نسخه چاپی

میلیارد ها دلار ضرر آلودگی هوا در ایران

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت : بر اساس اعلام بانك جهانی سالانه ۸ میلیارد دلار بابت آلودگی هوا به ایران ضرر وارد می شود كه اگر همین میزان را در ناوگان عمومی و حذف خودروهای فرسوده سرمایه گذاری كرده بودیم این میزان آلایندگی نصیب ما نمی شد .

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر: معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت : بر اساس اعلام بانک جهانی سالانه ۸ میلیارد دلار بابت آلودگی هوا به ایران ضرر وارد می شود که اگر همین میزان را در ناوگان عمومی و حذف خودروهای فرسوده سرمایه گذاری کرده بودیم این میزان آلایندگی نصیب ما نمی شد .

آقای متصدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سیما افزود: هم اکنون مصرف انرژی کشور 500 کیلو وات ساعت برمتر مربع است در حالی که متوسط جهان آن 30 کیلو وات است.

وی با اشاره به این که مدیریت واحد برای مقابله با آلودگی هوا پاسخگو نخواهد بود گفت: باید مدیریت یکپارچه باشد و تا کنون کمیته کاهش آلودگی هوای تهران سه جلسه خوب داشته و مقرر شده است خودروسازان تا ا بتدای سال 93 همه خودروهای تولیدی خود را منطبق با استانداردهای یورو 4 تولید کنند .

وی از مردم و گروههای مردم نهاد خواست با دولت همکاری داشته باشند و تاکید کرد: سازمان محیط زیست با دستگاههای متخلف هیچ مماشاتی نخواهد کرد .

در این گفتگو همچنین آقای حسینی صدر، نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، گفت : مجلس همواره همکاری کاملی با دولت در زمینه کنترل و مقابله با آلودگی هوا داشته است و هم اکنون نیز اعلام آمادگی می کند که هر پیشنهادی که دولت در این زمینه دارد مورد بررسی قرار خواهد داد .

وی با تاکید بر این که تمامی قوانین به طور مطلوبی تصویب شده است افزود : اجرای قانون می تواند منجر به نتیجه شود .

وی با اشاره به اینکه شهرهای شانگهای چین با 45 میلیون نفر جمعیت واستانبول ترکیه با 15 میلیون نفر جمعیت مشکل آلودگی هوا را حل کرده اند گفت: این مشکل در تهران نیز با جدیت دستگاههای اجرایی قابل حل است و شورای عالی محیط زیست با حضور رئیس جمهور باید حداقل هر 15 روز یکبار تشکیل شود و مسائل آلودگی هوا را مورد کنترل و بررسی قرار دهد .

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام بانک جهانی سالانه 8 میلیارد دلار بابت آلودگی هوا به ایران ضرر وارد می شود گفت : اگر همین میزان را سرمایه گذاری کرده بودیم و ناوگان حمل ونقل عمومی را گسترش داده و خودروهای فرسوده را از دور خارج کرده بودیم این میزان آلایندگی نصیب ما نمی شد .

در این گفتگو، آقای بهروز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که سالانه 20 کیلومتر خط مترو در تهران احداث می شود از توسعه خطوط تندروی اتوبوسرانی به عنوان برخی از اقدامات شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا خبر داد وگفت : با این حال اگر خودروهای فرسوده از دور خارج نشوند و برنامه ای نیز برای موتورسیکلت های تهران تدوین نشود تاثیر چندانی نخواهد داشت .

وی افزود: شهرداری تهران از حداکثر توان خود استفاده می کند و قرار است در سال آینده حداقل 10 هزار خودروی پاک به عنوان تاکسی و 1000 اتوبوس پاک به ناوگان حمل ونقل عمومی شهر تهران اضافه شود .

همچنین صارمی معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور با اشاره به اینکه عواملی که در شدت آلاینده های تهران موثر است محصور بودن این کلانشهر در کوهها و واقع شدن صنایع بزرگ در مناطق غربی تهران است گفت : هم اکنون مصرف انرژی کشور در بخش ساختمان 7 برابر میانگین جهانی است که ناشی از فرهنگ نادرست ساخت و ساز مسکن می باشد .

وی افزود : هم اینک 54 میلیون نفر جمعیت شهری داریم که 40 درصد آن فقط در 8 شهر کشور ساکن هستند.

صارمی با اشاره به اینکه در قانون مدیریت حمل ونقل و سوخت 75 درصد حمل ونقل عمومی کلانشهرها باید توسط حمل ونقل عمومی انجام شود تصریح کرد: هم اکنون سهم اتوبوس که باید 40 درصد باشد 36 درصد است و قطار شهری نیز در کلانشهرها که باید حداقل 10 درصد باشد سه درصد است .

وی افزود : در تهران نیز شاخص بهره مندی قطار شهری همان 30 درصدی است که در این قانون به آن اشاره شده است.

۱۳۹۲/۱۰/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...