نسخه چاپی

غرب: اصلاحات نیازمند كمك ما است!

عکس خبري - غرب: اصلاحات نيازمند کمک ما است!

فایننشال تایمز می نویسد: ”چیزی كه اصلاح طلبان به خوبی متوجه شده اند این است كه ادامه حیات و بقایشان وابسته به سیاست خارجی دولت روحانی در رابطه با قدرت های غربی است. یعنی به عبارتی ایالات متحده (با توجه به نقشی كه در مسئله هسته ای ایران دارد) ناجی آنها خواهد بود! آنها می دانند حل مسئله هسته ای در دولت فعلی، [چون ادامه سیاست خارجی اصلاحات است] باعث حیات دوباره و قدرت گرفتن آنها خواهد شد.“

به گزارش نما؛ از زمان روی کار آمدن دولت جدید، تحرکات رسانه ای ویژه ای در غرب با محوریت موضوع اصلاحات دیده می شود. رسانه های غربی این تحرکات ویژه را نتیجه رویکرد خاص دولت اعتدال نسبت به همفکران خاتمی می دانند. در یکی از تازه ترین یادداشت هایی که در جراید امریکایی منتشر گشته است به صراحت عنوان شده که ”در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد رویکرد اصلی نظام، تقویت گروه های افراطی خارج از ایران [حماس و حزب الله] و دنبال کردن مسئله هسته ای بود و عملا فضایی برای جولان دادن اصلاح طلبان در سیاست وجود نداشت. ولی پس از انتخابات ریاست جمهوری جدید، این وضعیت ناامیدکننده تغییر کرده است و می توان شاهد برگشتن آنان به عرصه سیاسی بود."
پاسخ اینکه چرا غرب تا این حد به اصلاح طلبان امیدوار است و به برگشتن آنان به فضای سیاسی ایران اهمیت می دهد را باید در کارنامه و عملکرد هشت ساله ی دولت اصلاحات به ریاست سید محمد خاتمی جستجو کرد. دولت خاتمی چه ویژگی هایی داشت که اتاق فکرهای ایالات متحده برای بازگرداندن آنها برنامه ریزی می کنند؟ باید دید چگونه است که رسانه های غربی به نقل از مقامات مختلف امریکایی و ... عنوان می کنند که اصلاح طلبان به کمک های خارجی نیاز دارند! البته این مسئله به خوبی جواب یک گره ذهنی قدیمی را می دهد: سران اصلاحات همیشه مدعی بوده اند که با غرب سر و سری ندارند و کمکی از آنها دریافت نکرده و نمی کنند. یادداشت هایی از قبیل یادداشتی که فایننشال تایمز منتشر ساخته است این ادعای اصلاح طلبان را به چالش می کشد:
فایننشال تایمز بدون ذکر نام افرادی از دولت قبل که با آنها ارتباط گرفته است اینگونه می نویسد: ”یکی از مقامات سابق دولت خاتمی که هنوز هم محبوبیت خود را دارد عنوان می کند: زندگی در پنج سال گذشته در ایران برای ما شبیه به کابوس بود. البته ما هنوز هم از زندانی که برایمان ساخته اند خارج نشده ایم اما حداقل هنوز زنده ایم!!" این ارتباط یک روزنامه امریکایی با یک اصلاح طلب محبوب، خط بطلانی است بر ادعای اصلاحات مبنی بر عدم رابطه با غرب!
فایننشال تایمز عنوان می کند اصلاح طلبان به خوبی می دانند که روحانی اصلاح طلب نیست اما با این وجود به او امیدهای فراوان بسته اند. شاید دلیل این امر مقابله او با سیاست های دولت قبل باشد، کما اینکه اصلاح طلبان نیز با دولت قبل خصومت داشتند.
اما نکته اصلی که در یادداشت مذکور به چشم می خورد پیوند دادن سرنوشت اصلاحات با سیاست خارجی دولت کنونی است. فایننشال تایمز می نویسد: ”چیزی که اصلاح طلبان به خوبی متوجه شده اند این است که ادامه حیات و بقایشان وابسته به سیاست خارجی دولت روحانی در رابطه با قدرت های غربی است. یعنی به عبارتی ایالات متحده (با توجه به نقشی که در مسئله هسته ای ایران دارد) ناجی آنها خواهد بود! آنها می دانند حل مسئله هسته ای در دولت فعلی، [چون ادامه سیاست خارجی اصلاحات است] باعث حیات دوباره و قدرت گرفتن آنها خواهد شد."
در ادامه یادداشت فوق الذکر علت شکست اصلاح طلبان به صراحت عنوان می شود: ”اگر مذاکرات هسته ای که طی آنها ایران کلیه فعالیت های خود را تعلیق کرده بود با شکست مواجه نمیشد [به این معنی که ایران به ذلت و خواری مقابل غرب ادامه میداد] اصلاحات هنوز هم یک جریان پویا و زنده بود."

۱۳۹۲/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...