برود.

سلطه بارسلونا بر فوتبال اروپا، تمام شده است. مسی در بارسلونا به همه افتخارات ممکن سیده است. دو قهرمانی در چمپیونز لیگ، پنج قهرمانی در لالیگا، چهار توپ طلا، سه کفش طلای اروپا، سه آقای گلی در چمپیونز لیگ، دو آقای گلی در لالیگا، به ثمر رساندن 91 گل در یک سال و ...



بارسا و مسی همه چیز به یکدیگر داده اند. دیگر کاری برای انجام دادن و افتخاری برای کسب کردن و قله‌ای برای درنوردیدن و راه ناپیموده‌ای برای رفتن نمانده است. گواردیولا هم در بارسا همه چیز به دست اورد و همه جور افتخاری را به کارنامه تیم محبوبش اضافه کرد؛ اما سرانجام گاهی وقت رفتن فرامی‌رسد! مسی اگر همانند گواردیولا زیرک باشد و بخواهد درِ تازه‌ای بر خود بگشاید، باید از بارسلونا به تیم دیگری برود. بهترین تیم، بایرن مونیخ به نظر می‌رسد!

۱۳۹۲/۱۰/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...